Изследване: Посещавалите забавачка роми с 35% повече шанс да изкарат висше

Изследване: Посещавалите забавачка роми с 35% повече шанс да изкарат висше

Ромските деца, които са посещавали забавачка, имат с 35% по-големи шансове да завършат висше образование. Делът на завършилите висше образование роми е два пъти по-висок сред тези от тях, които са посещавали детска градина. Това сочат данни от изследването на „Тръст за социална алтернатива”, което е проведено в 140 населени места.

Всяка година, прекарана в детската градина, увеличава шансовете за завършване на средно и висше образование, сочат данни от проучването. За тези, които са, вероятността да завършат средно образование варира между 29% – за посещавалите  една година – и 39% – за посещавалите  детската градина четири лета. Вероятността тези, които не  са посещавали детска градина, да  завършат средно образование, пък е само 15%.

Посещаемостта на детска градина оказва влияние и върху заетостта на ромите. Тези, които са ходили на детска градина по-често имат постоянна работа и разполагат с 30 на сто повече доходи спрямо другите в общността, показва още изследването. Според проучването безработните роми намаляват с 18 на сто спрямо 2011 година.

Положителен извод е, че ръстът на децата, които завършват средно образование е близо двоен. Нараства и делът на ромите у нас със средното образование. 40% от младежите между 21 г. и 25 г. имат средно образование, 1/5-та от ромските младежи обаче все още са с ниско образование. Шест пъти е нараснал пък броят на учениците от ромски произход, които завършват висше образование.

Данните бяха представен по време на уебинар „Образование и реализация в ромската общност“, в който взеха участие образователният министър Красимир Вълчев и министърът на труда и социалната политика Деница Сачева. Вълчев сподели, че има процес на модернизация на ромската общност през последните години, забелязва се повече роми да учат и работят. За 3 години министерството е успяло да постигне 2,5% обхват сред ромската общност. По думите на Вълчев, ромските деца вече отпадат на по-късен етап от училищната система. Сачева пък открои, че делът на върнатите в училище деца през годините се увеличава, въпреки че COVID кризата е успяла да сложи на „пауза“ процесите по включване на ромските ученици.

Назад

КОМЕНТАРИ

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.