Обучават по 500 учители годишно по „бърза писта“

Обучават по 500 учители годишно по „бърза писта“

500 учители ще се обучават годишно по така наречената „бърза писта“. Идеята е, миналите скоростно обучение, да попълнят недостига на специалисти в образователната система. Педагозите ще се обучават в 3 университета – СУ „Св. Климент Охридски“, ПУ „Паисий Хилендарски“ и ВТУ „Св.св Кирил и Методий“. Това ще се случва по национална програма за алтернативни пътеки, обяви просветния министър Красимир Вълчев по време на дискусия за кадрово обезпечаване на българското образование.

Програмата ще се финансира изцяло от бюджета на МОН, като се очаква до края на 2018-та година да бъде пусната за обществено обсъждане, обясниха от ведомството. Тя ще дава възможност по нея да се обучават специалисти по четири основни пътеки, които ще имат различна продължителност и тренинги, обясни Наталия Михалевска, директор дирекция „Образованието на българи зад граница и училищна мрежа. "За всички се предвиждат въвеждащи обучения ,независимо по коя пътека ще се включат. Те ще се насочват към конкретно училище, клас, общности и населени места.“, коментира още тя.

Първата пътека е за мотивираните, подготвени кадри, които ще бъдат пренасочени към „трудни места“ - училища с уязвими общности, по-отдалечени райони или такива с проблеми в образователните постижения. Друга опция пък е предназначена за хора, които имат педагогическа правоспособност, но не са започнали работа в училище или отдавна са работили. За тях ще има опреснителен курс и въвеждащо обучение в самото школо. По националната програма се предвижда и модул за обучение за действащи учители, които да придобият възможност за преподаване по други дисциплини. „ Учител по физика може да преподава и химия, или по математика да комбинира с информационни технологии, а по история с религия“, даде за пример Вълчев, който обясни, че тази практика е най-подходяща за дисциплини с по-малък хорариум. Четвъртата пътека е насочена към специалисти, които са придобили висше образование, но нямат педагогическа правоспособност. В рамките на 1-2 години те ще могат да направят това, в зависимост от специалността, към която са се насочили.

Тази година пък има 500 места незаети в системата (298,5 в училище и 192 в детските градини) и около 1800 учители, които нямат педагогическа квалификация, (1842 в училище и 15 в центрове за подкрепа). По данни представени по време на дискусията стана ясно, че до 2022 г. учителите в пенсионна възраст ще бъдат 9991. Най-много ще са тези от началния етап – 1661 учители по предмети в начален етап и 1396 в целодневна организация. Голям ще е броят на пенсионерите при учителите по математика (988), български език и литература (916) и чужди езици (895). След 8 години в образователната системата пък ще липсват 39 000 учители, а само след 2 години - 10 000 учители, заяви председателят на Синдиката на българските учители Янка Такева, позовавайки се на данни от проучване на СБУ.


Наставници подкрепят

младите учителите

Всички учители, след като завършат програмата, ще имат малък стаж училище, който да им даде възможност практически да усвоят нещата. Освен него, към всеки учител ще има наставник, като в програмата е предвидено и заплащането на тези наставници. От МОН обясниха, че възнаграждението им ще зависи от одобрението на бюджета за 2019-та г. За миналата година 4 хиляди учители за постъпили в училище след като са завършили висше образование, като към тях има наставник, който да ги подкрепя, обясни Янка Такева. Според нея някой може да има нужда от наставник за 1 година, друг за 2. За 7 години от са СБУ подготвени 1500 наставници за цялата страна, обясни Такева.

Назад

КОМЕНТАРИ

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.