Под половината от строителните отпадъци у нас се рециклират. Това обяви по време на тематична конференция в София доц. Румяна Захариева от УАСГ. По думите й през 2015 г. официалната статистика е отчела 53%, но експертът смята, че не са били обхванати всички законни места за депонирането им или инсталации за оползотворяването им.

„97% от влаганите в строителството материали подлежат на рециклиране“, обясни доц. Захариева. „Още преди 10 години в Холандия, Германия и Дания делът на повторното им използване е достигнал 93 на сто. У нас

най-голям източник на отпадъци е пътният сектор - 33%,

следвано индустрията - 26%, разрушаването на сгради - 23%, и с по 3% - жп инфраструктурата и битовите ремонти и новото строителство - 12%, като в последния случай става дума основно за земни маси“, уточни експертът. Според нея нелегалните сметища за строителни отпадъци са основно от малки строежи и битови ремонти.

По време на конференцията „Как да печелим от отпадъци“, стана ясно още, че най-често рециклирани строителни отпадъци се влагат при изграждането и ремонта на пътища. Причината е законовото изискване техният дял да е 8% от използваните в проекта. „За това и повечето пътно-строителни фирми вече имат собствени мобилни рециклатори, но те се използват само за техни нужди“, поясни доц. Захариева.

Големият проблем е, че в много области на страната Видин, Монтана, Ловеч, Плевен, Велико Търново, Търговище, Силистра, Габрово, Перник, Кюстендил, Благоевград, Хасково, Смолян, Кърджали, Ямбол няма инсталации за рециклиране и там се разчита на събирането им в специални депа.

Доц. Захариева смята, че няма причини рециклираните строителни материали да са по-скъпи от добива на естествените, защото

за тях не се плаща концесия

и не им се прави допълнително промиване. Тя посочи пример със „Софийска вода“, която купува с 20% по-евтини скални материали от рециклатора край Враждебна, отколкото да ги доставя от кариери в страната, които са по-отдалечени. За да се плати по-ниска такса при доставката до рециклатора е добре строителните отпадъци да бъдат предварително сортирани и за тях се плаща 3 лв./т, срещу 8 лв., ако не са разделени. За депонирането им на законно сметище цената е 45 лв. за тон, като до 2020 г. трябва да достигне 95 лв.

„В целия ЕС цените на рецлираните скални материали са с 20-30% по-ниски, за да се стимулира търсенето им“, обясни тя. По думите й голяма част от арматурата за железобетонните конструкции у нас се произвежда от скрап, но в България все още няма механизъм металурзите да декларират каква част от съдържанието е от метални отпадъци.

Коментари

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.

Подобни новини

Пазарът на Стария континент двойно по-голям от този в САЩ

Tesla вече ще продава моделите си и в Европа

Пазарът на Стария континент двойно по-голям от този в САЩ

Компанията на Илън Мъск получи одобрение да продава Model 3 на европейска територия, предават от нидерландската Държавна служба по пътен контрол, цитирана от Bloomberg.

Тайланд удължи пътуването без визи на територията си

Тайландските власти удължиха срока, в който чужденци могат да посетят страната, без да плащат задължителната туристическа такса от 2 000 тайландски бахта (55 евро), съобщават от сайта traveldailynews.asia. Тази година безпроблемното влизане ще продължи до 30 април.

С тайни клиенти ЧЕЗ ще оценява качеството на обслужване

За поредна година „ЧЕЗ Електро България“ АД ще възложи на независима организация да проведе проучвания от типа „таен клиент“, за да провери спазват ли се стандартите на дружеството за обслужване на клиенти.