От декември върху етикетите на всички концентрати, като водка, уиски, джин, ракия ще трябва да бъдат изписани калориите за 100 мл. Правилото е в съответствие с призива на ЕК към производителите на алкохол да въведат собствени правила за подобряване на здравословните навици на потребителите на продуктите, които предлагат на пазара.

Изискването не важи за бирата, но родните пивовари са го изпълнили доброволно още от 2016 г. Изпълнителният директор на Съюза на пивоварите в България Ивана Радомирова обясни за „Монитор“, че с най-голяма енергийна стойност е черната бира, като в различните й марки калориите в 100 мл достигат до 52, но тя е по-богата на антиоксиданти и витамини заради различните видове малц, използвани при нея.

По думите й върху етикетите на 95-97% от бирата, произвеждана у нас, е посочена и калорийната стойност.

В произвежданото у нас

светло пиво калориите са от 38 до 45 на 100 мл

като енергийната стойност зависи от съдържанието на алкохол и на сухото вещество. При безалкохолната бира калориите на 100 мл са от 20 до 27. На червената бира енергийната стойност е близка до тази на тъмното пиво - около 47 калории на 100 мл.

Според диетоложката Донка Байкова изписването на калориите върху етикета на алкохолните напитки е добра практика. Изпълнителният директор на ИА по лозата и виното Красимир Коев също смята идеята за удачна. „Колкото повече информация има върху един етикет, толкова

по-добре ще бъдат информирани консуматорите

Всеки ще си прави сметката, ако трябва да прави диета, например. По подобен начин бе въведено и изискването за консервантите във вината и така всеки преценява“, каза той за „Монитор“. На въпрос има ли страни, където изнасяме български алкохол със специални изисквания за етикетирането, Коев отговори, че в САЩ предварително трябва да се одобрили етикетът за съответния продукт, който ще се продава на тяхна територия. „Етикетът се одобрява как ще изглежда и каква информация трябва да съдържа. Засега нямаме информация там да изискват изписване и на калориите на алкохолните напитки“, добави той и припомни, че в Щатите първи са въвели изискването за изписването на съдържанието на консервантите във виното.

Сергей Иванов от Центъра за изследване на храните, обясни, че колкото е по-висок градусът на питието, то е толкова по-калорично. „При ликьорите и другите подобни напитки с различни добавки на захар калоричността е още по-висока, освен ако не е добавен изкуствен подсладител.

По информация на Нова тв

в едно питие на бара калориите могат да достигнат до 500

118 са те в малка водка или колкото в половин килограм шопска салата. В същото количество уиски има 120 калории, колкото половин бутилка вино или 500 мл бира. В една чаша коктейл - калориите минават 500, а на ден са ни необходими общо 2000. В бутилка вино има калории колкото в 5 понички или 2 мазни бургера. 5 бири се равняват на 3 основни ястия, а чаша уиски - на 2 парчета торта.

Калориите от една малка бира можем да изгорим с 10 минути тичане, 33 минути ходене или 12 минути каране на велосипед.

Коментари

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.

Подобни новини

Брашното с 20% по-скъпо от миналия юни

Масовото брашно тип ”500” на борсите в страната през миналата седмица се предлагаше с 20% или 16 ст. по-скъпо, отколкото в средата на юни 2018 г. Тогава то вървеше на едро средно по 0,81 лв. за пакет от килограм, а на 14 юни е отчетено ниво от 0,97 лв., сочат данни от сайта на Държавната комисия по стоковите борси и тържищата (ДКСБТ).

Инфлацията през май достигна 3,5%

Инфлацията от началото на годината (май 2019 г. спрямо декември 2018 г.) е 1.8%, а годишната инфлация за май 2019 г. спрямо май 2018 г. е 3.5%, съобщи Националният статистически институт (НСИ). Средногодишната инфлация за периода юни 2018 - май 2019 г. спрямо периода юни 2017 - май 2018 г. е 3.3%.

В последното десетилетие търсенето не пада и през лятото

5 грама злато хит за подарък и инвестиция

В последното десетилетие търсенето не пада и през лятото

„Най-често се купуват златни кюлчета и монети от около 5 грама. Те са за първа инвестиция или за подарък. Сериозните инвеститори се спират на кюлчета от 1 кг“, обясни за „Монитор“ д-р Валентина Григорова-Генчева, директор "Злато и нумизматика" в Първа инвестиционна банка.