0

Р одната кино- и телевизионна индустрия тенденциозно разширява хоризонта си и все по-често наднича и зад табелата София, където да реализира пълнометражни филми или любими сериали. В последните години разпъването на снимачни площадки по морето и сред планински пейзажи или исторически градски места се превърна в тенденция. А част от по-големите родни общини веднага видяха в това възможност за чудесна туристическа реклама и започнаха да гласуват в бюджетите си субсидии, за да подпомагат кинотворците и да ги привлекат на свой терен.

Родната кино- и телевизионна индустрия тенденциозно разширява хоризонта си и все по-често наднича и зад табелата София, където да реализира пълнометражни филми или любими сериали. В последните години разпъването на снимачни площадки по морето и сред планински пейзажи или исторически градски места се превърна в тенденция. А част от по-големите родни общини веднага видяха в това възможност за чудесна туристическа реклама и започнаха да гласуват в бюджетите си субсидии, за да подпомагат кинотворците и да ги привлекат на свой терен.

Финансова инжекция в размер на 15 хиляди лева е получила Яна Маринова за втория си продуцентски филм след „Привличане“ – „Диви и щастливи“. Парите са заделени от фонд „Култура“ на община Варна, а местната управа съдейства и логистично снимките да се случват, като дори позволи със заповед затваряне на 4 улици в морската столица за около 5 часа в средата на май. „Диви и щастливи“ обиколи кинопазари в Кан и Холивуд и още преди клапата да щракне официално

лентата е купена на „зелено“

от международния дистрибутор Free Dolphin Entertainment. Той ще вкарва българската продукция в киносалоните по цял свят. Най-много 1,5 на сто представлява обаче подкрепата на община Варна към целия седемцифрен (минимум 1 милион лева) бюджет на продукцията.

Далеч по-голяма сума морската столица задели от бюджета си през 2018-а за снимките на цял сериал на собствена територия. Става дума за кримикомедията „Господин Х и морето“, чийто първи сезон свърши съвсем наскоро. 12-те епизода на Димитър Гочев и продуцентската му компания „Ди Индъстри“ ООД бяха инжектирани с 288 000 лв. субсидия от община Варна.

Пловдив е другата община, която находчиво използва този вид реклама, за да популяризира града, особено в годината, когато е културна столица на Европа. Прави го през фондация „Пловдив 2019“, която се поддържа основно от бюджета на общината. Може би именно заради високия бюджет за култура, заделен за тази година, фондацията е и рекордьор по инвестиции в киноиндустрията. „Монитор“ научи, че преди повече от 12 месеца асоциацията е предложила и е било прието от общия бюджет за домакинството на „Европейска столица на културата“ да бъдат отделени 480 000 лв., с които Нова телевизия да заснеме сериал изцяло под тепетата, като по този начин популяризира града. „Имахме такъв проект, но се провали. Бюджетът беше огромен. Това, което сме дали на Ники Илиев сега, е в пъти по-малко“, каза пред „Монитор“ Радост Иванова, зам.-директор „Маркетинг, реклама и търговска дейност“ на фондацията. От документите на „Пловдив 2019“ ясно се вижда, че този проект е бил заложен в отчетите им за последните две тримесечия на 2018 г. Най-вероятно от този нереализиран разход е спонсорирано друго партньорство с цел туристическа реклама – 6-серийната поредица на National Geographic – “Explore Bulgaria - Пловдив”, която стартира на 5 юни. „Бюджетът за кино е под 10% от общия бюджет за тази година на фондацията“, единствено разкри Иванова. В тях е и субсидията за новия филм на Ники Илиев „Завръщане“, който се снима в момента под тепетата и чийто сценарий е

писан специално за локацията

и с идеята да кандидатства за финансова помощ. За първите си три филма – „Чужденецът“, „Живи легенди“ и „Нокаут, или всичко, което тя написа“, той работи изцяло с частно финансиране, като разчита предимно на рекламодатели в замяна на продуктово позициониране. „Трябва да търсим начин за набирането на повече средства за български филми. Една такава идея е съвместната работа с общините из страната“, обясни пред студенти в Софийския университет Илиев в навечерието на старта на снимките в Пловдив, където ще се състои и официалната премиера на 18 октомври тази година. В предишни години режисьорът е работил на терен още в Лещен, Балчик, Шабла, Златни пясъци, но не може да се похвали с подобна подкрепа от местните общини. Сега обаче Илиев е малко по на широко с рамото от фондация „Пловдив 2019“, чийто общ бюджет, отпуснат от общината за тази година, е 7 123 980 лв., предвидени от дирекция „Култура и културно наследство“. През 2018-а, която беше подготвящата година, фондацията работи с доста по-голям бюджет – 12 555 679 лв., одобрен на 19 юни 2018 г., като 8 797 840 лв. са инжекцията от общинския бюджет, а останалото са спечелени награди, дарения и партньорства.

БНТ заведе „Островът на сините птици“ с близо 1,7 млн. лв на морето

И БНТ преоткри локациите за снимки извън София. Още по-голям позитив за зрителя е това, че го направи чрез дългоочаквания нов детски сериал „Островът на сините птици“, който засне заедно с продуцентите от „Ред Карпет“. Поредицата на режисьора Милко Лазаров събра най-много точки в конкурсната сесия 2016-2017 и за 12-те му епизода беше одобрен бюджет от 1 691 586 лв. Приключенията на бандата на Ники бяха заснети в комплекс Русалка, а в главните роли влязоха няколко супер талантливи деца, водени от сина на Иван Бърнев и Маргита Гошева – Матей. Звездните му родители също се разписаха с роли - отново като негови родители. За разлика от частните телевизии и продуцентските компании обаче, Националната телевизия е длъжна да обяви всички свои бюджети и разходи публично, така че сумата, срещу която всяка събота и неделя от 19 часа си припомняме доброто старо детско кино ала „Войната на таралежите“, е публична. Точно така както и ясните разпоредби кой какъв хонорар може да получи. Студио „Екран“ на БНТ е фиксирало точните възнаграждения на всеки по веригата.

Режисьор на игрален филм до 54 мин, колкото трае един епизод (в това число и сериали) не може да вземе повече от 9 900 лв. Актьор в главна роля пък може да прибере общо от един филм максимум 5800 лв или да взима най-много по 300 лв на ден. Надницата на снимачен ден за второстепенните роли е 215 лв.

На есен пък предстои да излезе следващата порция детски забавления по БНТ с поредицата от 12 серии по 54 мин с работно заглавие „Румбата, аз и Роналдо“. Тя е дело на „Дрийм Тийм“ и е с бюджет от 2 085 470 лв.