Театър в киното – това е основополагащата формула, която изгражда тъканта на новия филм на Костадин Бонев „Далеч от брега“, който, след няколко фестивални показа у нас, имаше своята софийска гала-премиера в сряда вечер. Животът в театъра като миниатюрен модел на света и светът като театър на абсурда са любопитни сюжети за разказване и в същото време привлекателни метафори, към които родното седмо изкуство неведнъж се е обръщало със заглавия като „Игра на любов“ на Януш Вазов (1980), „Мадам Бовари от Сливен“ „Рапсодия в бяло“ на Теди Москов (2002), „Докато Ая спеше“ на Цветодар Марков (2016), а навярно има и още...

В сравнение с тях „Далеч от брега“ е най-сложно структуриран (неслучайно режисьорът е работил над него повече от 6 години), без обаче да е ни грам маниерно претенциозен.

След като поставя твърде смела пиеса, подразнила силните на деня, столичният режисьор Злати Братоев (в убедителното, вглъбено и без излишни екзалтации изпълнение на Пенко Господинов) е изпратен за 2 години в

творческо изгнание в провинциален театър

Там той продължава да се бори да реализира спектакъла на мечтите си, в който капитан самозванец (Стефан Вълдобрев) налудно управлява мистичен кораб, движейки го в кръг в открито море, а сред екипажа всява страх, подозрения, мания за преследване и чувство за надвиснала опасност. Откровена алегория на методите на властта. Филмът на Бонев се развива в 3 плана: от една страна са отношенията в трупата, които съвсем не са лесни с тази „заложена бомба“ в репертоара, от друга са отношенията между героите в пиесата, които, като трети план, на моменти излизат от условността на изкуството и се пренасят в реалността сред безбрежната морска шир. Операторите Константин Занков и Орлин Руевски са свършили чудесна работа, извеждайки визуално тези различни светове.

Историята, създадена по мотиви от романа на Евгений Кузманов „Чайки далеч от брега“, очевидно е ситуирана във времето на

застоя в плитчините на развития соц

Но ако изключим някои характерни особености на епохата като привикването на творците за „инструкции“ в кабинетите на местни партийни величия, художествените съвети в театрите, принуждаването на слабите и неудобните да подписват декларации за сътрудничество с ДС, тя би могла да бъде разчетена и универсално. На места демоничният абсурд във филма звучи направо като в „1984“ на Джордж Оруел. Например с изискването на сцената да не се показват нещастни хора. Или с на пръв поглед необяснимите съображения и фактори, които спират, а после „пускат“ пиесата... „Единствената ми утеха е, че няма да остане нищо от нас“, нещо такова казва към края директорката на театъра Михайлина Михайлова, преоткрила професионалното си и човешко достойнство и блестящо изиграна от Жорета Николова. Манипулациите на властниците и отказът от свобода на конформистите обаче са останали – това е „общественият договор“, който търкаля и днешния лицемерен свят.

Забележителен актьорски екип е събрал Бонев в „Далеч от брега“: Марий Росен, Йоана Буковска-Давидова, Луиза Григорова, Свежен Младенов, Никола Додов, Таня Шахова, Благовест Благоев и др. А Цветана Манева и Мая Новоселска са сякаш с най-ефектните солови арии в ансамбъла.

Коментари

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.

Подобни новини

Ламбо излезе от кома, преместиха Мутафова във ВМА (ОБЗОР)

Голямата ни актриса Стоянка Мутафова е в реанимацията на Военномедицинска академия. Тя е била преместена там в четвъртък вечерта. Новината бе потвърдена от лечебното заведение, както и от дъщерята на звездата – Мария Грубешлиева-Муки.

Орлин Павлов става инспектор Жавер в БГ „Клетниците“

Световният мюзикъл „Клетниците“ ще оживее за пръв път на българска сцена на 6 декември с прецизно селектиран екип от 40 участници. Мястото на премиерата, разбира се, е Софийската опера, но утвърденият от британските продуценти състав е сборен и включва някои от най-големите звезди на този жанр у нас – от Операта, Музикалния театър, свободни артисти от поп и рок гилдията.

Световноизвестен балет на лед танцува „Лебедово езеро“ два пъти

Държавният балет на лед „Санкт Петербург“ следва традицията да гастролира в България в напълно разпродадени зали. София е последната спирка от българското турне на "Господарите на спорта", които ще минат през шест града и заради рекордно големия интерес ще играят спектакли по два пъти на вечер. Шампионите по фигурно пързаляне направиха специален жест за публиката в столицата и пуснаха извънредно издание на култовият „Лебедово езеро“ в зала 1 на НДК – на 2 декември от 17.30 ч., непосредствено преди шедьовъра „Лешникотрошачката“. Тежката артилерия на Константин Расадин ще бори гравитацията на пързалката с "Лебедово езеро" и на 3 декември.