Новата Toyota Yaris изпъква с дизайн на спортист
11

Новата Toyota Yaris изпъква с дизайн на спортист

Четвърто поколение на японския бестселър запазва своята идентичност и спечели титлата „Автомобил на годината” в Европа

Японският хечбек Toyota Yaris е на европейския пазар от 1999 година, като за това време бяха представени три поколения. През миналата година Toyota пусна новото четвърто поколение на най-популярния си модел в Европа, като японците отново залагат на двигатели с хибридна технология, но този път малкият модел изненадва приятно с каросерия със спортен дизайн. През март тази година новата Toyota Yaris беше избрана за „Кола на годината” за Европа от водещи автомобилни медии, което допълнително засилва интереса към нея.

Новата Toyota Yaris е изградена на новата платформа GA-B, която осигурява по-нисък център на тежестта и по-здрава структура на купето. Дължината на новия модел е намалена до 3,94 метра, широчината е пораснала до 1,75 метра, височината е 1,50 метра, а междуосието е увеличено и достига 2,56 метра. По този начин новият Yaris се придържа към своята идентичност на малка кола с голям интериор, която винаги е била една от ключовите характеристики на японския модел.

Външният дизайн на новата Toyota Yaris привлича погледите със спортни детайли и стилни пропорции. Голямата радиаторна решетка, мускулестите арки на калниците и острите гънки по каросерията допринасят за по-целенасочена и стабилна стойка на пътя. Особено впечатляващо изглежда Yaris с ефектната двуцветна каросерия.

В салона концепцията е типична за Toyota. Интериорът е солиден и практичен, но без особен блясък. Възприятието за качество се е подобрило, тъй като във вътрешното пространство са добавени интересни нови материи, има гумирани повърхности на практичните отделения и ниши, както и апликации с метален ефект. Цялостният изглед на таблото и корите на вратите е доста приятен.

Мултимедийната система в новия Yaris дава възможност за свързване на смартфони чрез Apple CarPlay и Android Auto. На централната конзола е поставен 8-инчов сензорен дисплей на мултимедийната система с отчетливо меню и удобни физически бутони, разположени отстрани на сензорния екран. Пред водача се намира дигитален инструментален панел, а нивото на оборудване Style добавя проекционен екран и панел за безжично зареждане на смартфон.

Новата Toyota Yaris вече се предлага само с каросерия с 5 врати и благодарение на това е практична при пътуване на повече от двама човека. Видимостта е подобрена с инсталирането на таблото по-ниско и преместването назад на A-колоните.

Предните седалки са поставени с 21 мм по-ниско. Отред е доста просторно, а водачът може да се възползва от регулирането на дълбочината и наклона на кормилната колона, така че е лесно за него да намери удобна позиция. Облицованият с кожа волан е особено приятен за хващане. Не толкова много пространство има на задната седалка, където трудно ще се съберат трима човека, а високите хора ще трябва да пътуват с известен компромис по отношение на колената.

Багажното отделение на новия Yaris също се е увеличило спрямо предшественика си и сега побира 286 литра или 264 литра с малка резервна гума, а при сгънати задни облегалки товарният обем набъбва до 925 литра. Подът на багажника е с променлива височина, което е полезно и практично решение.

С новата хибридна система се движи основно на ток в трафика

Новият Yaris се предлага с най-новата хибридна технология на Toyota от четвърто поколение и представя за първи път нови компоненти с по-компактни размери, ниско тегло и висока ефективност. Задвижването се осъществява от нов 3-цилиндров 1,5-литров атмосферен бензинов двигател, който също работи по цикъла на Аткинсън. Той се подпомага от два електрически мотора, които съставят новия и по-компактен силов агрегат, заедно с планетарна скоростна кутия e-CVT, работеща на принципа на вариаторна автоматична трансмисия.

Хибридната система е получила нова литиево-йонна батерия, която е по-лека и по-малка на размери, но осигурява по-силен ток. Хибридната система на новата Toyota Yaris развива сумарна мощност от общо 116 к.с., което се комбинира с относително ниското собствено тегло на колата от 1090 кг. Спринтът от място до 100 км/ч се постига за 9,7 секунди, а максималната скорост е 175 км/ч.

