Матурата по български език и литература е във вторник, но не всички зрелостници са залягали над учебниците през последните 5 години и са готови за тях. С помощта на г-жа Цецка Петрова от столичното 119. СУ „Акад. Михаил Арнаудов“ „Монитор“ изготви няколко съвета и припомни най-важните правила за предстоящия изпит.

За първия модул от матурата зрелостниците имат на разположение 60 минути, в които да се справят 30 тестови задачи. Първите 5 от тях са свързани с откриването на правописните грешки. По време на теста по български език и литература учениците трябва да внимават за правилното изписване на думи като „италиански” и „християнски”, които често се дават за пример. Те не трябва да забравят и за по-особеното членуване на някои съществителни, сред които „ден“, „път“, „цар“, „крал“, „лакът“, „кон“, към които добавяме „-ят“, -я”. Зрелостниците трябва да си припомнят и правилата за подвижно „ъ“спрямо съгласните „р“ и „л“. „Ъ“ стои пред „р“ и „л“, когато след тях има само един съгласен звук - върба, гърне. „Ъ“ обаче преминава след „р“ и „л“, когато след тях има два или повече съгласни звука - Връбница, грънчар. Изключение от правилото е при глаголи от несвършен вид с наставка „-в“ - избързвам, привършвам. Преподавателката по български език и литература обърна обърна внимание на образуването на прилагателни имена от съществителни собствени. Когато съществителното завършва на „-ски“, прилагателното се изписва с малка буква ( Ботев -> ботевски). Ако завършва на „-ов“ или „-ев“, получава главна буква (Вазов празник). Когато прилагателното е от две съществителни и завършва на „-ов“, то прилагателното се пише с две главни букви и полуслято (Иван Вазов -> Иван-Вазов роман). Когато окончанието е на „-ски“, то прилагателното се изписва слято и с малка буква (иванвазовски стил).

Следващите задачи в матурата са свързани с граматичните грешки. Едно от правилата, които зрелостниците трябва да си припомнят, е как се образува бройната форма при съществителните имена от мъжки род. Тези, които не назовават лица, в позиции след числително бройно и думите колко, няколко, николко, колкото, толкова имат бройна форма в мн.ч., завършват на „-а“, „-я“ вместо обикновената форма на „-и“ (няколко заека, колкото компютъра, толкова химикала). В същото време обаче, ако назовават лица, завършват на „-и“ (колко учители, толкова студенти). Част от задачите визират правилата за употреба на падежната форма при местоименията, употреба на причастията с учтивата форма Ви, Вас (миналите деятелни причастия винаги са в множествено число, а другите в единствено – Г-жо, вие сте били поканена на това събитие).

Пунктуационните грешки също са заложени в теста. Петрова обясни, че новият правописен речник променя някои правила в пунктуацията, а сегашните зрелостници са последният випуск, на който се преподава по учебниците, несъобразени с промените в новия Официален правописен речник на българския език. Според нея това трябва да се отбележи при подготвянето на въпросите за изпита по български език и литература. Така наречените „ограждащи запетаи” също трябва да привлекат вниманието на учениците. Петрова даде пример с последната матура (Учениците, без да изчакат своя учител, се качиха на автобуса). Вметнатите думи и изрази са друга от причините за груби грешки. Думи и изрази, които се използват само като вметнати части, не се отделят със запетаи (пример е „по всяка вероятност“).

Петрова припомни и на какво зрелостниците трябва да обърнат внимание при подготовката си за въпросите по литература. Трябва да знаят кои са авторите и изучаваните от тях творби. За самите произведения пък трябва да знаят какъв жанр са, от кой литературен род и да познават основната им тематика, да разпознават основните мотиви. Например идеята за пречистващата сила на любовта в „Ще бъдеш в бяло“ на Пейо Яворов, мотивът за разочарованието от следосвобожденската действителност се отнася до „Линее нашто поколение“ на Иван Вазов.

Петрова открои и няколко важни неща за последния 41. въпрос, по който учениците трябва да създадат аргументативен текст – есе или интерпретативно съчинение по едно от изучаваните литературни произведения. Ако изберат да пишат интерпретативно съчинение, добре е да поставят посочената творба в контекста на авторовото творчество, в историческия и литературния контекст. Да формулират ясна теза, да изградят убедителна аргументативна част. Да правят логични изводи и обобщения. Да не пренебрегват структурирането на текста в абзаци, ясната визия на буквите, това също е важна част от писмената култура на общуване.

Коментари

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.

Подобни новини

Учението в Чешнигирово продължава, ранен военен е в тежко състояние

Ученията по линията на НАТО ще продължат и днес, въпреки трагичния инцидент от вчера със загинал парашутист. Това заяви кмета на Чешнигирово - Христо Атанасов пред bTV. Остава тежко състоянието на единия военен, пострадал при десанта на НАТО край Чешнигирово, съобщи бТВ.

До 32 градуса днес и опасност от градушки

Слънчево с температури до 32 градуса ще бъде днес времето, като следобед отново ще се заоблачи и ще има опасност от градушки. Краткотрайни валежи, придружени с гръмотевици ще има на отделни места, главно в западните и северните райони.