Снимки
АВТОРЪТ Снимка: Битовите ремонти на жилища генерират 3% от строителните отпадъци в България.

Под половината от строителните отпадъци у нас се рециклират. Това обяви по време на тематична конференция в София доц. Румяна Захариева от УАСГ. По думите й през 2015 г. официалната статистика е отчела 53%, но експертът смята, че не са били обхванати всички законни места за депонирането им или инсталации за оползотворяването им.

„97% от влаганите в строителството материали подлежат на рециклиране“, обясни доц. Захариева. „Още преди 10 години в Холандия, Германия и Дания делът на повторното им използване е достигнал 93 на сто. У нас

най-голям източник на отпадъци е пътният сектор - 33%,

следвано индустрията - 26%, разрушаването на сгради - 23%, и с по 3% - жп инфраструктурата и битовите ремонти и новото строителство - 12%, като в последния случай става дума основно за земни маси“, уточни експертът. Според нея нелегалните сметища за строителни отпадъци са основно от малки строежи и битови ремонти.

По време на конференцията „Как да печелим от отпадъци“, стана ясно още, че най-често рециклирани строителни отпадъци се влагат при изграждането и ремонта на пътища. Причината е законовото изискване техният дял да е 8% от използваните в проекта. „За това и повечето пътно-строителни фирми вече имат собствени мобилни рециклатори, но те се използват само за техни нужди“, поясни доц. Захариева.

Големият проблем е, че в много области на страната Видин, Монтана, Ловеч, Плевен, Велико Търново, Търговище, Силистра, Габрово, Перник, Кюстендил, Благоевград, Хасково, Смолян, Кърджали, Ямбол няма инсталации за рециклиране и там се разчита на събирането им в специални депа.

Доц. Захариева смята, че няма причини рециклираните строителни материали да са по-скъпи от добива на естествените, защото

за тях не се плаща концесия

и не им се прави допълнително промиване. Тя посочи пример със „Софийска вода“, която купува с 20% по-евтини скални материали от рециклатора край Враждебна, отколкото да ги доставя от кариери в страната, които са по-отдалечени. За да се плати по-ниска такса при доставката до рециклатора е добре строителните отпадъци да бъдат предварително сортирани и за тях се плаща 3 лв./т, срещу 8 лв., ако не са разделени. За депонирането им на законно сметище цената е 45 лв. за тон, като до 2020 г. трябва да достигне 95 лв.

„В целия ЕС цените на рецлираните скални материали са с 20-30% по-ниски, за да се стимулира търсенето им“, обясни тя. По думите й голяма част от арматурата за железобетонните конструкции у нас се произвежда от скрап, но в България все още няма механизъм металурзите да декларират каква част от съдържанието е от метални отпадъци.

Коментари

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.

Подобни новини

Изтеглените бързи кредити с 226 млн. лв. по-малко

За първи път от три години насам изтеглените бързи кредити отчитат спад, като взетите такива заеми са с почти 226 млн. лв. по-малко от края на юни миналата година, отчита банковата статистика. Края на юни вземанията по кредити на дружествата, специализирани в кредитиране, са 2,429 млрд. лв. (2,4% от БВП), докато преди година бяха 2,655 млрд. лв. (2,7% от БВП). Спадът е с 8,5% на годишна база и с 14,7% (418,4 млн. лв.) на тримесечна, се вижда от данните на БНБ.

Търговският излишък на ЕС се е увеличил до 6,9 млрд. евро през юни

Търговският излишък на ЕС се е увеличил до 6,9 млрд. евро през юни тази година спрямо 6,6 млрд. евро през юни 2017 г., а на еврозоната е намалял до 22,5 млрд. евро спрямо 25,7 млрд. евро, сочи първа оценка на Евростат.