Автобусите задължително да бъдат оборудвани с колани и видеорегистратори. Това решиха депутатите при гласуването на промените в Закона за пътищата на второ четене. Текстовете бяха гласувани със 79 гласа "за", нито един против и 20 "въздържали се". 

Поправките бяха внесени по спешност след катастрофата край Своге, когато загинаха 17 души, но тази идея се обмисля повече от година. 

Превозвачите ще имат 9 месеца гратисен период, за да оборудват автобусите с колани. Първоначално идеята бе този срок да бъде 6 месеца. При дебатите в залата Станислав Иванов от ГЕРБ обаче предложи този срок да бъде удължен на 9 месеца, тъй като предстои изработването на наредба, която да регламентира всичко,  а това ще отнеме време. 

Наред с това с този гратисен период се дава възможност и всички пунктове, които ще правят изпитания на автобусите и коланите да се оборудват, обясни Иванов след гласуването в кулоарите на НС. Около 2 месеца пък ще нужни на Агенция "Автопмобилна администрация" да подготви наредбата. 

След изтичането на този период те ще бъдат глобявани.

Санкцията за шофьор на автобус без колани и без камера ще бъде 500 лева, а за фирмата превозвач - 3000 лева.

1500 лева ще бъде глобата за липсата на видеорегистратор. 50 лева пък ще бъде глобата за пътник, който не си е сложил колан.

Изключение ще се прави само за автобусите, които извършват превоз на кратки разстояния до 30 км,

тъй като в тях е разрешено да има правостоящи, каквито са линиите на градския транспорт в големите градове. 

"Коланите ще са задължителни, когато има превоз над 30 км еднопосочно, когато има превоз на деца и ученици", каза Иванов и допълни, че това няма да се налага в останалите случаи като градския транспорт. 

"Има участъци, които са със завои и пропасти , но там е намалена скоростта, каза Иванов пред журналистите в кулоарите и уточни, че скоростта при такива случаи не може да бъде повече от 40 км. Има редица мерки, които ако се изпълняват, няма да има трагични инциденти, увери той. 

Автобусите, които нямат въобще колани - т.е. фабрично не е предвидено да има такива - са около 1500.

Всички останали са заложени да имат колани или вече притежават такива, каза още Иванов. Именно заради това от 17 500 автобуса, около 6000 са произведени с колани, а около 9000 са произведени без колани. В тях обаче се включват градския транспорт , автобусите на МОН, които обаче имат сложени допълнителни. Така остава една бройка около 1000 превозни средства. 

По време  на дебатите в пленарна зала Иванов обясни, че автобусите от градския транспорт са около 3000-3500, а тези закупени от МОН между 2500 и 3000. Отделно от това голяма част от нашия автопарк идва от Германия, където автобусите след 1999 година също са със задължителни колани на седалките. 

От опизицията разкритикуваха част от текстовете, въпреки че увериха, че ще  ги подкрепят. Така например Георги Свиленски обясни, че цялата философия на закона е сбъркана. По думите му у нас има 6 лаборатории, но нито една от тях няма възможност да тества цял автобус. Отделно от това предупреди, че изключението за коланите всъщност важи само за специализираните превози, а градския транспорт не е такъв. "След 6 месеца ще трябва всички автобуси в София да са с колани", каза той.

На свой Халил Летифов от ДПС предупреди, че те ще гласуват "за", но промените ше създават повече проблеми и главоболия на превозвачите. Той припомни, че и двете катастрофи - при Своге и магистрала Тракия, са били с автобуси, оборудвани с колани. Той изрази съмнения и за бъдещата наредба, която трябва да регламентира и изискванията към камерите в МПС. "Моят мобилен телефон система за видеонаблюдение ли е?', попита той. От ДПС предложиха гратисният срок за коланите да бъде 12 месеца, но това не бе прието от депутатите. 

Електронните винетки влизат в сила от 1 януари, а тол системата - от 16 август догодина, реши още парламентът. Считано от 31 януари 2019 г. всички видове хартиени винетни стикери за всички категории пътни превозни средства загубват валидност.

Коментари

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.

Подобни новини

Всички компютри на държавата на одит за теч заради източените данни от НАП (ОБЗОР)

Всички информационни системи на държавата се проверяват за опасност от хакерски атаки на данни заради изтеклите данни от НАП. Спешният одит е част от мерките, които държавата предприема след безпрецедентното разпространяване на данните на 5 млн. души, които са били обработвани от данъчните. В понеделник вечерта анонимен хакер изпрати криптиран мейл до определени български медии, в който се съдържа архивирана информация от системите на НАП. Заради атаката премиерът свика заседание на Съвета по сигурност на Министерския съвет, а парламентът поиска да бъдат изслушани още същия ден финансовият министър Владислав Горанов и МВР шефът Младен Маринов.

Казарми, складове и летище в списъка за продажба

Армията вади 100 имота на тезгяха

Казарми, складове и летище в списъка за продажба

Списък със 100 имота с отпаднала необходимост, спрямо които през 2019 година се планира да бъдат извършени разпоредителни дейности, публикува на сайта си Министерството на отбраната (МО). Ведомството, което все по-ударно пуска на търгове за продажба и прехвърля на общини ненужните му имоти обаче все още не обявило минималните им цени.

Депутатите отмениха машинното гласуване на първо четене

Парламентът прие на първо четене промените в изборния кодекс, които предвиждат отмяна на машинното гласуване на местни и парламентарни избори, но остава за президентски и европейски избори. По предложение на управляващите, депутатите съкратиха срока за предложения между първо и второ четене на 3 дни.