Перат седалките във влака веднъж годишно

Салони и купета мърляви, но глоби няма

Перат седалките във влака веднъж годишно

Пътници се жалват от мръсни тоалетни и изцапани прозорци

Седалките във влаковете се перат веднъж годишно. Това е записано в последния публикуван доклад на БДЖ за качеството на предоставяните превозни услуги, който железниците са длъжни да изготвят всяка година съобразно еврорегламента за правата и задълженията на пътниците, използващи железопътен транспорт.

Интервали

От доклада става ясно, че БДЖ извършва основно почистване на вагоните веднъж на 4 седмици, съобщава вестник "Телеграф". Прави се и по едно ежедневно почистване веднъж на денонощие. Съществува и т.нар. гарово почистване, което се извършва преди заминаване на влака от начална гара. Докладът съобщава и че за периода януари-септември 2019 г. на жп превозвача не са налагани санкции за неизпълнение на стандартите за чистота съгласно договора за извършване на обществени превозни услуги (б.а. санкцията по договора е удържане на до 2 на сто от парите, които държавата заплаща на БДЖ за това, че вози определени нейни граждани на преференциални цени).

Критерии

Наскоро обаче уволнени бяха председателят на съвета на директорите и изпълнителният директор на превозвача, а причината бе именно занижената хигиена във влаковете, което представлява неспазване на минималните изисквания за качество. Оказва се обаче, че в договора на БДЖ с държавата минимални критерии за качество на самото почистване няма, а посочените касаят само интервалите на извършването му. „Всички използвани превозни средства трябва да бъдат чисти“, е записано в договора, но няма дефиниция на това какво се има предвид под „чисто“. Указано е и колко често трябва да се извършва почистването, но не са регламентирани обективни стандарти за чистота, утвърдени технологии за почистване и изискване за използване на определени типове средства, методи и препарати. Няма и изискване за време на почистването, заради което сега вагоните масово се чистят вечер и дори нощем, когато видимостта е ниска.

Стандарти

В жп средите отдавна се говори за това, че няма как влаковете у нас да станат чисти, докато не съществуват обективни минимални стандарти за това. Стига се дори до там, че през 2014 г. за обществено обсъждане са публикувани промени в съответните наредби, с които се предвижда БДЖ да бъдат задължени да изготвят и прилагат правила за минимални стандарти за чистотата и микроклимата в подвижния състав - отопление/климатизация, качество на въздуха във вагоните, хигиена на санитарните възли, чистота на салоните за пътници. Сред мотивите за промените са били множеството писма, сигнали и жалби на пътници по повод лошата хигиена във влаковете. Тези текстове обаче и досега не са намерили място в наредбите, а думи като „чисто“, „студено“ и „горещо“ за БДЖ остават субективни понятия, зад които не стоят никакви категорични изисквания.

Пътници

Категорични в мнението си обаче са ползвателите на услугата - пътниците. „Нивото на чистота е такова,че самият коронавирус ще избяга в ужас“, „Толкова са мръсни, че освен коронавирус може и краста да хванеш“, „За каква хигиена говорим, след като във вагоните често липсва течаща вода“, гласят коментарите в една от най-населените фейсбук групи, посветени на жп транспорта у нас. От БДЖ признават, че хигиената е сериозен проблем. Резултатите от вътрешни и външни проверки във вагоните сочат, че почистването не е достатъчно ефективно. Необходимо е да се промени методологията на почистване, за да бъдат постигнати необходимите стандарти, съобщиха от превозвача за „Телеграф“.

Пропуски

Според БДЖ основните пропуски са в хигиенизирането на санитарни възли, седалки и прозорци. Оттам обясняват, че се готвят цялостни промени в модела на почистване, приемане и контрол на почистването на влаковете, така че да няма пропуски по веригата на изпълнение на почистването. Вече е изготвена концепция за реорганизацията на процеса и изискванията, реда, отговорностите, планирането, изпълнението, отчитането и контрола на почистването. За вагоните със захабени тапицерии пък е предвидена цялостна подмяна на тапицерията. Предстои и изграждане на нови инсталации за външно автоматично измиване на вагоните, тъй като настоящите са амортизирани. От БДЖ акцентират и на отговорността на пътниците за чистотата. Оттам посочват, че често, колкото и добре почистен да бъде в начална гара един влак, при недобросъвестно отношение на пътуващи той пристига мръсен в крайна гара. При положение че основното ежедневно почистване е един път в денонощие, следващите пътници намират влака мръсен и остават с впечатление, че не е чистено.

324 души чистят 560 трена

346 щата са предвидени за почистването на пътническите влакове у нас, които са средно по 560 на ден. Реално композициите са по-малко, защото една изпълнява по няколко влака на ден, но недостигът на кадри е безспорен. В момента реално заетите с тази дейност в БДЖ са 324 души. Заплатите за тази дейност са малко над минималната. В БДЖ засега не се обсъжда възможността за отдаване на услугата на външна фирма.

Климатик само в 12% от вагоните

Общо 55% от вагоните в пътническия вагонен парк на „БДЖ - Пътнически превози” ЕООД са оборудвани с климатична система или с въздушно канално отопление. Климатизираните вагони са 12% от общия вагонен парк. Това предполага непрекъснато преминаване на постъпващия във вагоните въздух при отопление и охлаждане през филтър. Пътническите вагони с въздушно канално отопление са 44% от парка. При този тип вагони преминаването на постъпващия във вагоните въздух само при отопление е чрез филтриращ елемент.

Назад

КОМЕНТАРИ

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.