В България има недостиг на хидроинженери, коментира в интервю за "Монитор" председателят на на Държавната агенция за метрологичен и технически надзор (ДАМТН)

- Г-н Горновски, валежите в последно време отново вкараха язовирите в новините. Имате ли информация колко са проблемните?

- Валежите от последните дни увеличиха водата в язовирите. Големите водоеми от тях са в нормалните си граници, като запълването им е под 80%. Единствено „Арда“ и „Въча“ са около 90%. Големите водоеми за питейни нужди са пълни на 50 на сто. Малко по-трудна е ситуацията при малките язовири, защото те все още са общински. 5700 от всички водоеми в страната са собственост на местните власти. За някои от тях има предписания още от миналата година, които не са изпълнени. Най-често собствениците на такива водоеми имат проблеми с основните изпускатели, които да дадат възможно за по-бързо намаляване на обема в чашата. В случая с язовира в Тутрканци и преливникът и главният изпускател бяха проблемни За преливника е имало през миналата година предписание за разширяването му, а през тази година и за основния изпускател. Това не е направено. За това общините трябва да внимават какви договори подписват с концесионерите и в тях да има текстове за поддръжка на язовира и съобразяване с указанията за намаляване на обема при очаквани валежи.

През миналата година представихме списък с проблемни язовири, които се оказаха над 800, като за 400 от тях се изискваха спешни действия, за да се подобри състоянието им. През 2018-та 133 бяха определени, че са в най-критично състояние. В следствие на предприетите мерки останаха само стотина с чисто технически проблеми. Проблем е, че в много от малките язовири, строени през 50-те и 60-те години на миналия век, не само преливниците, но и основните изпускатели са в лошо състояние. За последните 30 години те не са поддържани и изпускателите се запълнени отдавна с тиня и кал, а почистването им е скъпа операция. За миналата година и от началото на тази на собственици на язовири са издадени над 600 акта именно за повреди по основни съоръжения, а също и по самата стена на водоемите. На някои места се взимат мерки и за това не можем да кажем, че на всички места не се съобразяват с нашите предписания. За това сме безкомпромисни към нехаещите.

- Колко от общините заявиха желанието си да прехвърлят водоемите си на държавата?

- 2719 са заявени за прехвърляне а държавата, но все още те не са в активите на новото държавно предприятие и това трябва да стане с решение на министерския съвет. В случая проблемът е в това, че общините след като си заявили намерението си да се откажат не ги смятат за тяхна тяхна собственост и вече нямат грижа за тях. Докато не преминат към държавното предприятие въпросните язовири са собственост на местните власти. Всеки собственик, който не е изпълнил предписанията на ДАМТН подлежи на санкция.

- В ДАМТН има ли достатъчно кадри за контрол на язовирите?

- Хидроинженерите отдавна са малко в България. На година в УАСГ завършваха по двама-трима. МОН взе мерки и това стана защитена специалност. Даде се възможност повече деца да могат да постъпват да учат хидроижненерство. Засега обаче няма достатъчно такива специалисти в страната и в агенцията също не достигат. В един район работят по около 5 инспектори. Само в Хасковско язовирите са над 3000. Там, колкото и хора да назначим трудно ще ги обхванем всички. Проблемът с кадрите е налице, но се справяме и то благодарение с координацията с останалите държавни институции. Досега в цялата страна са регистрирани 6819 водоема. За това в Закона за водите се прави и категоризация на язовирите. Така ще се оцени степента на риска от всеки един от тях. Ще се знае какви щети биха били нанесени при евентуална авария. Например малък язовир, който би залял само нивата под него, може да не се наблюдава. По този начин ще насочим силите си към проблемните.

- Да преминем на друга, така да се каже вечна тема, за състоянието на асансьорите. Правят ли се достатъчно реални проверки, защото някои казват, че всичко е на книга?

- Всяка етажна собственост трябва да има сключен договор с фирма за поддръжка, познаваща състоянието на асансьора. В регистъра има над 1000 такива фирми. По закон си има изискване колко техници и с каква квалификация трябва да има в една фирма, за да имат договор.

Над 12 000 асансьора в обществените сгради, за които агенцията отговоря директно вече са включени в електронния регистър. От началото на годината повече от една трето от тях са проверени. Заради многото дейности в ДАМТН ще предложим специално за асансьорите надзора на всички такива съоръжения да се прави от фирми, лицензирани от нас.

- Искате при вас да остане само контролът на фирмите?

- Да, защото много е тежко сега в момента. Освен публичните асансьори, които проверяваме, реагираме и на има постоянни оплаквания, жалби, сигнали. Независимо от всичко мисля, че хората, ангажирани в асансьорния бизнес са отговорни и много добре знаят, че не могат да допускат грешки. Както и при язовирите и тук има остър недостиг на кадри Същото мога да кажа и като проблем и тук. Както и при хидроинженерите, при язовирите. Това е истината – няма кадри, няма привличане на млади хора, които да завършат съответните специализирани училища, техникуми, за да се захванат с такава работят.

Дори при конкурсите за набиране на инспектори и изпитваме трудности. Другият проблем е, че са ни ниски заплатите.

- Според Вас, какъв е делът на рисковите асансьори у нас?

- Трудно е да се каже. Не съм съгласен и с колегите от бизнеса, които цитират подобни проценти. В другите европейски държави също има много стари асансьори, но те си работят. Всичко е въпрос на поддръжка. Големият проблем е именно там - в ползвателите. Сега се прави нова наредба и се иска да се вкарат някои оценки на риска на всички асансьори и съответно да се дадат съответните предписания за смяна или основенремонт. Големият проблем е, че всичко може да се запише, но как да се реализира, защото ползвателят е този, който трябва да обезпечи съответната сума, за да го направим. Няма как да се задължи. На много места няма домоуправители.

Често ни питат защо не спираме зле поддържаните асансьори. Много трудно е да се вземе подобно решение, защото по този начин хората във високите блокове се лишават от живот. Има възрастни хора, които сами живеят. Как ще слязат примерно от 10-ия етаж да отиде да си напазарува и след това ще се качи. Готви се промяна в закона за етажната собственост и много се надявам да се намери начин, по който да се задължат да поддържат подемниците.

- Има ли хванати фирми фантоми по поддръжката на асансьори?

- Подготвили сме инструкция към ползвателите и домоуправителя на етажна собственост. Целта е да не попаднат на случайни техници без квалификация

Визитка:


Електроинженер е от ТУ в София

Има специализации по маркетинг, мениджгмънт и управленско счетоводство, италиански и английски език

Работил е в ЖПЗ в София и в частни фирми

Бил е изп. директор на ИА „Сертификация и изпитване“

Заемал е по поста на главен секретар на Българския институт по метрология

Използва английски и руски

Коментари

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.

Подобни новини