Пламен Киров за предложенията на ДБ: Превръщат прокуратурата  в политически орган

Пламен Киров за предложенията на ДБ: Превръщат прокуратурата в политически орган

Като имаме предвид решението от 2003 г. на КС за формата на държавно управление, ми се струва, че има текстове в предложенията за промени на Конституцията, които засягат точно формата на държавно управление, както и балансът между отделните власти. Затова смятам, че такъв законопроект ще попадне в компетентността на ВНС.

За да бъде инициирана процедурата трябва да се съберат най-малко 120 подписа. В законопроекта има доста странни предложения. Не казвам,че не могат да бъдат приети. Всичко е възможно, особено в парламент като настоящия. Изисква се важните закони да се приемат с мнозинство с повече от половината народни представители – т.е с абсолютно мнозинство. Ако този текст бъде приет, той обезсмисля президентското вето – цял институт, който е включен в баланса върху властите. Той остава неприложим. В момента той се преодолява от НС именно с абсолютно мнозинство. Ако законите се приемат с такова, то просто става безпредметно президентът да налага вето. Това мнозинство при всички положения ще си препотвърди волята и тогава институтът на отлагателното вето остава неприложим. Един от механизмите, който гарантира баланс между властите, практически престава да функционира.

Широко затъпен е стремежът на вносителите за лустрация - масово – както им допадне. Те не изброяват категориите лица, които подлежат на лустрация и така да приемат, че има изключение от принципа на равноправието. Защото лустрацията означава точно това – да дискриминираме определени лица на някакъв принцип.

На следващо място се предвижда тотален контрол върху администрацията и възможност с неясни критерии, които ще бъдат въвеждани със закон от различни парламентарни мнозинства, за разправа над определени сектори от ИВ или органи, които се занимават с държавно управление . Те мнозинствата се сменят, следователно и критериите ще се сменят. Създават се предпоставки за чистки в държавния апарат. Това са демократи, които предлагат тези неща. Ние трябва да се съгласим, че подобни чисти ще бъдат демократични.

На следващо място са текстовете, които са посветени на изменения в съдебната власт. Практически тези предложения превръщат главния прокурор и прокуратурата в политически орган. Предлага се главният прокурор да се назначава от президента, но по предложение на НС, но с 3/5 от депутатите. Не 2/3, не ¾, което означава 144 депутата. При това президентът не може да възрази. А онези, които могат да предлагат кандидатура на главния прокурор, са министърът на правосъдието, т.е изпълнителната власт и 1/5 от народните представители. Пак политически орган, защото НС е политически орган.

Органът, който ще назначава, повишава и понижава прокурорите е Прокурорския съвет. Той също е политически орган. Той се състои от 11 членове. Това включва главния прокурор, 4-ма избрани от прокурорите, т.е. 5 човека. В останалите обаче влиза министърът на правосъдието, който също гласува за назначаването на прокурорите. Т.е орган на изпълнителната власт участва в назначаването на всички прокурори и в кадруването на системата. Останалите 5 се избират от НС с мнозинство от 2/3 от всички народни представители. Получава се така, че политическата квота в Прокурорския съвет е 6 човека, а професионалната е 5 човека. Така прокуратурата се превръща в политически орган.

Абсолютно това е намеса на изпълнителната власт в самата съдебна система. Практически без да го казват отровено, превръщат прокуратурата в част от Изпълнителната власт, защото те я политизират. Особено с това влияние, което ще има министърът на правосъдието.

Намалява се мандата на главния прокурор на 5 години, което пък ще доведе и до промяна на съотношението в органите. Това също влиза в напрежение с решение 3 от 2003 година на КС.Да не говорим и за друго – председателите на върховните съдилища се назначават по сегашния начин от президента, но за да бъдат освободени се включва и КС. Не президентът да ги освободи, а КС. Обикновено принципът е такъв - който назначава, той освобождава. Тук отиваме към съвсем друга посока. Загуба на време.

Назад

КОМЕНТАРИ

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.