Одобри ли ЕП пакета „Мобилност“, България го дава на съд

Одобри ли ЕП пакета „Мобилност“, България го дава на съд

Камионите да се връщат у нас един път на 8 седмици, шофьорите - всеки месец, се предвижда в проекта

България и още няколко страни-членки на Европейския съюз ще подадат съдебен иск пред Съда на Европа, ако Европарламентът приеме пакета "Мобилност" в този вид, в който е гласуван в рамките на триалога между Европейската комисия , ЕП и Съвета на ЕС. Това съобщи вчера министърът на транспорта Росен Желязков.

Имаме намерение да оспорим 3 от общо 4-те съгласувани точки. Това са връщането на камионите на всеки 8 седмици в държавата по регистрация, връщането на водача на всеки 4 седмици и т.нар. хибриден модел за командировките. Няма да оспорим единствено забраната за ползване на 45-часовата седмична почивка на водача в кабината, тъй като това не е непропорционална и дискриминационна мярка, както другите 3, каза Желязков. Той добави, че


на 18 декември пакетът трябва да се гласува в Съвета на ЕС

и ако има квалифицирано мнозинство от поне 16 държави, ще отиде в Европарламента. "Лично за мен е много интересно каква ще е в Европарламента позицията на зелените", коментира министърът на транспорта.

Шест държави се противопоставят на промените – България, Румъния, Полша, Унгария, Латвия и Литва. Те поддържат позицията, че задължението за връщане на празните камиони ще е незаконна протекционистка мярка, която засяга сериозно компаниите от техните държави, води до загуба на работни места, по-голяма икономическа емиграция и противоречи на правото на ЕС.

14 000 шофьори, които са ангажирани в сектора на международния автомобилен транспорт у нас, могат да останат без работа, ако пакет „Мобилност“ влезе в сила. Това показва проучване на консултантската компания KPMG, поръчано от българските браншови транспортни асоциации. Анализът сочи още, че

секторът ще загуби 1,5 млрд. евро


а 500 млн. евро от тази сума ще се дължат на пропуснати ползи, а останалите на фалити и релокация на компании.

Водачите на тежкотоварни камиони да могат да спят не повече от 45 часа в кабините, а през останалото време в хотел, който трябва да се плаща от работодателя,. се предвижда в предварителното споразумение между Европарламента и Съвета на Европа, чийто домакин на ротационното председателство е Финландия. Споразумението касае ревизирани правила за командироване на водачите, периоди за почивка и прилагане на правилата за каботаж, съобщиха от пресцентъра на Европейския парламент.

Освен това се предвижда шофьорът на тир да бъде задължен да се връща в страната, в която е регистрирано превозното средство


поне веднъж на 4 седмици

независимо къде се намира. Камионите пък ще трябва да се връщат в държавата, в която е регистрирана фирмата, поне веднъж на 8 седмици.

Предвижда се още камионите и микробусите да бъдат оборудвани с т.нар. „умни тахографи“, които да отчитат международните операции, първите - до 2025 г., а вторите - до 2026 г. Потвърдено е обаче изключването на командироването на транспортните работници от общата директива за командироването.

Според председателката на транспортната комисия в Европарламента - Карима Дели, така се слага край на фирмите „пощенски кутии“. „Въпреки натиска на много страни членки и техните представители в Европейския парламент ние никога не сме се отказвали от каботажа и спечелихме тази битка“, казва Дели.

Назад

КОМЕНТАРИ

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.