По 400 обаждания на ден на телефона за коронавирус

По 400 обаждания на ден на телефона за коронавирус

Между 350 и 400 запитвания всеки ден получават на националната телефонна линия за коронавируса, съобщи БНР.

Националният телефон на здравното министерство - 02 807 87 57, бе открит през март специално за въпроси, свързани с коронавируса.

През последните 5 месеца звънят стотици граждани, за да получат допълнителна информация за Covid-19. Част от дежурствата се поемат от служители на Регионалната здравна инспекция в София област.

"Разясняваме кое точно трябва да се изпълнява, как се случват нещата. Най-често задават въпроси, свързани с карантината - кои подлежат на карантина, от кои държави пристигнали, дали членовете на семействата подлежат също на карантина, дали тази карантина, ако се направи тест, може да бъде отменена. В началото нямаше такава опция да бъде отменена с PCR тест, но сега вече има опция до 24 часа, ако бъде направен тест, карантината се отменя за пристигащите от други държави", обясни пред БНР д-р Гергана Богданова, директор на дирекция "Медицински дейности". Тя е част от екипа, обслужващ горещата линия.

Друга основна част от въпросите е свързана с това кой има право да влиза на територията на страната ни. Не толкова често се получават и въпроси за симптомите на коронавируса. Случва се паникьосани граждани да се обадят на горещия телефон, търсейки успокоение.

"Тревожат се какво ще се случи, дали няма да умрат от коронавирус, как да действат при леки симптоми, изпадат в паника, по-скоро от преживяния стрес. Изслушваме ги, успокояваме ги обикновено и ги насочваме съответно към личните лекари, ако имат симптоми да бъдат прегледани и вече личните лекари да преценят дали се касае за психическо пренапрежение и тревожност", коментира д-р Гергана Богданова.

В началото горещият телефон е създаден с идеята гражданите да получават информация, свързана със симптомите на Covid-19, както и с начина на лечение и кого да търсят при нужда. Сега обаче запитванията са свързани основно с разясняване на заповедите на здравния министър, свързани с епидемиологичната обстановка.

Често се подават и сигнали за пътници без маски в автобусите на градски и крайградски линии. Те обаче се пренасочват, тъй като това не е в компетенцията на обслужващите телефонната линия.

С откриването си горещият телефон е звънял непрекъснато. Напоследък се забелязва успокоение у гражданите, уточни д-р Богданова.

"В началото телефонът звънеше непрекъснато, т.е. един след друг и беше доста натоварено, сега сме включили повече хора и е различно в зависимост от ситуацията, от броя на заразените в областта. Когато има нова заповед, съответно става много натоварено. Когато има нови неща в медийното пространство, слухове, хората четат от новинарски сайтове в интернет, фалшиви новини, питат често, вълнуват се, особено чуждите граждани - питат дали е вярно дадено нещо, което са прочели", подчерта специалистът.

Националният телефон работи денонощно, както и в почивните дни.

 

Назад

КОМЕНТАРИ

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.