Министерството на финансите (МФ) очаква рекорден бюджетен излишък в края на април в размер на 2,67 млрд. лв. или 2,3% от прогнозния БВП на България. Месец април традиционно се характеризира с превишение на приходите над разходите по КФП поради спецификата на данъчния календар. За подобрението на бюджетното салдо през месеца допринасят и възстановените суми от ЕК в частта на помощите, става ясно от предварителните данни и оценки за консолидираната фискална програма (КФП).

Приходите и помощите към април 2019 г. се очаква да бъдат в размер на 15,1 млрд. лв., което е 34,5% от годишния разчет.


Спрямо април 2018 г. приходите по КФП нарастват с 2,1 млрд. лв.,


като ръст се отчита както при данъчните и неданъчните приходи, така и при постъпленията в частта на помощите и даренията, където постъпват основно грантовете по програмите и фондовете на ЕС. На база на наличните предварителни оценки данъчните приходи отчитат ръст в размер на 1 млрд. лв., неданъчните приходи – 672,9 млн. лв., а приходите от помощи и дарения – 378,0 млн. лева. В частта на неданъчните приходи се проявява базов ефект в частта на приходите по бюджета на Фонд „Сигурност на електроенергийната система“, поради влезлите в сила промени в Закона за енергетиката от 01 юли 2018 г., с които бе променен механизмът за събиране на приходи по бюджета на фонда, уточняват от финансовото министерство. Поради тази причина приходите по бюджета на фонда за първите четири месеца на 2019 г. са по-високи от постъпленията за същия период на 2018 г.

Разходите по консолидираната фискална програма (вкл. вноската на България в бюджета на ЕС) към април 2019 г. са в размер на 12,4 млрд. лв., което е 28% от годишния разчет, като обичайно изпълнението на разходите спрямо планираното с разчетите за годината е по-високо през второто полугодие. За сравнение разходите по КФП към април 2018 г. бяха в размер на 11,6 млрд. лева. Номиналното нарастване, съпоставено със същия период на предходната година, е основно поради по-високия размер на разходите за персонал (увеличение с 10 на сто на средствата за заплати, възнаграждения и осигурителни вноски на заетите в бюджетния сектор и поредната стъпка на увеличение на възнагражденията в сектор „Образование“), по-високи социални и здравноосигурителни плащания (базов ефект от увеличението на пенсиите от юли 2018 г. и увеличение на здравноосигурителните плащания, заложено в ЗБНЗОК за 2019 г.) и по-висок размер на вноската в общия бюджет на ЕС през 2019 г., обясняват от МФ.

Частта от вноската на Република България в бюджета на ЕС, изплатена към 30 април 2019 г. от централния бюджет, възлиза на 536,6 млн. лв.

По данни за КФП


към края на март бюджетния излишък възлиза на 1,8 млрд. лв.


или 1,6% от прогнозния БВП. Той се формира от излишък по националния бюджет в размер на 1,66 млрд. лв. и излишък по европейските средства в размер на 144,1 млн. лева. Постъпилите приходи и помощи по КФП към март 2019 г. са в размер на 10,8 млрд. лв. или 24,8% от годишните разчети. Общата сума на данъчните постъпления, вкл. приходите от осигурителни вноски, възлиза на 8,5 млрд. лв., което представлява 24,7% от планираните за годината данъчни приходи. Приходите от преки данъци са в размер на 1,44 млрд. лв. или 22% от предвидените в разчетите за годината. Приходите от косвени данъци са в размер на 4,2 млрд. лв., което е 26,1% от разчетите за годината. Постъпленията от ДДС са в размер близо 3 млрд. лв. или 27,2% от планираните. Размерът на невъзстановения ДДС към 31.03.2019 г. е 74,4 млн. лева.

Приходите от социални и здравноосигурителни вноски са 2,45 млрд. лв., което представлява 23,6% от разчетените за годината. Съпоставено със същия период на предходната година, приходите от осигурителни вноски нарастват номинално с 10,8 на сто. Неданъчните приходи са в размер на 1,77 млрд. лв., което представлява 26,8% от годишните разчети.

Разходите по КФП (вкл. вноската в бюджета на ЕС) към март 2019 г. възлизат на 9 млрд. лв., което е 20,4% от годишните разчети. За сравнение, разходите за същия период на предходната година са в размер на 8,6 млрд. лева.

Размерът на фискалния резерв към края на март е 10,33 млрд. лв., в т.ч. 9,97 млрд. лв. депозити на фискалния резерв в БНБ и банки и 0,36 млрд. лв. вземания от фондовете на Европейския съюз за сертифицирани разходи, аванси и други.

Коментари

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.

Подобни новини

Фирмите на отчет само пред данъчните до 30 юни

Данъчното приключване на фирмите ще бъде олекотено вероятно още от следващата година. Бизнесът и данъчните са се договорили компаниите да се отчитат само пред националната приходна агенция (НАП) в срок до края на юни, а статистическият институт и Търговският регистър ще получават от данъчните по електронен път попълнените вече годишни отчети за дейността си.

ЕС сваля 135 лева от минималната ни заплата

Лансираната идея на новия шеф на Еврокомисията Урсула фон дер Лайен за общоевропейска минимална заплата може да намали заплащането у нас. Вместо фанфарно обявените по-високи доходи предложението за въвеждане за един и същ модел в ЕС ще закове най-ниския доход на 475 лева месечно. От 1 януари минималната заплата е 610 лева, което у нас би довело до 135 лева по-малко заплащане.