Общинските инспекторати не са лукс, а необходимост

Общинските инспекторати не са лукс, а необходимост

Над 100 стари рушащи се и потенциално опасни къщи застрашават всеки ден живота на жителите и гостите на Велико Търново. По-голямата част от старите сгради убийци се намират в района около емблематичната Самоводска чаршия и на улиците „Гурко“ и „Опълченска“. В някои от тях живеят старци самотници, които вдигат рамене и признават, че нямат средства да ремонтират рушащите се домове. В други пък наследниците на бившите обитатели отдавна са забегнали по големите градове или в чужбина.

Те нямат никакво намерение да се грижат за наследството, оставено им от техните родители, баби и дядовци. В същото време обаче не дават и съгласие общината да събори къщите убийци.

Така общината се озовава в патова ситуация, тъй като не може сама и на своя глава да премахне частни сгради, които имат наследници, когато те по документи са законни собственици. Това би означавало самоуправство, наказуемо по българското законодателство. А на всичкото отгоре на институцията, която трябва да се занимава със строителния контрол в община Велико Търново и да следи за подобни проблеми, са вменени и множество други странични задачи за разрешаване.

След като през 2015 г. общинският инспекторат беше закрит, повечето от задачите, за които дотогава отговаряха служителите му, се прехвърлиха върху Дирекцията „Строителство и устройство на територията”. Което от една страна доведе до сериозно натоварване на хората, работещи в дирекцията, а от друга постави някои въпроси относно това към кои общински структури трябва да се обръщат гражданите по въпроси извън контрола на строителните дейности в старата столица и общината. Като например с въпроса, свързан с контрола върху разхождането на домашни кучета в парковете и зелените площи извън определените за това места. Според общинските нормативни разпоредби за нарушение на наредбата, отнасяща се до този въпрос, стопаните на четириногите трябва да бъдат санкционирани с парична глоба. На практика обаче се оказва, че няма кой да следи за спазването на наредбата. Подобни примери могат да бъдат дадени и още. Например към кого трябва да бъде отнесен сигнал или жалба за това, че съседите режат цял ден дърва в събота и неделя или че засаденото в двора им дърво се е надвесило над двора и покрива на комшиите, и в случай че падне от някоя буря може да разруши имота им. Все въпроси и случки, на които неколцината служители в строителната дирекция едва ли имат и физическата възможност да отговарят и желанието да се занимават с тях.

Общинските инспекторати са структура, която е много полезна, тъй като отнема от плещите на останалите дирекции и отдели много от случаите, с които иначе те трябва да се занимават и да осъществяват контролна и санкционираща дейност. Подобни контролиращи структури, макар и под други и различни наименования, има в много от най-добре развитите и устроени държави в света. У нас обаче в много от общинските центрове инспекторати или никога не са били създавани, или ако е имало, са закрити. Причините са повече от ясни - за икономия на средства от заплати на служителите в тях. Както е добре известно обаче, в крайна сметка евтиното почти винаги излиза по-скъпо.

Назад

КОМЕНТАРИ

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.