Брутален автогол си вкара олигархията с последната фалшива новина, която продуцира. Изследването на пазара на печатни медии в България, изготвено от служители на Иво Прокопиев, всъщност показа, че именно изданията на самия
Прокопиев се финансират непазарно и са обвързани от задкулисни зависимости.

Навръх Деня на будителите присъдружното на олигархията НПО „Асоциация на европейските журналисти” издаде брошура, наречена „Вестник за вестника”, в която се претендира, че е направен анализ на печатните медии в България. Макар и изготвено в брутален конфликт на интереси (виж карето) и използвано просто, за да се продуцира поредната порция фалшиви новини за неудобните на олигархията медии, т. нар. изследване съдържа и данни, които дискредитират собствените му поръчители. Основ­аната опорна точка на брошурата е, че печатните медии в България се издържат на непазарен принцип и приходите им идват от джобовете на издателите им, откъдето са влезли пък неясно откъде. Обърнато е специално внимание на 10-те най-четени според специално поръчаното социологическо проучване вестници. В класацията се кипри и „Капитал” на разградския олигарх Иво Прокопиев. За разлика от останалите „обследвани” медии обаче за „Капитал” информацията е оскъдна и доста обща. Авторката на текста, която е щатен журналист в „Капитал”, не се е посвенила да помести откровени фалшиви новини, свързани с издателя на „Телеграф Медиа” Делян Пеевски. Без никакви доказателства му е приписала свързаност с определени частни компании, които са имали неблагоразумието да рекламират в нашите медии. За сметка на това за работодателя си „Капитал” авторката на изследването е написала, че „сред големите рекламодатели в изданието са автомобилни компании, телекоми и фондация „Америка за България”. Интересно как за всеки един от другите вестници е посочена конкретна фирма рекламодател, а за „Капитал” - не. „Телеграф” си направи труда да разгърне последния брой на „Капитал” и там лъсна срамната истина. От 16 рекламни карета в списанието 12 са на събития, в които организатор е самата „Икономедиа”. С други думи - поместена е само автореклама. Другите четири реклами са на строителна фирма на собственика на „Капитал” Иво Прокопиев, на газовата компания на олигархичния му ортак Сашо Дончев, на вездесъщата Фондация „Америка за България” и на държавния фирмен регистър. Точно така, медията, чийто издател се оплаква от натиск от държавните органи, рекламира институции, а също така и проекти, финансирани от европейските фондове.

