0

В края на миналата година Skoda отпразнува 60-годишния юбилей на модела Octavia, който започва да се произвежда за първи път през 1959 г. Паралелно с това чешката марка представи новото четвърто поколение на емблематичния модел, от който са произведени вече над 6,5 милиона автомобила.

Именно с модела Octavia през 1996 г. започна възраждането на чешката марка под крилото на Volkswagen. Четвъртото поколение на Octavia ще продължи да бъде сърцето и гръбнакът на марката. Това е най-продаваната Skoda досега и се е превърнала в истинска икона от много години, както в родната си Чехия, така и на много други пазари по света.

В края на миналата година Skoda отпразнува 60-годишния юбилей на модела Octavia, който започва да се произвежда за първи път през 1959 г. Паралелно с това чешката марка представи новото четвърто поколение на емблематичния модел, от който са произведени вече над 6,5 милиона автомобила.

Именно с модела Octavia през 1996 г. започна възраждането на чешката марка под крилото на Volkswagen. Четвъртото поколение на Octavia ще продължи да бъде сърцето и гръбнакът на марката. Това е най-продаваната Skoda досега и се е превърнала в истинска икона от много години, както в родната си Чехия, така и на много други пазари по света.

Причините за това са модерния и стилен дизайн, практичния и технологичен салон с висококачествена сглобка, щедрото вътрешно пространство, икономични и пъргави двигатели и не на последно място отличното съотношение между цена и качество.

Новата Skoda Octavia все още е роднина на Volkswagen Golf и споделя с него общата платформа MQB. Новият модел е пораснал още повече и благодарение на новите си пропорции и развитието на дизайна на Skoda, сега е още по-емоционален и динамичен от успешния си предшественик. Каросерията лифтбек е пораснала на дължина с 19 мм до 4689 мм, а широчината се е увеличила с 15 мм до 1829 мм при същото междуосие от 2686 мм. Значително е подобрена аеродинамиката на новия модел и сега коефициентът на челно въздушно съпротивление е намален до 0,24.

Във външния вид на новата Skoda Octavia изпъкват новата предна решетка и острите, по-тънки нови фарове, които включват в стандартното оборудване LED технология за късите, дългите и дневните светлини. Задните светлини, стоповете и фаровете за мъгла също използват LED технология.

В профил версията лифтбек изглежда почти като купе с 4 врати, подчертано от издължения силует. За модела се предлагат лети джанти с размер от 16 до 19 инча, които придават масивен вид на всички версии на модела. Към палитрата от цветове за каросерията са добавени новите Crystal Black, Lava Blue и Titanium Blue, а пакетите Хром и Dynamic са опционално оборудване.

В интериора на новата Skoda Octavia са използвани нови и меки на допир материали, които придават премиум излъчване, а новото LED амбиентно осветление вече може да променя цвета си. Оригиналният волан вече е с две спици и включва нови бутони за настройки и въртящи се регулатори, които позволяват на шофьора да управлява общо 14 различни функции без да отмества ръцете си. Като опция воланът може да има подгряване.

На централния тунел се намира миниатюрен селектор за смяна на режимите на роботизираната автоматична трансмисия DSG. Точно пред водача се намира новият 10,3-инчов LCD дисплей с променлива конфигурация на уредите. Срещу допълнително заплащане за първи път се предлага Head-up дисплей със система за проектиране на данни върху предно стъкло, точно пред погледа на водача.

Централният панел е станал по-широк, на него има много по-малко бутони, а отгоре е интегриран свободно стоящ сензорен екран с диагонал 8,25 или 10,25 инча. Мултимедийната система може да бъде допълнена с гласово разпознаване и управление чрез жестове. В основната версия вече има два USB порта, а срещу заплащане може да има и пет.

В предната врата е предвидена дискретна ниша с чадър. Воланът и предните седалки на новата Skoda Octavia се настройват в широк спектър. Седалките са традиционно удобни и държат добре гърба. Като опция се предлагат комфортни или спортни седалки, оборудвани с отопление и електрическа функция за масаж, а могат да имат и вентилация.

В централния подлакътник се крие просторна кутия. На втория ред седалки мястото за краката леко се е увеличило и по този показател версията лифтбек може да се конкурира с модели от по-висок клас. Салонът е доста широк в областта на раменете, така отзад има място за трима пътници. Багажникът също е огромен, като спрямо предходното поколение обемът му е нараснал с 10 литра до 600 литра в нормално състояние и 1555 литра със сгънати задни седалки. Капакът на багажника се отваря заедно със задното стъкло и има възможност за електрическо задвижване с допир.

