Образованието ни е  в смъртна опасност

Образованието ни е в смъртна опасност

Поредна реформа в системата на българското образование подготвят новите управляващи. Това ще бъде третата в средното образование само от началото на 2021 г. А колко реформи минаха от началото на демократичния преход у нас, едва ли и бог знае. А и далече преди това, още по времето на социалистическото управление.

През 70-те години на миналия век акад. Благовест Сендов проведе една доста революционна за времето си реформа във висшето образование по математика и механика, с която раздели обучаващите се на три модула, съответстващи на днешните образователни степени „бакалавър”, „магистър” и „доктор”. Държавата и управляващите тогава оценяват новаторската идея на Сендов и девет години по-късно му възлагат да работи по проект, озаглавен „Проблемна група в образованието”. В него се възлага на почти зашеметяващата за времето си идея в обучението на учениците да се акцентира върху тяхното любопитство и познавателна потребност, а не да се действа чрез принудата и силовото убеждаване да се учи на всяка цена. Идеята проработва и това ясно се вижда от постигнатите резултати.

В годините на заклеймявания социализъм, наред с твърде многото лоши неща, не може да се отрече, че българските деца и ученици бяха на едно от първите места не в Европа, а в света по грамотност и познания. С победите и резултатите си в международни олимпиади и състезания нашите ученици прославяха страната ни почти толкова силно, колкото и щангистите на Иван Абаджиев и гимнастичките на Нешка Робева. А българската образователна система беше давана за пример в останалите държави.

С победата на демокрацията, подобно на други сектори от обществения живот, всичко постигнато с много труд и упоритост се срина с гръм и трясък. В системата на образованието разни политически ангажирани пишман експерти започнаха да провеждат реформа след реформа, като резултатите от всяка следваща беше, че децата ни ставаха все по-необразовани и неподготвени за по-нататъшната си професионална и практическа реализация в живота. За да се стигне дотам, в тема на кандидатстудентски изпит, завършили средно образование младежи, да объркат поета революционер Никола Вапцаров с шоумена Къци Вапцаров. За богатото книжовно наследство от училищни и кандидатстудентски „бисери”, на които всяка година попадат проверяващите матури и изпитни работи, изобщо няма да се спирам. Те сигурно вече са достатъчно, за да бъде издадена цяла многотомна поредица. И ако за мнозина тези „бисери” звучат смешно, за мен те звучат страшно. Защото показват сгромолясването на българското образование през последните 30 години. На фона на казаното дотук звучат още по-страшно думите на университетски преподавател по български език, който заявява: „Нивото на студентите, които завършват днес висше образование, е десет пъти по-ниско от това на един осмокласник от времето на соца”. Крайно време е всяко следващо правителство да престане да гледа на учениците като на опитни мишки и да се чуди кое стихотворение на Ботев и Вазов да изхвърли от учебниците, за да се хареса на новата конюнктура. А да се състави една наистина ефективно работеща учебна програма, която е жизненонеобходима, особено за системата на средното образование.

Назад

КОМЕНТАРИ

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.