Омбудсманът: Информацията във фактурите на Топлофикация-София е неясна и в насипен вид (ОБНОВЕНА)

Омбудсманът: Информацията във фактурите на Топлофикация-София е неясна и в насипен вид (ОБНОВЕНА)

Информацията във фактурите на Топлофикация-София е в насипен вид и неясна. Това заяви в ефира на бТВ омбудсманът на Република България - Диана Ковачева.

Тя заяви още, че хората питат - защо при толкова голямо намаление на цената на природния газ със задна дата на хората получават малко приспадане. „Има разлика от изчисленото намаление от топлинните счетоводители и във фактурите на топлофикация“, каза още Ковачева. „Появят се едни суми, чак на втора страница на сметката е реалната. Каква е тази информация, която дават на хората? В три страници хартия , какво обясняват на човека че трябва да плати.


Представете си стреса, който изпитва


- 1300 лева на първа страница със срок на плащане 14 септември. Пълен хаос. Защо на първа страница е сложена тази информация, освен това със срок на плащане. Да не говорим, че в изравнителните сметки отзад се получава една информация за дяловото разпределение през следващия сезон и хората решават, че сега трябва да ги платят”, коментира Ковачева. Според нея хаос има и в сметките на абонатите, които плащат на равни вноски. Обяснението на столичната топлофикация било , че билинг системата се объркала.

Хората освен това не са си получили навреме изравнителните сметки, за да могат да ги обжалват до 31 август. Получили са ги през септември. Но върху получените писма няма пощенско клеймо, за да могат да докажат кога са ги получили. Всъщност изпуснали са срока за обжалване и сега не могат да докажат, че са получили сметките със закъснение. Има и


разминаване на сметките на топлинните счетоводители и на топлофикацията,


разкри Ковачева. Тя посочи за пример сметка от около 400 лева, при която намалението е 26 лева. Омбудсманът каза също, че "Топлофикация" - София, за разлика от другите дружества в страната, отказва да издаде фактури на гражданите. Хората питат „защо при драстичното намаление на цената на природния газ топлофикация прихаща такива символични суми.” Топлофикация трябва да каже каква е средната възстановена сума заради намалението на цента на природния газ със задна дата. Много хора се оплакали ,че сумите са символични – 20-30-40 лева, за целия отоплителен сезон. Има и абонати, на които са приспаднати 100 лева , но на фона на хилядите левове платени за отоплителния сезон, това е малка сума.

Омбудсманът заяви, че ще изпрати до столичната топлофикация препоръки. „Не може, когато плащаш да е необяснимо за какво“, добави Ковачева. По думите й, е необходимо софийската


топлофикация да оптимизира информацията към фактурите


така че да е ясно какво точно хората плаща.„ Ще продължа да настоявам да се изпълни изискването на Европейската комисия за ясни и разбираеми сметки, дори със сравнение с предишния сезон. Във фактурата дори трябва да има графични данни. Другите топлофикации в страната издават копие на фактури и на първа страница е ясна сумата, която дължиш. На опит на граждани да поискат копие на фактурите си, от дружеството отказали с мотива, че не са юридическо лице.

Един от въпросите към топлофикация е защо започнаха да се възстановяват тези суми още през юни , преди да са готови изравнителните сметки. Защо почти половината от сумата , която беше възстановена на топлофикация от Булгаргаз е изпратена към фонда за енергийна сигурност, без да ясно колко ще трябва да се възстанови на хората.

Освен това хората се оплакват, че тази година плащат много повече от миналата година, без да се е променило потреблението. Необяснимо е. Не може когато плащаш да е необяснимо.

„Не питам само аз.


Днес пита и парламентът.


Комисията по енергетика днес ще изслушва топлофикациите и аз също ще присъствам, за да задам въпросите на хората, които стигат до мен като оплаквания и да попитам защо нищо не е ясно, защо информацията е в насипен вид и хората не могат да се ориентират,”съобщи омбудсманът.

Днес трябва да стане ясно, по време на изслушването на топлофикациите в парламента как точно топлофикация е изчислила тези сметки и сумите за приспадане от тях.

Диана Ковачева е възразила срещу предложението частните съдебни изпълнители да могат да събират задължението на хората още преди финалното дело. Изпратила е отрицателно становище до Правната комисия в парламента. Частните съдебни изпълнители участват в изпълнителното производство, тоест след като вече е минал съдебният процес и вземането е ясно, минало е през съдебен процес и е несъмнено. Нямам обяснение на това предложение и питам защо частните съдебни изпълнители да бъдат включени преди това, пита омбудсманът. Примерно възможно е един кредитор да не предостави ясни доказателства за вземането, ако няма такива. Какво значи това – аз ако твърдя, че вие ми дължите2000 лева, нямам топломер , но го твърдя. Събираме се с частния съдебен изпълнител и започваме да обсъждаме как аз да ви върна тези пари. Ако аз мога да ги върна доброволно, няма нужда от посредник. Между кредитора и длъжника може да тече този диалог, защо да се включва частен съдебен изпълнител.

Това е притеснително ,защото към този период вземането не е безспорно, като не е минало през съд. Може да е погасено по давност, може да не е такова сумата. Не са защитени докрай правата на длъжниците, е категорична Ковчаева.

Назад

КОМЕНТАРИ

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.