Първоначалното оборудване за Skoda Octavia включва електрически стъкла и огледала за обратно виждане, климатик, аудиосистема и Bluetooth свързаност. Има и 7 въздушни възглавници, електронна система за стабилизация и автоматично спиране. В най-скъпата версия Edition интериорът е украсен с алкантара, а воланът с кожа, добавени са климатроник, сензори за паркиране, сателитна навигация, круиз контрол, електрическо задвижване и отопляеми седалки.

Списъкът с допълнително оборудване е допълнен от панорамен покрив, Wi-Fi, вентилация и масаж на седалките, тризонов климатроник и полуавтономна система за движение. Новата Octavia може да бъде оборудвана и с автопилот за паркиране, технологии за следене на умората на водача, спазване на лентата на движение, проследяване на слепите зони и разпознаване на пътни знаци.

При дебюта си новата Skoda Octavia се предлага с палитра от два бензинови и два дизелови двигателя. Първоначалният е 3-цилиндров бензинов турбомотор 1.0 TSI с мощност 110 к.с., съчетан с 6-степенна механична скоростна кутия, който е много подходящ за хората, шофиращи спокойно и без амбиции да се състезават на пътя. Доста по-динамичен е 1,5-литровият 4-цилиндров бензинов турбодвигател със 150 к.с. със система за изключване на два от цилиндрите.

Моторът ускорява бързо при потегляне, като в същото време остава динамичен и при вторично ускорение, тъй като максималният въртящ момент от 250 Нм е наличен още от 1500 об/мин и остава на разположение чак до 3500 об/мин. Ускорението до 100 км/ч отнема 8,2 секунди, а максималната скорост е 230 км/ч. Двигателят е по-тих от преди, а разходът на гориво е намален до 6,2 л/100 км в града и до 3,9 л/100 км на извънградски път. Стандартната 6-степенната механична скоростна кутия е с точно превключване на лоста.

Предлагат се и два 4-цилиндрови турбодизелови агрегата 2.0 TDI с мощност 115 к.с. и 150 к.с. Той е много гъвкав и има огромен запас на тяга. Максималният въртящ момент от 360 Нм се постига в широкия интервал от 1600-2750 об/мин. Освен това двигателят работи изненадващо тихо и без вибрации, като само при рязко ускорение става ясно, че това е дизелов агрегат.

За спринта от място до 100 км/ч се нуждае от 8,7 секунди, а максималната скорост е 227 км/ч. При него разходът на гориво е още по-малък, като в града е едва 4,4 л/100 км, а на извънградско пада до 3,2 л/100 км. За дизеловата версия със 150 к.с. се предлага 7-степенна автоматична трансмисия с двоен съединител DSG, която демонстрира бърза и адекватна смяна на предавките.

На пътя Skoda Octavia демонстрира познато и предсказуемо поведение. Воланът е точен, а при ниски скорости се върти с лекота. Сцеплението е много добро, както и стабилността в завоите. Еластичното окачване лесно се справя с повечето неравности на пътя, като особено добре реагира многораменното задно окачване в по-мощните версии. То подобрява пътното поведение в завоите и осигурява по-висок комфорт. Като опция се предлагат адаптивни амортисьори. В долната част е поставен XDS, имитиращ диференциал с ограничено приплъзване. Благодарение на акустичните странични прозорци и подобрената вътрешната изолация, шумът в купето е намален.

Новата Skoda Octavia вече се продава в Европа и в България, като цената на версията лифтбек у нас започва от 37 960 лева и е много по-достъпна, отколкото в Европа.

Технически характеристики

Skoda Octavia 2.0 TDI 7DSG Style

2,0-литров 4-цилиндров турбодизелов двигател

7-степенна автоматична скоростна кутия с двоен съединител

150 к.с. максимална мощност при 3500 об/мин

360 Нм въртящ момент при 1600-2750 об/мин

8,7 секунди ускорение от 0 до 100 км/ч

227 км/ч максимална скорост

3,7 л/100 км среден разход на дизел

97 г/км емисии на СО2

52 240 лева цена на тествания модел