Новият Mercedes-Benz Actros се шофира като лека кола
8

Новият Mercedes-Benz Actros се шофира като лека кола

Технологични иновации и асистиращи системи превръщат дигиталния влекач на германците в мобилен център за данни

Новият Mercedes-Benz Actros не случайно получи прозвището си „Дигиталния влекач”. Товарната звезда на марката от Щутгарт може да постигне до 3% по-малък разход на гориво при движение по магистрала и до 5% при междуградски маршрути. Това става благодарение на технологични иновации, насочени към безопасността и автономното шофиране, както и чрез дигитални системи и новости, позволяващи оптимизиране на управлението и намаляването на изразходваното гориво.

Не случайно новият Mercedes-Benz Actros беше избран за международен „Камион на 2020 година“. Към момента той е най-прогресивният камион в тежкотоварната гама. При премиерата на Actros 5 бяха обявени над 40 иновации, групирани в 7 основни направления и системи. Благодарение на всички тези системи и технологии, новият Actros е технологично чудо.

Както стана ясно по време на тест-драйв на камиона, дори хората, които нямат категория C+E за управление на подобни гигантски машини, подкараха новия Mercedes-Benz Actros на затворен полигон край Пловдив. А колегите, които имат необходимите категории и квалификация, изпробваха новия Actros на магистралата и споделиха, че камионът се шофира като лека кола и дори в някои отношения е по-лесно и безопасно, благодарение на множеството системи и асистенти.

За първи път в новото поколение Mercedes-Benz Actros се появява системата от камери и дисплеи вместо огледала за обрано виждане, наречена MirrorCam. При нея стандартните външни огледала са заместени с изображения от камери, които осигуряват наблюдение на по-голям периметър в сравнение с класическото огледало, което позволява непрекъснато следене на задния край на ремаркето, дори и в най-острите завои.

Системата облекчава водача по време на шофиране, маневриране и престой на паркинг. С отпадането на класическите огледала отпада и сляпата зона за водача. Дисплеят, заместващ огледалото, дава възможност за добавяне на дигитален маркер, чрез които водача вижда къде е краят на ремаркето при маневриране и в случай на изпреварване.

Подобно на концепцията при леките автомобили Mercedes-Benz, конвенционалното табло е заменено от два дисплея, на които се визуализира информацията за пътуването и техническото състояние на машината. Мултимедийната система MBUX при камионите е много по-всеобхватна като проследяване на управлението на машината. Освен дисплея пред волана, стандартното оборудване включва и един 10-инчов централен дисплей, който замества таблото с инструменти и обединява управлението на радиото, вътрешното и външното осветление, навигацията, цялата функционалност на телематичната система, настройките по камиона, климатичната инсталация и отоплението, приложенията Apple CarPlay и Android Auto.

Система за круиз контрол и управление на двигателя и трансмисията, чрез която се постига ефективност и намаляване разхода на гориво, използва не само сателитна информация за местоположението на автомобила, но и точни цифрови 3D пътни карти, вградени в системата на влекача. Те съдържат данни за ограниченията на скоростта, топографията, завоите и геометрията на кръстовища и кръгови движения.

По този начин системата не само изчислява според пътните условия необходимата скорост на движение и съответната предавка, но и оптимизира стила на шофиране в зависимост от сложността на конкретната пътна отсечка.

При движение със скорост до 50 км/ч камионът е в състояние да изпълни изцяло аварийно спиране при засичането на движещ се пешеходец. При движение извън населено място със скорост над 50 км/ч, системата Active Break Assist може в аварийна ситуация да осъществи пълно спиране, като така предотврати удар.

Новият Mercedes-Benz Actros е първият камион, в който е постигнато Ниво 2 на автономно шофиране. Благодарение на Active Drive Assist са съчетани асистентът за контрол на дистанцията до предното превозно средство и системата, която следи лентата за движение и нанася активно корекции в ъгъла на завиване на гумите. Така при движение камионът автономно поддържа позицията си в рамките на лентата за шофиране и се осигурява автономно странично и надлъжно управление.

Поради законови ограничения, тази системата работи напълно автономно в рамките на 1 минута, след което стартира поредица от светлинни и звукови сигнали към водача, а в случай, че той не се намеси, предприема авариен режим на плавно спиране.

Новият Mercedes-Benz Actros е оборудван със система за проактивно следене на техническото състояние и наличието на активни грешки, записани в бордовата електроника на машината. Телематичната система за наблюдение и управление на автопарка е серийно вградена в Actros и подпомага собствениците на транспортни компании в това да оптимизират разходите, да подобрят заетостта на автомобилите и дори да предвидят предстоящите технически обслужвания като например смяна на накладки или смяна на  масло.

Информацията в нея се получава от всеки един товарен автомобил на пътя в реално време както на персоналния компютър, така и на смарт устройства на управляващите автопарка. Тя следи над 1000 параметъра на превозното средство и е незаменим помощник в изпълнението на логистиката.

Назад

ПО ТЕМАТА

КОМЕНТАРИ

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.