Подсъдим за катастрофа с 3 жертви край Лесово иска свобода
2

Подсъдим за катастрофа с 3 жертви край Лесово иска свобода

Обвинява държавата, че не е осигурила условия за безопасно спиране на камионите край границата

Осъден на 6 години затвор заради зловеща катастрофа с трима загинали и 12 ранени по пътя за  ГКПП-Лесово на 8 октомври м.г. молдовски гражданин иска да бъде признат за виновен и освободен.

Трагичният инцидент стана рано заранта /05,33 часа/  след като в задницата на останалият близо 7 часа неподвижен на пътното платно ТИР със спящ вътре водач се удря челно микробус „Ивеко“ със сливенска регистрация, в който пътуват български туристи, отиващи на пазар в Турция. Следствие на удара на място загиват 59-годишният водач Делян Арсов и двама от общо 19-те пътници, жени на по56 и 53 години. В самото начало на разследването е било установено, че спящият в кабината  51 – годишен Октавиан Бетиан е употребил алкохол, но количеството /0,34 промила/ е доста под минимално наказуемото от закона . Водачът на микробуса пък натиснал повече от сериозно педала за газта и преди удара е карал с 99 км /час при разрешени на мястото 80 км /час.

На първоинстанционното заседание  в ямболския окръжен съд  на 19 януари т.г. молдовецът  се съгласи то да бъде гледано по съкратената процедура като призна събраните факти и обстоятелства и това му донесе осъдителна 6 – годишна присъда при общ режим на изтърпяване . Съдът реши , че през следващите 8 години Бетиан няма да има право да сяда зад волана.

Няколко месеца по-късно адвокатът на  молдовеца поиска клиентът му или да бъде изцяло оправдан по първоначално повдигнатите му обвинения или в краен случай да бъде осъден условно. Аргументите на защитата са, че камионът на Бетиан не е бил единствен в дългата колона, чакаща да преминат през граничния пункт, дори когато е останал сам това не е представлявало пречка да бъде заобиколен. Фактът че липсвали задължителните светещи триъгълници , които да предупреждават останалите водачи на пътното платно се „заобикаля“ с наличието на изправни „стопове“. Вина за трагедията, според адвокатската пледоария от 4 октомври през бургаския апелативен съд имал и загиналият на място шофьор на микробуса, който малко преди сблъсъка водел оживени разговори с пътниците и натискал педала на газта.

В обясненията си пред апелативните съдии молдовецът заявява в прав текст: „ Уважаеми съдии,аз нямах намерение да спра там автомобила, нямах такава необходимост.Умишлено ме заставиха там да спра.Това шосе не позволява да има колона,около 5, най-много 10 коли да бъдат на това шосе.Там нито осветление има.Аз никога не спирам камиона, колата на неосветени места.Като че ли е оставено там тъмно за бандитите, защото там могат да ни ограбят, могат всичко да свършат с нас в тъмното…. До тогава 5000 км бях пътувал, докато стигна и неумишлено заспах.Аз преминах няколко граници –и навсякъде има колона и полиция… Самото шосе там позволява, има за камиони, за автобуси и за коли,както трябва да бъде. Аз не съм искал да заспя, но аз заспах без да искамтам, но иначе аз си имам и легло.Аз не съм паркирал колата там.Аз просто спрях и понеже 5000 км карах и заспах.Незнам това шосе за кого е, за бандити ли, за талибани ли.Няма нито един орган на полицията, нито осветление, не знам   защо ямболските власти така са го оставили…“.

Представителят на апелативната прокуратура в Бургас е категоричен, че съдът в Ямбол си е свършил работата и е отчел всички факти и обстоятелства и че няма причини присъдата да бъде намалена и още по-малко водачът да бъде или пуснат на свобода с условно наказание.

Проследили хода на съдебното заседание на първа инстанция са категорични, че и там защитата на молдовеца е заявила същите аргументи за „невинността“ на клиента си.

На практика не се сочи нищо нова, въпреки че в Бургас пледира друг адвокат, коментират юристи, добре запознати с обстановката. Те обаче не крият, че водещият към ГКПП –Лесово главен път І-7  е много далеко от представите за международно шосе и че на практика каращите по него водачи на ТИР-ове често са принудени да спират в дълги колони без елементарни условия за почивка или изчакване.

По същото трасе към граничния пункт са регистрирани множество тежки произшествия, последното /засега/ е 8,30 часа на 13 октомври край Елхово. Там турски ТИР, шофиран от 60-годишния Джемил Кабебчъ буквално помете джип „Мерцедес“ с италианска регистрация при което загина 6-месечно момиченце, с тежки наранявания и с опасност за живота в сливенската МБАЛ „Д-р Иван Селимински“ са настане 38-годишната майка на жертвата Георгиана Стефан и братчето Давид на 2 години и половина.С тежки наранявания е и шофьорът Мехмет М.

Очаква се съставът на бургаския апелативен съд , заседавал по делото на Октавиан Бетиан да се произнесе в законовия 2-месечен срок, какво ще бъде решението му на този етап юристите не се ангажират да прогнозират. Никой не се наема да прогнозира и дали и кога отговорните за състояние на път І-7 към южната граница ще се погрижат за подобряването му.

Назад

КОМЕНТАРИ

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.