Все пак нашето малко и непредставително проучване потвърждава самопризнанията, направени с половин уста в брошурата на АЕЖ – основен рекламодател на „Капитал” е собствената му фирма издател ”Икономедиа”.Прегледът на печата обаче бледнее пред скандалните факти, които издават цифрите Медийната групировка на Прокопиев афишира факта, че е на издръжка на фондация „Америка за България”, но в последното прессъобщение по повод поредния грант, с който са захранени, признават, че ежегодната инжекция от 500 хил. лв., която ще получават, се равнява на 7% от годишните им приходи. Простите сметки показват, че около 8 млн. лв. са годишните постъпления в касата на „Икономедиа”. В последния публичен отчет на компанията от 2016 г. посочените приходи са 10 млн. лв. В горепосоченото прессъобщение от компанията твърдят, че за това време са преструктурирали над 30% разходите си. В интерес на истината, в сметките за пред американските им благодетели се губи един милион лева, но за Прокопиев това са джобни пари. Въпросът е друг. Широко рекламираната като лидер на медийния пазар „Икономедиа” в отчета е посочила по-малко от 900 хил. лв. приходи от „продукция”, а над 90% от финансовите постъпления са от „услуги” и „други”. Тук вероятно влизат парите от реклама. Те обаче според въпросното медийно изследване за четири месеца годишно се равняват на 445 хил. лв. Средноаритметично това прави годишен приход от реклама от малко повече от 1,3 млн. лв. Ако сме щедри към счетоводството на Прокопиев, можем да цитираме проучването на „Медиамонитор”, според което за цялата 2017 г. „Икономедиа” е похарчила 2,2 млн. лв. за реклама в печатните медии, което я поставя на 5-о място сред рекламодателите в този сектор. А, както си признават самите те - „Икономедиа” рекламира основно в собствените си издания „Капитал” и „Дневник”. Така че дори и 2 млн. лв. да им запишем в сметката от реклама, плюс още 1 млн. лв. от продажби (твърдение, което би докарало пристъп на смях в разпространителите на печатни издания, но все пак цитираме финансовия отчет на „Икономедиа”). Към тези 3 млн. лв. добавяме и 500-те бона от „Америка за България” и въпреки това се губят едни 4,5 млн. лв. приходи, които медийната компания на Иво Прокопиев получава неясно откъде. Именно на въпроси като този, откъде са милионите, с които финансирате медиите си би трябвало да потърсят отговора правораздавателните органи в България. Защото Иво Прокопиев е издател на „Капитал”, откакто бе блед 23-годишен юноша. В интернет няма информация да е печелил шестица от тотото. За сметка на това има достатъчно данни за приватизационните му далавери и престъпните сделки, направени с политическия гръб на висши държавни чиновници. Що се отнася до независимото редакционно съдържание на медийната му машина, въпросното изследване на АЕЖ пропуска една много любопитна особеност. Всички медии, финансирани с грантове от „Америка за България”, споделят сходно съдържание и защитават идентични гледни точки. Сайтовете „Медиапул” на бившата говорителка на Костов Стояна Георгиева и „Клуб Зет” на фармацевтичния олигарх Огнян Донев например освен общ донор с „Капитал” в лицето на фондацията дори редовно си препечатват текстовете. А официално според аудиторията и концепцията им това са уж конкурентни медии. Може би, ако се отговори на въпроса откъде са им парите, ще стане ясно и защо медиите, финансирани от олигарси, забогатели по времето на Иван Костов, тиражират едни и същи опорни точки.


Изданията на Прокопиев и Донев щит срещу Темида

На фона на очевидните факти, че медиите, финансирани от олигархията, не съществуват заради икономическа печалба, още повече се откроява тенденцията те да се използват като щит срещу наказателно преследване. Иво Прокопиев и Огнян Донев си имат проблеми със закона и периодично се оправдават, че властимащите ги притискали, защото медите им били критични. Особено нагъл по тази линия е Огнян Донев. През 2012 г. прокуратурата му повдигна обвинение за укриване на данъци в особено големи размери. Цели две години по-късно - през 2014 г., фармацевтичният олигарх финансира издаването на бутиково списание и информационен сайт, записа се в Съюза на издателите в България и оттогава обяснява, че проблемите му със съда били, защото е издател. По тази линия Прокопиев от години се опитва да се измъкне от закона. Комисията „Антикорупция” откри 200 млн. лв. незаконно придобито имущество при разградския олигарх заради престъпната приватизация на „Каолин”. Много от фирмите му бяха запорирани с изключение на издателската - „Икономедиа”, което не му попречи да излъже, че се опитват да му спрат вестника. След като преди дни стана ясно, че му е повдигнато обвинение за пране на пари, червенобузият хитрец отново обясни, че това станало заради фундаментални разкрития в последния брой на „Капитал”. После се оказа, че обвинението му е повдигнато още през лятото.

Съвсем различен е казусът с газовия барон Сашо Дончев. Той е подал сигнал до Еврокомисията, на базата на този сигнал тя е завела дело срещу България за 202 млн. евро. В жалбата на Дончев е посочено господстващо положение на Българския енергиен холдинг, на “Булгаргаз” и “Булгартрансгаз” заради мълчалив отказ за достъп до газопреносната мрежа и до капацитет на входно-изходни точки в газохранилището “Чирен”. И като обезщетение иска да й бъдат изплатени 202 млн. евро. Ако това стане, всеки българин ще плати от джоба си по 60 лв., за да покрие сумата от 400 милиона лева. След като вторият кабинет на Борисов махна посредниците по тръбата и загуби бизнес от около 300 млн. лв. на година, подопечният му вестник „Сега“ играеше ролята на медия-бухалка, яростно нападайки правителството.


