Омбудсманът отчете 30% ръст на жалбите по време на пандемията

Омбудсманът отчете 30% ръст на жалбите по време на пандемията

За периода на пандемията се увеличиха с 30% жалбите от хората към мен. Това отчете националният омбудсман Диана Ковачева пред БНТ. Тя посочи, че най-често хората се оплаквали от колекторски фирми  и фирми за бързи кредити.

Омбудсманът обясни, че се преследвали хора, които се изпаднали в крайна неплатежоспособност. Ковачева каза, че е изпратила данните на парламента и е настояла да бъдат решени проблемите с колекторските фирми, фирмите за бързи кредити и вечния длъжник. Тя посочи, че често хората не знаели, че дълговете им са прехвърлени към събирачи на дългове и колекторските фирми им звънели и ги тормозели. При бързите кредити пък имало странни клаузи за такси като бързо разглеждане на кредита на стойност 2000 лв., докато се теглят 3 000 лв. „Има хора с по 10 бързи кредита и тук трябва да има сериозна проверка на платежоспособността.”, каза Ковачева.

Друг от проблемите на гражданите е очертаващият се воден режим в Радомир и Шумен, посочи омбудсманът. „Проблемът в цялата страна е свързан с два въпроса. Първо, много сериозните загуби на вода – за Шумен за 82%, а Радомир още по-големи. На второ място, остаряла инфраструктура, през която изтича вода.”, обясни Ковачева. Тя допълни, че в Радомир имало и изтекли разрешителни. В Шумен нивото на язовир Тича намалява, а качеството на вода е лошо. „Призовавам министъра на регионалното развитие и благоустройство да реши този въпрос и когато от чешмата тече мръсна вода, дори и кал в някои случаи, хората да не плащат за нея като за чиста питейна вода.”, заяви Ковачева. Тя допълни, че нямало механизъм, по който в тези случаи РЗИ да дойде и да определи по-ниска цена по справедливост.

Обмудсманът призова за повече яснота около това как се формира цената на парното, когато излязат изравнителните сметки хората трябва да видят колко са потребили през този отоплителен сезон, колко ще им бъде възстановено. Ковачева посочи, че с последните промени парното ще се плаща и по прогнозни цени. Така за шест месеца ще се плаща едно и също без значение дали природния газ поскъпва или поевтинява. „Хората или ще плащат повече, ако природният газ намалява, и накрая с изравнителните сметки ще очакват да им бъде върнато това, което им се дължи. Или ще плащат по-малко и накрая на куп ще трябва да платят. Тези задължения не изчезват във въздуха.”, обясни тя. Затова омбудсманът настоява тази наредба да бъде изменена, защото прогнозните елементи са все повече и никой не може да разбере какво дължи.

Ковачева сигнализира и за проблем с новия начин на събиране на глобите към КАТ на границата. „Няма как когато си на границата и да те спрат да упражниш своето конституционно право да напуснеш страната. Плащането на задължения и глоби не може да се обвърже с това да упражниш свои конституционни права.”, каза омбудсманът. Тя обясни, че това вече е било коментирано през 2011 г. от бившия омбудсман, когато е ставало дума за неплатени данъци. Ковачева посочи, че софтуерът за проверка на глобите, който тръгна на скоро, е начин хората да се информират дали има такива. „Аз самата проверих и за щастие нямам глоби. Мястото за това не е границата”, каза тя. Според нея не било сериозно да се свалят номерата, можело само да се връчват фишовете, които досега не са. „Така не се възпрепятства правото на защита, човек може да обжалва или да плати. Смятам, че това би решило проблема с множественото невръчени актове, но не могат хората да бъдат спирани, ако откажат да платят.”, заяви Ковачева.

Назад

КОМЕНТАРИ

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.