Случаите, в които социалните мрежи блокират акаунти заради изображения на голи тела, стават все повече. Снимка на Давид на Микеладжело изведнъж не може да бъде постната във Facebook, защото творецът е имал неблагоразумието да го извае изцяло гол, а когато статуята е „обута“ с боксерки това става възможно, и именно по тази причина в съзнанието на повечето потребители възниква цял букет от чувства, чиито нюанси варират от ярост до задоволство, а причината за това се крие във вариращата в съзнанието на всеки норма за прекрасното, без значение дали става дума за произведение на изкуството или фриволна снимка от плажа.

Съвсем наскоро например Facebook и белгийските музеи влязоха в разгорещен спор за творчеството на бароковия художник Пeтeр-Паул Рубенс (1577-1640). Причината бе премахването на изображения на негови произведения, защото по тях имало голи тела. “Свалянето от кръста” и “Триумфът на Венера”, намиращи се в белгийския град Антверпен, са последните картини, предизвикали изблик на пуритански настроения у администраторите на Facebook. “Свалянето от кръста” показва Христос само със закрити с парче плат слабини, а римската богиня Венера, която е част от много сюжети на художника, най-често е изобразявана напълно гола. Интересното в случая е, че в творчеството на Рубенс (на съществена част от картините му присъстват голи тела) доминират религиозни и митологични сюжети и голяма част от тях е била предназначена за олтари и църковни стенописи и съвсем логично не само не представляват еротични обекти, а дори нямат и намек за това, и всеки, който е израснал с поне бледо разбиране за световната култура, е наясно с това. Социалната мрежа обаче заявява, че правилата й не позволяват показването на голотии и художници като Рубенс, Брюгел и Антонис ван Дайк.

За да се подиграят на цензорите си, фламадските радетели за изкуството заснеха видеоклип, в който охранители, облечени в униформи със знаците на Facebook, гонят посетителите на музеи от залите с картини на Рубенс, ако те признаят, че имат профил в социалната мрежа. На кадрите се вижда, че туристите са шокирани и не могат да повярват, че това се случва.

Беше написано и отворено писмо до Марк Зукърбърг: “Макар че тайно ви се присмиваме, вашата културна цензура прави живота ни труден. Ние, просто искаме да използваме вашата платформа, за да промотираме фламандските майстори и Фландрия като идеалното място за запознаване на тяхното творчество. Защото любителите на изкуството ползват Фейсбук и защото вие давате възможност да стигнем до различни държави”, пише в обръщението, подписано от професори и музейни куратори и директори. Според тях, ако Рубенс би имал възможностда си отвори страница във Facebook, тя би била много популярна.

Фактът обаче е налице – преди стотици години фламандските живописци не са били запознати с жестоките правила на Facebook относно голите тела и са рисували каквото им скимне.

Излиза, че сами са си виновни и сега социалната мрежа трие картините им, защото модераторите зачитат мненията на потребители, според които разголените части на барокови гърди и бедра на мъже, жени и херувими на картините са неприлични и непристойни.

Преди известно време в медиите бе тиражиран друг крещящ случай на цензуриране на изкуството. Френският учител Фредерик Дюран заведе иск срещу Facebook за блокиране на акаунта му в социалната мрежа, защото през 2011 г. е постнал снимка на картина с вагина. Става дума за произведение на френския живописец Гюстав Курбе (1819-1877), озаглавено „Произходът на света“ (1866) и то, както е известно е част от културното наследство на Франция, а не обект на мокрите сънища, открит нейде в интернет (факт е също така, че картината на Курбе дълго време е смятана за провокация и не е показвана публично в продължение на 120 години – тя е част от колекцията музея Орсе). След блокирането, учителят независимо от правилото на Facebook решаването на конфликти с компанията е под юрисдикцията на САЩ, е искал възстановяване на акаунта му, което така и не се случи – оказва се, че данните на потребителя се премахват 90 дни след блокирането (поне така твърдят от Facebook).