Костов ги създаде, за да източат държавата

Олигарсите, претендиращи днес, че са медийни магнати, освен общи опорни точки, тиражирани от медиите им, имат и общ генезис. В премиерския мандат на Иван Костов по време на престъпната приватизация, проведена от Драгалевския лаборант, определени „случайни” хора се събудиха една сутрин като милионери. 27-годишният син на служители от УБО на ДС Прокопиев например успя да приватизира „Каолин” и „Дамяница” на десетократно по-ниска от пазарната им цена. Отрочето на виден шпионин от ПГУ на ДС и храненик на митичния Огнян Дойнов Огнян Донев сложи ръка върху най-голямото фармацевтично предприятие в страната. Мустакатият аферист Цветан Василев чрез 10 офшорни фирми прилапа банката, създадена през комунизма да контактува с КГБ – Корпоративна търговска банка. Съветският кадър Сашо Дончев се уреди с държавно гарантиран бизнес от доставките на природен газ. Всички тези герои на Прехода, наред с Баневи, Арабаджиеви, Стайкови и прочее са резултат от приватизацията на Костов, при която държавни активи на стойност 20 млрд. лв. преминаха в правилните частни ръце, срещу което в хазната влязоха едва 2 млрд. лв. С липсващите пари България можеше да се развие много през годините на Прехода, като най-малкото пенсиите щяха да са европейски. Вместо това се разви една паралелна държава, конструирана от Фетхуллах Костов, в която назначени бизнесмени управляват икономиката, марионетни политици се опитват да докопат властта, подбрани магистрати пазят тази шайка от правосъдие, а пленени медии манипулират общественото мнение.


АЕЖ е в конфликт на интереси

Изследването на пазара на печатни медии, изготвено от НПО-то АЕЖ, е напълно дискредитирано по всички стандарти. Опитът тази брошура да се представи като обективен анализ на сектора, изготвен от експерти, е тотална манипулация. Двама от петимата членове на екипа са в трудовоправни отношения с един от изследваните субекти. Става въпрос за Росен Босев и Велислава Антонова, които са част от екипа на „Капитал”. Изданието е част от „Икономедиа”, за която например в статията, посветена на рекламния пазар, изготвена от самата Антонова, могат да се прочетат само хвалебствени слова. Друг член на екипа - Диян Божидаров, пък работи във в-к „Сега”, който е посочен в доклада като „най-критичния към властта ежедневник”. В същата медия редовно публикува статии и координаторът на доклада Илия Вълков. Също така той е бивш служител на Прокопиев в сайта му „Дневник”, а освен това се подвизаваше и като съветник на ексдепутата Мартин Димитров, който в стенограмите АРГО-гейт блесна с репликата, че чака указания от Прокопиев какво да говори.

Коментари

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.

Подобни новини

82 пожара гасиха огнеборците, вдигнаха и хеликоптер

По ликвидирането на 82 пожара се борят тази вечер пожарникарите, като няма данни за пострадали и загинали хора. От началото на днешния ден огнеборците в цялата страна са реагирали на над 170 сигнала за произшествия, от които 137 пожара и 26 аварийно-спасителни дейности. Това съобщиха от МВР. 

20 980 българи пазят стволови клетки от бебетата си

20 980 българи пазят стволови клетки от децата си в криобанки, известни у нас повече като тъканни. Те се съхраняват в общо 11 такива структури. На толкова Изпълнителната агенция „Медицински надзор“ е издала разрешение за дейност в нашата страна. Това става ясно от данни към 30 август, предоставени от ведомството на вестник „Монитор“.