0

Н овият Mercedes-Benz Actros не случайно получи прозвището си „Дигиталния влекач”. Товарната звезда на марката от Щутгарт може да постигне до 3% по-малък разход на гориво при движение по магистрала и до 5% при междуградски маршрути. Това става благодарение на технологични иновации, насочени към безопасността и автономното шофиране, както и чрез дигитални системи и новости, позволяващи оптимизиране на управлението и намаляването на изразходваното гориво.

Новият Mercedes-Benz Actros не случайно получи прозвището си „Дигиталния влекач”. Товарната звезда на марката от Щутгарт може да постигне до 3% по-малък разход на гориво при движение по магистрала и до 5% при междуградски маршрути. Това става благодарение на технологични иновации, насочени към безопасността и автономното шофиране, както и чрез дигитални системи и новости, позволяващи оптимизиране на управлението и намаляването на изразходваното гориво.

Не случайно новият Mercedes-Benz Actros беше избран за международен „Камион на 2020 година“. Към момента той е най-прогресивният камион в тежкотоварната гама. При премиерата на Actros 5 бяха обявени над 40 иновации, групирани в 7 основни направления и системи. Благодарение на всички тези системи и технологии, новият Actros е технологично чудо.

Както стана ясно по време на тест-драйв на камиона, дори хората, които нямат категория C+E за управление на подобни гигантски машини, подкараха новия Mercedes-Benz Actros на затворен полигон край Пловдив. А колегите, които имат необходимите категории и квалификация, изпробваха новия Actros на магистралата и споделиха, че камионът се шофира като лека кола и дори в някои отношения е по-лесно и безопасно, благодарение на множеството системи и асистенти.

За първи път в новото поколение Mercedes-Benz Actros се появява системата от камери и дисплеи вместо огледала за обрано виждане, наречена MirrorCam. При нея стандартните външни огледала са заместени с изображения от камери, които осигуряват наблюдение на по-голям периметър в сравнение с класическото огледало, което позволява непрекъснато следене на задния край на ремаркето, дори и в най-острите завои.

Системата облекчава водача по време на шофиране, маневриране и престой на паркинг. С отпадането на класическите огледала отпада и сляпата зона за водача. Дисплеят, заместващ огледалото, дава възможност за добавяне на дигитален маркер, чрез които водача вижда къде е краят на ремаркето при маневриране и в случай на изпреварване.

Подобно на концепцията при леките автомобили Mercedes-Benz, конвенционалното табло е заменено от два дисплея, на които се визуализира информацията за пътуването и техническото състояние на машината. Мултимедийната система MBUX при камионите е много по-всеобхватна като проследяване на управлението на машината. Освен дисплея пред волана, стандартното оборудване включва и един 10-инчов централен дисплей, който замества таблото с инструменти и обединява управлението на радиото, вътрешното и външното осветление, навигацията, цялата функционалност на телематичната система, настройките по камиона, климатичната инсталация и отоплението, приложенията Apple CarPlay и Android Auto.

Система за круиз контрол и управление на двигателя и трансмисията, чрез която се постига ефективност и намаляване разхода на гориво, използва не само сателитна информация за местоположението на автомобила, но и точни цифрови 3D пътни карти, вградени в системата на влекача. Те съдържат данни за ограниченията на скоростта, топографията, завоите и геометрията на кръстовища и кръгови движения.

По този начин системата не само изчислява според пътните условия необходимата скорост на движение и съответната предавка, но и оптимизира стила на шофиране в зависимост от сложността на конкретната пътна отсечка.

При движение със скорост до 50 км/ч камионът е в състояние да изпълни изцяло аварийно спиране при засичането на движещ се пешеходец. При движение извън населено място със скорост над 50 км/ч, системата Active Break Assist може в аварийна ситуация да осъществи пълно спиране, като така предотврати удар.

Новият Mercedes-Benz Actros е първият камион, в който е постигнато Ниво 2 на автономно шофиране. Благодарение на Active Drive Assist са съчетани асистентът за контрол на дистанцията до предното превозно средство и системата, която следи лентата за движение и нанася активно корекции в ъгъла на завиване на гумите. Така при движение камионът автономно поддържа позицията си в рамките на лентата за шофиране и се осигурява автономно странично и надлъжно управление.

Поради законови ограничения, тази системата работи напълно автономно в рамките на 1 минута, след което стартира поредица от светлинни и звукови сигнали към водача, а в случай, че той не се намеси, предприема авариен режим на плавно спиране.

Новият Mercedes-Benz Actros е оборудван със система за проактивно следене на техническото състояние и наличието на активни грешки, записани в бордовата електроника на машината. Телематичната система за наблюдение и управление на автопарка е серийно вградена в Actros и подпомага собствениците на транспортни компании в това да оптимизират разходите, да подобрят заетостта на автомобилите и дори да предвидят предстоящите технически обслужвания като например смяна на накладки или смяна на  масло.

Информацията в нея се получава от всеки един товарен автомобил на пътя в реално време както на персоналния компютър, така и на смарт устройства на управляващите автопарка. Тя следи над 1000 параметъра на превозното средство и е незаменим помощник в изпълнението на логистиката.