0

О бозначението GTi е от особено значение за Peugeot, тъй като именно него носят най-бързите модели на френската марка. Първият модел в спортното семейство е легендарното Peugeot 205 GTi от 1983 г., а за последвалите 35 години са произведени почти 1 милион спортни модели, носещи логото GTi. През 2015 г. беше представен най-новият спортист в гамата - Peugeot 308 GTi, а неотдавна моделът беше обновен.

Обозначението GTi е от особено значение за Peugeot, тъй като именно него носят най-бързите модели на френската марка. Първият модел в спортното семейство е легендарното Peugeot 205 GTi от 1983 г., а за последвалите 35 години са произведени почти 1 милион спортни модели, носещи логото GTi. През 2015 г. беше представен най-новият спортист в гамата - Peugeot 308 GTi, а неотдавна моделът беше обновен.

Още на външен вид новото Peugeot 308 GTi изглежда по-ярко и по-динамично от стандартния модел. Ще го познаете по уголемената черна радиаторна решетка и по-широкия въздухозаборник в бронята. Калниците са раздути и изглеждат по-мускулести, а фаровете са изцяло светодиодни. Каросерията се откроява с нов аеродинамичен преден спойлер, а 19-инчовите лети джанти вече са стандартни. Над задния прозорец има масивен спойлер, а триизмерните LED задни светлини са с форма на нокти на хищник. От бронята излизат две широки ауспухови тръби. Тестваният 308 GTi е с оригиналната двуцветна каросерия – червено и черно.

Интериорът на Peugeot 308 GTi е подчертано спортен, но използва характерния за марката i-Cockpit, в който таблото е разположено по-високо, отколкото при повечето автомобили и воланът в горната му част частично се припокрива с показателите. В салона са съчетани кожа и алкантара, зашити с ярки червени шевове и лакирани вложки. Върху педалите и праговете има метални пластини. Воланът с три спици е компактен, като диаметърът му е само 35 см. Той е обшит с перфорирана кожа и е плосък отдолу. Яркочервеното осветление засилва спортния характер.

Наклоненият централен панел е леко завъртян към водача. Над него е инсталиран голям 9,7-инчов сензорен мултимедиен дисплей, от който се контролира климатика, аудиосистемата и навигацията. Заради него са изчезнали почти всички бутони, а менюто изисква известно време за да свикнете. Спортните предни седалки поддържат добре тялото в завоите, като в същото време са впечатляващо удобни. На втория ред седалки има достатъчно пространството за краката и над главите на пътниците. Спортното Peugeot 308 GTi има просторен багажник с обем от 420 литра, а със сгънати седалки се увеличава до 1228 литра.

Стандартното оборудване на Peugeot 308 GTi е богато и включва система за достъп без ключ, електрически прозорци, двузонов автоматичен климатик, Bluetooth връзка, сателитна навигация, круиз контрол, система за стабилизация, следене на налягането в гумите, система за разпознаване на пътни знаци и др. Списъкът с опции добавя камера за заден ход, преден и заден парктроник, система за наблюдение на мъртвите зони, панорамен стъклен покрив, специален цвят или червено-черна каросерия.

Под предния капак на Peugeot 308 GTi е скрит 1,6-литровият бензинов турбомотор с директно впръскване на горивото с максимална мощност 270 к.с. Максималният въртящ момент от 330 Нм е на разположение от 1900 до 5000 об/мин, благодарение на което водачът разполага с достатъчно тяга в средните обороти. Двигателят бързо набира обороти, а когато натиснете бутона Sport, става по-отзивчив към натискането на педала на газта, а звукът е втрещяващ, като се възпроизвежда със специален акустичен синтезатор. При състезателен старт задвижването на предните колела издава характера си и се проявява ефектът на поднасяне на предницата.

Динамиката е типична за спортен автомобил, като 308 GTi спринтира от място до 100 км/ч за 6 секунди, а максималната скорост е ограничена до 250 км/ч. При изпреварване хечбекът ускорява яростно и за броени секунди се отдалечава от целта. Двигателят е съчетан с 6-степенна механична скоростна кутия, която би трябвало да превключва по-точно и да има по-кратък ход на лоста. Спортният „лъв” изненадва приятно с умерения си апетит и в града харчи 8,1 л/100 км, благодарение на технологията за гасене на мотора при спиране, а на извънградско - 4,9 л/100 км. В смесен цикъл разходът е 6 л/100 км, а при динамично шофиране в режим Sport скача двойно.

На пътя Peugeot 308 GTi доставя истинско удоволствие от шофирането не само заради мощния двигател, но и заради доброто управление. Воланът е точен, с недозавиването успешно се бори механичният диференциал с повишено триене, а гумите Michelin Super Sport с размер 235/35 R19 осигуряват отлично сцепление. Разширената следа допринася за по-добра стабилност. Окачването на Peugeot 308 GTi е по-твърдо отколкото в стандартния хечбек, но комфортът на возене е доста по-добър от конкурентните модели. В същото време наклоняванията на каросерията са минимални. Хечбекът е оборудван с предни спирачни дискове с диаметър 380 мм с 4-бутални апарати, така че може да спира и забавя скоростта уверено и бързо.

Новото Peugeot 308 GTi вече се продава у нас, а цената започва от 60 530 лева. 

Технически характеристики

Peugeot 308 GTi 1.6 THP 270

1,6-литров 4-цилиндров бензинов турбодвигател

270 к.с. максимална мощност при 6000 об/мин

330 Нм въртящ момент при 1900-5000 об/мин

6,0 секунди ускорение от 0 до 100 км/ч

250 км/ч максимална скорост

6,0 л/100 км среден разход на бензин

139 г/км емисии на СО2

60 530 лева базова цена на модела

71 364 лева цена на тествания модел