0

С изложба от 156 фотоса и пощенски картички, излезли с щемпела на легендарната фотографска фамилия Паскови, ще посрещнат казанлъчани традиционните Европейски дни на наследството. Експозицията ще отвори символично врати на 16 септември в дворното пространство на уникалния Музей на фотографията и съвременните визуални изкуство. Тя е съвместна проява с историческия музей „Искра“.

С изложба от 156 фотоса и пощенски картички, излезли с щемпела на легендарната фотографска фамилия Паскови, ще посрещнат казанлъчани традиционните Европейски дни на наследството. Експозицията ще отвори символично врати на 16 септември в дворното пространство на уникалния Музей на фотографията и съвременните визуални изкуство. Тя е съвместна проява с историческия музей „Искра“.

Под наслов „Паскови - Неуморимите“ са подредени част от най-ценните експонати от наследството на фамилията, чийто родоначалник Григор Пасков е роден през 1870 година в Хасково, а столичното му фотоателие заработва през 1911-а. Там доайенът работи с проф. Асен Златаров и първия модерен роден книгоиздател Александър Паскалев.

Идеята е по този начин да се отбележи един век от основаването на фотоиздателство  „Григоръ Пасковъ“, което по спомени на Григор Пасков-внук прави първите си стъпки през 1920 година, но изключително бързо се налага на пазара и дори започва сътрудничество  с американското National Geographic, а френското  Hachette илюстрира с негова снимки свое издание за България.

Основателят Григор и синът му Георги Пасков (1903 – 1975) издават пощенски картички със снимки от почти всички градове, туристически обекти и забележителности в България. В продължение на повече от две десетилетия двамата обикалят цялата страна като използват за работата си  стъклени плаки с размер 9х13 см, с камера, прилично прибрана в малък куфар. Цялата тази екипировка тежала около 20 килограма. Смята се, че са заснети над 4000 стъклени плаки, от които са правени пощенските картички на издателство „Гр. Пасков“.

3 години след откриването на издателството започва работа и фабрика „Струма“ за производство на фотохартия. След 1949 г. двете стават част от  държавното  “Наука и изкуство”, в което Георги Пасков продължава да работи, а по-късно дейността му е прехвърлена в новото издателство “Фотоиздат”, разказва шефът на фотографския музей в Града на розите Стефан Папукчиев.