Времето за ускорение при изпреварване на магистралата със скорост от 80 до 120 км/ч е намалено до 8,1 секунди. Реакцията при подаване на газ е подобрена значително. Трансмисията осигурява усещане за плавно ускорение и се отличава с тиха работа. Новият модел може да развива скорост до 130 км/ч при движение в изцяло електрически режим EV, а шофирането на електричество в градски условия в натоварен трафик е възможно за по-дълги периоди от време.

Силата му е в града, но се представя подобаващо и на магистралата

Използването на електрическите мотори води до впечатляващи икономии и по-ниски емисии на СО2. Средният разход е едва 3,8 л/100 км, а в града консумацията може да бъде свалена на 2,9 л/100 км. Ако се научите да боравите правилно с педала на газта, новата Toyota Yaris Hybrid може да работи само на електричество до 80% от времето при ниски скорости. Във всеки от режимите си, хибридният Yaris преминава безшумно на електричество и може да върви на ток доста дълго време на кратки разстояния.

При намаляване и спиране излишната енергия се регенерира и мощността се насочва от генератора за зареждане на батерията. По този начин Yaris Hybrid е особено ефективен в градска среда, тъй като електрическият мотор реагира мигновено и осигурява приличното линейно начално ускорение, с което са известни чисто електрическите автомобили.

На магистралата обаче Yaris все още не е толкова добър, особено когато трябва да изпреварвате активно или да поддържате темпото на потока в лявата лента със 140 км/ч. Изпреварванията са по-бързи с помощта на електрическия двигател, но все още трябва да бъдат внимателно планирани.

В града новата Toyota Yaris маневрира лесно в тесните улички, а паркирането в ограничени пространства е също толкова безпроблемно. В завоите кормилното управление е леко и прецизно. Окачването спестява малките неравности на пътя, но предава в купето големите дупки, поради което се усеща известно неудобство по лошите български пътища. Решението е да се спестят красивите 17-инчови джанти с нископрофилни гуми и да се изберат колела не по-големи от 16 инча.

На планински път четвъртото поколение на Yaris изпъква със стабилното поведение и неосезаемо наклоняване, като взема уверено завоите със скорост, далеч по-висока от указаната.

Качва се един клас нагоре - и като оборудване, и като цена

Новата Toyota Yaris вече се продава у нас, а цените започват от 28 290 лева за модела с 1,0-литров 3-цилиндров бензинов двигател с мощност 72 к.с. и 5-степенна ръчна скоростна кутия. Базовото оборудване Light включва всички налични системи за безопасност, включително въздушна възглавница между водача и пътника отпред, 15-инчови стоманени джанти, автоматични фарове, круиз контрол, климатик, мултимедийна система със 7-инчов цветен сензорен екран, многофункционален волан и други.

Второто ниво Fancy добавя волан и скоростен лост с кожена облицовка и 8-инчов цветен сензорен екран и камера за обратно виждане, а от ниво Chic вече има отопляеми седалки. Нивата Chic Xtra и Elegant имат повече визуални акценти, алуминиеви джанти и LED фарове, автоматични чистачки, спортни седалки, двузонов климатик и цифров инструментален панел.

Най-високото ниво Premiere Edition се предлага само за хибридния модел и струва 45 790 лева, като оборудването е много богато и включва аудиосистема JBL с 8 високоговорителя, двуцветен екстериор, 17-инчови шлайфани алуминиеви джанти и затъмнени задни стъкла.

Безспорно новата Toyota Yaris е чудесен автомобил за ежедневните градски маршрути, но се чувства отлично както по планинските пътища с остри завои, така и при дълги пътувания по магистралите. Моделът изглежда динамично отвън и е много приятен отвътре, но можеше да предложи повече място за пътниците на задния ред.

Технически характеристики

Toyota Yaris Hybrid 1.5 HSD e-CVT

1,5-литров 3-цилиндров бензинов двигател + два електромотора

е-CVT хибридна автоматична трансмисия

116 к.с. сумарна максимална мощност

120 Нм въртящ момент при 3600-4800 об/мин + 141 Нм

9,7 секунди ускорение от 0 до 100 км/ч

175 км/ч максимална скорост

3,8 л/100 км комбиниран разход на бензин

87 г/км емисии на СО2 (WLTP)

35 790 лева базова цена на модела (Light)

Назад

КОМЕНТАРИ

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.