В последно време жертви на цензурата станаха и други известни картини, сред които дори снимка на картината на Йожен Дьолакроа „Свободата води народа“ - по-късно социалната мрежа призна, че е сгрешила, който й се налага да прави вече няколко пъти заради цензура на произведения на изкуството.

Любопитен е фактът, че блокирането в социалните мрежи може да се случи, но може и да се окаже, че никой не е обърнал внимание на пост, който съдържа откровена порнография, насилие и т.н. Не винаги е ясно как Facebook определя какво може да бъде публикувано и какво не, също така и защо снимките на кърмеща майка са позволени, а изображенията на просто голи гърди – не.

Според сътрудниците на най-голямата социално мрежа, проблемът е в това, че тя има над 1 200 000 000 регистрирани потребители – всички те се различават по възраст, възгледи, манталитет, вероизповедание и ценности. Между тях винаги могат да възникнат конфликти. Именно по тази причина трябва да има правила и те са изложени публично. При регистрирането в мрежата всеки потребител се съгласява с тях. Модераторите обясняват, че в момента правилата са пределно прости и ефективни, като през цялото време се променят. Така например в началото снимките на кърмещи майки са били забранени, защото правилото е било „никакви голотии“, тогава на създателите им се е струвало, че това е единственият начин за борба с порнографията в интернет. Те също така не са си представяли, че на потребителите изобщо ще им хрумне да споделят нещо толкова лично като кърменето. Именно затова въпросното правило е било преразгледано и това вече е възможно – майките могат да кърмят и да споделят това „свещенодействие“ публично.

Администраторите смятат, че не е тяхна работа да оценяват къде е границата между порнографията и изкуството. Те просто са на мнение, че са поели определени задължения пред потребителите и са длъжни да ги защитават от съдържание, което може да им навреди. Едно от правилата например е, че се премахват всички изображения на жени, на които се виждат първични или вторични полови белези.

Можете колкото искате да ни доказвате, че става дума за фантастично произведение на изкуството и то трябва да остане на стената ви. Независимо от това ще се намерят достатъчно много други потребители от вашия приятелски кръг (те често са от други държави и изповядват други религии и ценности, за които вашата публикация е възмутителна и порнографска. Затова при сегашното многообразие от потребители няма да нарушаваме собствените си правила.

Това обясняват сътрудниците на Facebook и поясняват, че техният екип преценява дали дадена публикация трябва да бъде премахната или не и съветва потребителите да помагат като например ограничават достъпа до постовете – това могат да бъдат възрастови ограничения (например непълнолетните да не могат да ги виждат) или да се пише, че снимките на са за хора под 18 години или за слабонервни. Екипът от няколкостотин професионалисти (както служители на Facebook, така и независими експерти), който се занимава с блокирането реагира на оплаквания от страна на потребителите. Реакцията зависи от степента на важност на оплакванията – порнография, екстремизъм, насилие и т.н. Всички решения за блокиране на акаунти и премахване на публикации се взимат от живи хора. Като се разглеждат единствено и само публикации, от които е постъпило оплакване. Ако оплакване няма, никой няма да блокира нищо. Съответно в социалната мрежа могат да бъдат премахнати утвърдени произведения на класиката и същевременно да останат сцени на насилие порнография и екстремистки призиви – всичко зависи от потребителите (поне така твърдят „експертите“ на Facebook и всички потребители кимат с разбиране).

Коментари

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.

Подобни новини

Вижте как целият свят изрази подкрепа към Италия (СНИМКИ)

Италия сe превърна в новия епицентър на епидемията от коронавирус, мястото, където умират стотици на ден, а други чакат своя ред за животоспасяваща глътка въздух от респираторите. В страната пристигнаха лекари от Китай, Русия и Куба, а всички ресурси на здравната система са съсредоточени в най-болезнените точки на заразата.