Поскъпване на всички хранителни продукти вещаят превозвачите след влизане в сила на новото таксуване по родните пътища за камионите над 12 т. По 0,30 стотинки за яйце и 16,50 лева за килограм кашкавал средно ще плащаме в магазините при сегашните цени на тол системата след 16 август.

Горивата пък ще скочат с 3-4 стотинки на литър.

„По-високите цени са заради разходите на превозвачите, които ще се увеличават двойно. С новите пътни такси със 100% повече ще струва изминат километър, като само цената на пътната такса ще бъде 75 стотинки средно за най-масовите камиони у нас от клас на двигателя Евро 3 и 4, а заедно с горивото ще достигне 1,40 лева”, обяви Йордан Арабаджиев, председател на Съюза на превозвачите.

Според разчетите на регионалното министерство поскъпването на повечето продукти ще бъде с по едва 1-2 стотинки, но по цени на продуктите от 2017 г. „Няма как да планираме разходите си и да преговаряме с клиентите си. Може само да посочим, че

хранителните стоки ще скочат с 10 на сто

а за останалите очакваме регионалното министерство да обяви точния обхват на таксуването по пътищата“, коментира шефът на асоциацията за спедиция, транспорт и логистика Явор Панталеев.

Транспортният и спедиторски бизнес предлага при определяне на размера на тол таксите в България да се приеме германската система, но съобразена с БВП на България, който е около пет пъти по-малко от този на Германия. Така увеличението на цените на всички стоките ще бъде минимално, защото превозвачите ще плащат десет пъти по-малко или около 7 стотинки на километър.

От днес започва първият етап от тестовете на системата, която ще таксува тежкотоварния трафик на база изминато разстояние. Браншът се обедини в обща позиция за

отлагане на въвеждането й, докато не се изградят порталните рамки

за контрол и едва след това да започне да тече 6-месечен тестови период. Така ще се спази договорът за изпълнение, но ще се забави влизането в сила на таксуването. Новите такси получават подкрепа, но при ясни правила, спазени технически изисквания и прозрачност, се заявява в позицията, изпратена и до премиера Бойко Борисов. С него превозвачите искат среща, ако предложенията им не бъдат приети, са готови на протести.

Сред исканията са тол системата да обхваща само магистрали и пътища първи клас, които са част от европейските транспортни коридори, а не както досега 55 на сто от пътната мрежа. За сравнение толът на Австрия и Словения обхваща 4 на сто от всички пътища, Чехия – 1%, и Германия около 7 на сто от шосетата. „В България транзитният трафик е доста голям и фокусът трябва да бъде насочен към транзитното движение и да бъде облекчен режимът за операторите на вътрешния пазар“, отбеляза Йордан Арабаджиев.

Коментари

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.

Подобни новини

Започват тестовете на тол системата

От днес започват тестовете на тол системата. Системата за електронно събиране на пътни такси на база изминато разстояние – тол, за пътните превозни средства с тегло над 3,5 тона, е в пълна готовност да започнат тестовете й.

Защо закъсняват полетите от и до България

Основните причини за закъсненията на полети от и до българските летища са заради ограничения по трасето, свързани с капацитета на управление на въздушния трафик и лоши метеорологични условия. Това показват резултатите от проверката на ”Гражданска въздухоплавателна администрация” (ГД ГВА), разпоредена от министърът на транспорта Росен Желязков, във връзка зачестилите закъснения.