Петър Горновски: По 50 проверки на седмица правим на въглища за зимата

Петър Горновски: По 50 проверки на седмица правим на въглища за зимата

Нарушенията при продажба на горива за битово отопление се наказват с много сериозни санкции – между 10 000 и 50 000 лв., съобщи за "Монитор" председателят на Държавната агенция за метрологичен и технически надзор (ДАМТН) Петър Горновски. 

- Господин Горновски, наближава зимата. В тази връзка е първият въпрос към Вас е: Какви проверки на качеството на горивата, използвани в бита за отопление? Какво са показали последните инспекции на тези продукти?

- Засилени проверки на качеството на горивата за битово отопление започнахме от 21 септември. Преди това проведохме широка информационна кампания, насочена към търговците на горива за битово отопление. Проведохме и служебни срещи с разпространители и вносители на въглища и брикети от въглища. Сега сме планирали, всяка седмица да се извършват по около 50 проверки на обекти за разпространение на твърди горива в цялата страна. Засиления контрол ще продължи през целия отоплителен сезон. Съгласно Закона за чистотата на атмосферния въздух (ЗЧАВ), твърдите горива за битово отопление са само въглищата и брикетите от въглища.

Фирмите, които разпространяват на пазара горива за битово отопление трябва да знаят, че нарушенията на ЗЧАВ се наказват с много тежки санкции – сумите варират между 10 000 и 50 000 лева. Като за някои нарушения, санкциите са от 30 000 до 50 000 лева.

Първите резултати от проверките показват, че има търговци, които не са приели сериозно насочената към тях разяснителна информация. Вече са установени нарушения, при които виновните лица ще бъдат санкционирани с 10 000 и с 30 000 лева.

- Какво показаха резултатите от кампанията на проверки „Безопасна ваканция“ за изминалото лято?

- По традиция от последните няколко години, в началото на всеки летен сезон, Главна дирекция „Надзор на пазара“ (ГД НП) в ДАМТН започва кампания за проверки на стоки, които традиционно се търсят и продават през сезона.

Проверени са 639 броя различни модели очила, от които при 183 са установени следните несъответствия. На 27 водела е установена липса на маркировка за съответствие СЕ. При други 116 не имало инструкция за употреба на български. В 99 от случаите е липсвала ЕС декларация за съответствие, която да придружава продукта или обявен достъп до електронния й вид. При 83 броя не е имало информация за производител на очилата и адрес за връзка с него.

За установените несъответствия и нарушения при проверките са съставени актове за административно нарушение на нарушителите и са издадени заповеди за спиране от разпространение на 27 модела очила, с констатирана липса на маркировка за съответствие СЕ.

Проверени са 512 броя надуваеми играчки - пояси, от които броя съответстват на изискванията, определени за тях в приложимата наредба. При 18 от тези тези артикули е установена липса на маркировка за съответствие СЕ. Други 37 са били без обозначено наименование и адрес на отговорния икономически оператор, а в 52 от случаите - без предупредителни текстове, необходими за правилната употреба. При някои от продуктите несъответствията са повече от едно.

От 4 до 20 август са направени проверки в магазини, предлагащи туристически стоманени газови бутилки. Проверени са 194 такива бутилки, от които при 15 е установено, че се предлагат от търговците без да са придружени със сертификат за съответствие.

- Наскоро отново се случи инцидент с асансьор, който се оказа нелегален. Хващани ли са подобни подемници? Колко са регистрираните асансьори в страната?

- Понятие „нелегални асансьори“ реално не съществува и ми е трудно да отговоря на този въпрос. Ако имате предвид, съоръжения с повишена опасност (СПО), които не са регистрирани по законоустановения ред, инспекторите на Държавна агенция за метрологичен и технически надзор (ДАМТН) понякога се срещат с подобни проблеми. За съжаление, това обикновено става след възникване на инцидент, какъвто беше този на в Благоевград. В този случай, започна незабавна проверка. Възникналото събитие обаче не е с асансьор, а с телфер със закачен на него кош за повдигане на товари. Това съоръжение не е предназначено за превозване на хора.

Техническият надзор на този тип съоръжения с повишена опасност (СПО) се осъществява от лица получили лиценз от председателя на ДАМАТН. В конкретният случай ползвателят на телфера не е изпълнил изискването да го регистрира пред избран от него орган за технически надзор. Служителите на ДАМТН няма как да са информирани за съществуването на такива съоръжения. При подаване на сигнал от граждани, инспекторите реагират веднага и извършват проверка на място.

Въвеждането на данни в електронния регистър е ежедневен процес, към момента е въведена информация за 13 174 асансьора в административни сгради и за 51493 - в жилищни сгради.

- Колко от асансьорите са работещи и колко са спрени завинаги или са демонтирани?

- След направена справка от електронния регистър на ДАМТН е установено, че от началото на годината до момента са бракувани 26 асансьора и са демонтирани 12 в административни и промишлени сгради. В жилищни сгради са бракувани 3 асансьора и са демонтирани 3.

- От началото на годината колко са били спрени заради неспазване на правилата за безопасна експлоатация? Какви са били най-честите причини за прилагането на крайната мярка?

- От началото на годината до края на месец август служителите на ДАМТН са спрели 127 асансьора, със запис в ревизионната книга или чрез заповед. Най-честите причини за прилагането на мярката са: съоръженията се експлоатират без на същите да е извършен технически преглед съгласно наредбата; Нефункциониращо устройство за двустранна разговорна връзка между кабината на асансьора и лицето, което извършва аварийно обслужване; напукана външна изолация на гъвкавите кабели към кабината на асансьора; неправилно функциониране или неизправност на крайните прекъсвачи, ограничителя на скоростта, захващащия механизъм, бутона "стоп", устройствата за заключване на шахтните врати или на контактите за безопасност.

Ползвателите на асансьори са длъжни да поддържат съоръженията в изправност, за да не се застрашават живота и здравето на хората. Те имат и отговорността да осигурят и безопасната им експлоатация

- Асансьорни техници, наети за ремонтират на аварирал асансьор, споделят, че често им се случва да работят по грохнали съоръжения, които много малко време преди това са били проверени само на хартия. Какви мерки трябва да се вземат за да се прекрати подобна порочна практика?

- В ДАМТН не е постъпвала информация за извършване на технически прегледи, които са извършени в разрез на нормативните изисквания.

- През юни информирахте, че регистрираните фирми, занимават с поддръжка, ремонт и преустройване на съоръжения с повишена опасност, са 1442. Колко от тях се занимават само с асансьори? Има ли регистрирани още за последните 3 месеца?

- Вписаните в регистъра на ДАМТН лица, които осъществяват поддържане, ремонтиране и преустройство на асансьори са 581. През последните три месеца 6 лица са получили удостоверение за поддържане, ремонтиране и преустройство на асансьори.

ВИЗИТКА:

Електроинженер е от ТУ в София.

Има специализации по маркетинг, мениджмънт и управленско счетоводство, италиански и английски език.

Работил е в ЖПЗ в София и в частни фирми.Бил е изп. директор на ИА „Сертификация и изпитване“.

Заемал е поста на главен секретар на Българския институт по метрология.

Използва английски и руски.

Назад

ПО ТЕМАТА

КОМЕНТАРИ

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.