„Обещаваща млада жена“ във вихъра на MeToo

„Обещаваща млада жена“ във вихъра на MeToo

Кери Мълиган търси отмъщение от всички мъже, примамва ги пияна в дискотеките

Мъртво пияна, без телефон и с пола, вдигнала се толкова високо до бедрата й, че оставя съвсем малко на въображението. Така виждаме Кери Мълиган в първата й сцена в изключително навременния за настроенията на Холивуд филм „Обещаваща млада жена“. Зрителят може и да присвива очи в знак на отвращение от разголилата се гледка пред погледа му. Групата симпатяги с вратовръзки, които вдигат наздравици в същата дискотека като героинята на Мълиган обаче са доволни. Ето, че пред тях се намира лесна плячка, с която да начешат егото си  на сваляч.

Най-смелият ентусиаст успява да я убеди в искрената си доброта. Предлага да я изпрати до дома, но по средата на пътя „изненадващо“ се сеща, че и неговият апартамент не е далеч. Едно питие и едни свалени бикини по-късно, той осъзнава по трудния начин, че „плячката“ му е все пак по-трезва от него, а меракът му за креватните упражнения ще се сбъдне само насаме.

Не повече от секунда е нужна на Мълиган да порасне от стереотипа на жертвата до този на мачкащата топки „обещаваща млада жена“. Героинята й Каси е тръгнала да търси отмъщение от всички мъже, а причините за това режисьорката Емералд Фенел разкрива постепенно чрез старите познати на персонажа.

Подсъзнателно зрителят вече се досеща – навлизаме в територията на MeToo. Под светлините на прожекторите попада заметено под килима изнасилване. А най-тежкият въпрос, който отеква в ушите на гледащия е „Търси ли си една пияна жена това престъпление?“

Заглавието, което несъмнено ще влезе в списъка с потенциални фаворити за оскарите, разглежда още проблема за „невинността“ на случайните свидетели на криминалните прояви, както и за тенденцията на академичните общности да прощават лесно подобни прегрешения на мъжете.

Всичко това прави „Обещаваща млада жена“ изключително актуален филм на фона на развилото се през последните години движение в Холивуд. За тези теми трябва да се говори дори и понякога на зрителя да му се струва, че всеки втори продуцент яхва „модерната“ вълна. А Фенел и Мълиган правят всичко възможно, за да се отличат от общата говорилня. Сред примерите за това несъмнено е играта с цветовете. Целият филм носи усещането, че се развива в куклена къща. Въпреки мрачните краски на сценария пък самата Каси носи усещането за реалистичната Харли Куин.

Музиката също лепва голям плюс на заглавието – в саундтрака ще чуем няколко култови аранжимента на популярни парчета, превърнали се в класики ала „мъжът и жената интимно“. Сред тях – It’s Raining Men на Weather Girls и Toxic на Бритни Спиърс, която ни води всъщност и към кулминацията на филма.

Мълиган пък се справя страхотно с актьорската си задача, която допълнително се усложнява от факта, че друг задълбочен персонаж на екрана така и не срещаме.

Назад

КОМЕНТАРИ

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.