0

П ет астероида леят към Земята за Йордановден. Космическите скали ще минат близо покрай нашата планета днес, съобщават от Центъра за изследване на близкоземни обекти на НАСА.

Пет астероида леят към Земята за Йордановден. Космическите скали ще минат близо покрай нашата планета днес, съобщават от Центъра за изследване на близкоземни обекти на НАСА.

Три от астероидите са сравнително малки, а другите два са по-големи от Айфеловата кула. По-големият от двата – 2008 AF4, е широк близо половин километър. Ако той промени движението си, може да удари земята и да предизвика експлозия със сила от 25 до 50 мегатона, също като най-големите съществуващи ядрени бомби. Въпреки че астероидът 2021 AJ е най-малкият сред задаващите се, той е достатъчно бърз, за да унищожи цял град, ако траекторията му се промени.

Заплаха

Според Националната администрация по аеронавтика и космос обаче нито един от тези астероиди, голям или малък, не представлява непосредствена заплаха за нашата планета. Те се проследяват, защото или са по-близо от 7,5 милиона километра до Земята, което макар да е 19,5 пъти повече от разстоянието между Земята и Луната, от космическа гледна точка е близо, или защото са по-големи от 150 метра.

През отминалата година Центърът за близкоземни обекти на космическата агенция успява да проследи над 1400 астероида, включително такъв, който е достатъчно голям, за да сложи край на цивилизацията. През април 2020 г. най-големият забелязан беше класифициран като потенциално опасен. Той профуча край земята, а неговият диаметър беше между 1,8 км и 4,1 км, което го прави пет пъти по-голям от Бурж Халифа – най-високата сграда в света.

Технология

НАСА открива около 30 нови астероида всяка седмица. Само преди два дни учен от Харвард обяви причудлив астероид, открит през 2017 година, известен с името Оумуамуа, за извънземна технология. Първоначално учените смятат, че обектът е обикновена комета, но Льоб предполага, че става въпрос за технология, изхвърлена от извънземна цивилизация. Обектът с формата на пура е 5 до 10 пъти по-дълъг, отколкото е широк, а учените никога не са виждали естествено космическо тяло да изглежда така, казва професор Ави Льоб, който е председател на катедрата по астрономия в Харвард.