Обирджии задигнали колекция от писалки на маестро Калуди Калудов
3

Обирджии задигнали колекция от писалки на маестро Калуди Калудов

Среднощни обирджии лишили маестро Калуди Калудов от събираната му години наред колекция от класни писалки, сподели тенорът при откриването на първата си самостоятелна изложба с рисунки в Стара Загора.

За именития тенор всяка една от писалките имала особена сантиментална стойност. С покупката им той отбелязвал пореден връх в професионалната си сценична кариера. Имало от най-престижните марки: на едната , която била KROSS гравирали инициалите му ККК /Калуди Купенов Калудов/. Закупил я,  за да отбележи 12-то си явяване в образа на Атила от едноименния вердиев шедьовър във виенската опера.

Сетил се за колекцията си в началото на годината, когато започнал да рисува в тишината на дома си в Бистрица Клодзка, където се е установил със семейството си напоследък. Останали били само две: едната с марката „Пиер Карден“ и една „Дипломат“, но с позлатено перо. С тях нарисувал повечето от 41-те картини, които познавачи оприличават на работи, излезли изпод ръката на фламандски майстори.

Откриването на изложбата под наслов „Калуди Калудов рисува. Шрихи от тенор“  стана във фоайето на старозагорската държавна опера, тя е в програмата на 51-ия Фестивал на оперното и балетното изкуство.

Дошлите за откриването ценители на рисунката и меломани останаха близо два часа, очаровани както от майсторските щрихи така и от разказите на маестрото за срещите му пътя към върховете с именити изпълнители.

Специална благодарност той изрази към своя музикален педагог- големия тенор Никола Николов, за когото легендата разказва, че на няколко пъти е бил носен на ръце от почитателите си в Палермо, където е пял от сцената на Театро Политеама. Точно на тази сцена била първата среща на младия Калудов с вече световната прима Райна Кабаиванска. Случило се в „Манон Леско“, едва след генералната репетиция Кабаиванска разбрала, че партньор в дуета й е сънародник и го засипала с комплименти за гласовите и артистичните му възможности. От тази първа среща и до днес двамата си пишат писма, някои от тях дълги по двадесетина страници, в които споделят най-съкровените си тайни.

За подобна среща, но във Виена маестрото си спомни в Града на липите. Тогава чул за пръв път похвала от Николай Гяуров, който подчертал пред диригента сър Чарлз Макерас, че това е негов сънародник.

„По него време бях беден като църковна мишка, приемах всички покани за участия, дори „покривах“ заболели внезапно колеги…“, разказа с навлажнени очи певецът, чийто дебют е на софийска сцена през 1978 година в ролята на Алфредо от „Травиата“.

При откриването на изложбата прозвучаха негови изпълнения от различни етапи от творческата му кариера, с усмивка маестрото си припомни за сопраното Мария Гулегина, която го предпочела пред  друг тенор в Ла Скала, където зад диригентския пулт бил маестро Рикардо Мути.

Направила го много елегантно, като буквално „покрила“ с гласа си изпълнението на „съперника“ за ролята и с невинен поглед казала на диригента: „Ами той не се чува, нека пеем с Калуди!“.

Сред дошлите за изложбата беше и току що  завърналата  се от Швейцария световно мецосопрано Веселина Кацарова, която искрено се зарадва на жеста , направен от художника да подари на старозагорската опера две свои картини. Едната от тях Калудов помоли да бъде поставена в кабинета й на артистичен директор.

За нова, този път в цветове изложба се договориха Калуди Калудов и директора на оперната трупа в Стара Загора Огнян Драганов, очаква се тя да бъде подредена през следващата 2022-а. Както сам призна Калудов – имал вече вътрешната потребност да „оцвети“  пейзажите, които предходните месеци го спасявали от смразяващата обстановка около коронавирусната пандемия.

И за да покаже, че животът продължава с неподражаемия си глас изпълни любимата на мнозина канцонета „Говори ми за любов Мария!“. Една от многото , които научил от първата си музикална педагожка Веселина Зафирова. Във времето, когато бил никому непознат ученик от варненския механотехникум и стажант в завода за тракторни двигатели „Васил Коларов“.

Назад

КОМЕНТАРИ

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.