Пет здравословни храни за зимата

Пет здравословни храни за зимата

Зимата е сезонът, когато организмът ни е подложен на сериозна липса на витамини и минерали. Тези елементи са важен източник за правилното протичане на жизнените процеси в тялото и обикновено си ги доставяме чрез богатата на плодове и зеленчуци хранителна диета.

От друга страна, студът често ни кара да консумираме по-голямо количество храни, богати на захар, а това не е добър вариант както за здравето, така и за талията ни. Съществуват обаче доста специфични за зимата здравословни храни, които са питателни и успокояващи и в комбинация със сезонните плодове и зеленчуци биха доставили на организма ни така необходимите му елементи. Кои са те?

Нар


Вероятно сте опитвали нарове в популярното им напоследък ново „амплоа“ под формата на сок. Освен че е вкусен и много освежаващ, сокът от нар е изключително полезен за здраво сърце. Той е богат на антиоксиданти (повече, отколкото други плодови сокове) и само една чаша дневно може да помогне да се предотврати окисляване на „лошия” LDL холестерол от свободните радикали, според проучване, публикувано в American Journal of Clinical Nutrition. Окисленият холестерол допринася за натрупването на плаки в артериите. Според друго проучване, пиенето на сок от нар може да подобри притока на кръв към сърцето при хора с миокардна исхемия – състояние, при което доставката на кислород е затруднена поради блокиране на артериите.

Тъмнозелени листни зеленчуци


Тъмнозелените листни зеленчуци, като например къдравото зеле кейл и листното цвекло, оцеляват на зимния студ, за разлика от останалите растения. В действителност, замръзването дори може да отнеме горчивината на кейла. Тези зеленчуци са особено богати на витамини А, С и К. Листата на горчицата и горчивата маруля ескароле също са отлични източници на фолиева киселина, важна например за жените в детеродна възраст, което им отрежда място в списъка със здравословни храни.

Цитрусови плодове


Цитрусовите плодове, включително лимони, лайм, портокали, грейпфрути, мандарини и други, са най-сочни през зимата и могат да добавят слънце към най-мрачния сезон. Тези плодове са много богати на витамин С – един среден портокал доставя на организма повече от 100% от необходимата ви дневна доза. Според специалистите в областта на храненето, цитрусовите плодове са също богати източници на флавоноиди. Преобладаващият флавоноид в тях – хесперидин – се предписва от лекарите за повишаване на “добрия” HDL холестерол и намаляване на “лошия” LDL холестерол и триглицеридите.

Картофи


Тук може би ще ви изненадаме. Сигурно се съмнявате дали сте прочели правилно? Да, картофите често се окичват с лоша слава поради високото си съдържание на скорбяла, което ги поставя в една категория с белия ориз и белия хляб. Но за разлика от последните две храни, които наистина са лишени от полезни вещества, картофите са пълноценна храна, съдържаща редица полезни хранителни вещества. Те са отличен източник на два витамина, подсилващи имунитета – С и В6, осигурявайки съответно 25% и 29% от дневните нужди на организма за средно голям картоф. Те са също добър източник на фолиева киселина и доставят фибри на организма (4 грама в един среден картоф; жените се нуждаят от 25 грама дневно, а мъжете – от 38). Ако можете да намерите лилави картофи в магазина, ще получите допълнителна порция здраве – тази разниовидност на картофите е богата на антоцианини – антиоксиданти, с които са свързани с множество ползи за здравето – от понижаване на риска от рак, през намаляване на риска от развитие на сърдечни заболявания до намаляване на възпалението.

Тиква


Има много разновидности на зимната тиква и всички те са отличен сезонен избор. Една чаша варена тиква има малко калории (около 80), но е с високо съдържание на витамин А (214 процента от препоръчителната дневна стойност) и витамин С (33 процента), както и е добър източник на витамини В6 и К, калий и фолиева киселина.

Назад

КОМЕНТАРИ

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.