Пепеляшка загубена във феминизма

Героинята на „Дисни“ избира себе си пред принца

Пепеляшка загубена във феминизма

Последната адаптация на приказката възхвалява жените, но превръща мъжете в анимационни герои

Да излекува пренебрежението с пренебрежение. Това сякаш се опитва да стори Кей Канън – сценарист и режисьор на последната филмова адаптация на приказката за Пепеляшка. 47-годишната авторка на диалозите във продукции като „Перфектният ритъм“ подхожда честно към зрителите си, като още в началото предупреждава, че не следва от А до Я историята за героинята на „Дисни“, която всички познаваме. Въпреки това Канън се оказва несправедлива към собствените си герои.

Всички жени, например, включително за приятно разнообразие и мащехата, са представени като силни и дълбоко емоционални индивиди. Те имат мечти, някои са силни, други – наранени. Предвид старанието, вложено в създаването на образите от нежния пол, невежеството спрямо тези от мъжи изглежда изключително преднамерено. Кралят, принцът и всички останали господа в „Пепеляшка“ са представени като анимационни герои. Те са просто устроени – каквото мислят, това им е и на устата. Разбиранията им за света са изключително повърхностни, а за да „прогледнат“ им е необходима мъдростта на дамите.

Въпреки множеството киноадаптации на приказката, тази се отличава и жанрово. Канън залага на мюзикъла като начин да разкаже своята версия на историята. И въпреки силното присъствие на Камила Кабейо, която изпълнява главната роля, то не е достатъчно, за да оправдае изпълнението на класики като Somebody To Love на Queen от меко казано посредствени артисти. Никълъс Галицин влиза в образа на принца – младеж с продупчено ухо, чието ежедневие преминава в лов и пиене. Зрителят вероятно ще изпита все пак симпатии към човека, готов да се откаже от трона в името на любовта... дори когато избраницата му е категорична, че избира себе си пред него.

Актьорският състав се допълва още от Мини Драйвър, Джеймс Кордън, Пиърс Броснан и др. Най-категорични на екрана несъмнено стоят Идина Мензел като мащехата и блестящия Били Портър като вълшебната фея-пеперуда.

„Пепеляшка“ е филм, който забавлява, дори поучава момичетата в любов към себе си и свободата. Въпреки това пада жертва точно на проблема, срещу който се опълчва. От една страна героините му скандират, че са попаднали в „безгласна“ роля заради мъжете. От друга обаче именно създателката на заглавието третира образите от силния пол като несъществени фигури, служещи просто за украса. И по този начин тя превръща историята на Пепеляшка в инструмент за отмъщение, вместо в модел за подражание.

Назад

КОМЕНТАРИ

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.