По-малко от половината европейци наясно с правата си при пътуване

По-малко от половината европейци наясно с правата си при пътуване

Две от три жалби са свързани със самолетни полети

43% от гражданите на ЕС, които са пътували със самолет, влак, автобус, кораб или ферибот в последните 12 месеца са наясно, че пътниците в ЕС имат определени права. Това показват резултатите от проучване на Евробарометър относно правата на пътниците по въздух в Европейския съюз, което беше обявено от Европейската комисия.

Адина Валеан, комисар по транспорта, заявява: „ЕС е единственото място в света, където пътниците са защитени с пълен набор права. Необходимо е обаче тези права да се познават по-добре, да бъдат по-лесни за разбиране и прилагане. Нашите правила следва да носят повече правна сигурност на пътниците и бизнеса. Ето защо


Комисията предложи осъвременяване на правата на пътниците


във въздушния и жп транспорт.“ По думите й, необходимо е да се постигне бързо съгласие по този въпрос от страна на Европейския съвет и Европейския парламент, така че пътниците в ЕС да са ефективно защитени. Мрежата на Европейските потребителски центрове /ECC Net/ съдейства на потребители на територията на ЕС, Норвегия, Исландия и Обединеното кралство, като им предлага надеждна информация по потребителски въпроси в рамките на вътрешния пазар. Правата на пътниците са фокусът на вниманието през месец юли в рамките на кампанията по случай 15-тата годишнина на мрежата на Европейските потребителски центрове ECC Net, която се отбелязва през 2020 г. Целта на кампанията е да се повиши информираността на хората, като всеки месец даваме съвети и информация за различна потребителска тема. Заради противо-епидемичните мерки, сред които различни ограничения при пътуване, забрани и карантинни зони, се смята, че транспортът може да е сред най-сериозно засегнатите сектори.


Ситуацията е стресираща и за пътниците,


чиито пътувания са били отменени във връзка с предприетите мерки или те сами са взели това решение. В мрежата ECC Netот месец март досега са постъпили над 34 000 жалби и запитвания по повод потребителските права във връзка с Ковид-19, като основната част от тях са свързани именно с отменени пътувания и отложени почивки.

По данни на ЕПЦ България около две трети от всички постъпили жалби и запитвания по повод проблеми, породени от пандемията, са свързани с полети. „Една част от тях са анулирани от страна на авиокомпаниите, а в случаи потребителите сами са се отказали да пътуват. Ако отмени полета, опериращият въздушен превозвач е


длъжен да предложи на пътниците избор


между възстановяване на сумата, друг полет при първа възможност или на по-късна дата“, обяснява Соня Спасова, директор на ЕП Ц България. „Сред последните успешни случаи, разрешени с помощта на ЕПЦ България е този на дама, резервирала полет от София до Санкт Петербург, който впоследствие е анулиран. Дамата се обръща към авиокомпанията, за да разбере как да си върне сумата за билета, но повече от 2 месец а няма резултат. Тогава се обръща към нас за съдействие. В резултат на активната съвместна работа с колегите от Европейски потребителски център Полша, потребителката получава сумата от 200 евро за неизползвания билет обратно“, поясни още Соня Спасова.

Назад

КОМЕНТАРИ

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.