0

П рез последните няколко години производството на електрически автомобили бързо нараства и всяка марка се стреми да има няколко електрически модела в гамата си. Най-популярни напоследък са електрическите кросоувъри, а един от най-значимите модели безспорно е новата Skoda Enyaq iV. Официалната премиера на електрическия модел се състоя в началото на септември 2020 г., но заради пандемията родният дебют на модела се забави с няколко месеца. Преди броени дни новата Skoda Enyaq iV пристигна в България и се предлага с три вида батерии и три нива на мощност.

През последните няколко години производството на електрически автомобили бързо нараства и всяка марка се стреми да има няколко електрически модела в гамата си. Най-популярни напоследък са електрическите кросоувъри, а един от най-значимите модели безспорно е новата Skoda Enyaq iV. Официалната премиера на електрическия модел се състоя в началото на септември 2020 г., но заради пандемията родният дебют на модела се забави с няколко месеца. Преди броени дни новата Skoda Enyaq iV пристигна в България и се предлага с три вида батерии и три нива на мощност.

Новата Skoda Enyaq iV е първият изцяло електрически кросоувър на марката и е базиран на модулната платформа за електрически автомобили MEB на Volkswagen Group. Новият Enyaq iV прави електрическа мобилност по-близка по типичния за Skoda начин - с голям пробег, бързо зареждане, лесна експлоатация и достъпни цени. Новата Skoda Enyaq iV е с размери на среден модерен кросоувър. Дължината е 4649 мм, широчината - 1879 мм, височината - 1616 мм, а междуосието е 2765 мм.

Новият кросоувър Enyaq iV продължава да развива емоционалния дизайнерски език на Skoda и изпъква с масивна и запомняща се визия, характерна за луксозния клас. Дизайнът на екстериора е емоционален, величествен и динамичен, като най-силно впечатление прави осветената предна част с внушителната радиаторна решетка и с изцяло LED матрични светлини. Фаровете са тесни и леко агресивни с футуристична форма. Кросоувърът е изваян с хармонични пропорции. Задните изцяло LED триъгълни светлини имат и динамични мигачи.

Не по-малко футуристично изглежда и вътрешното пространство на новата Skoda Enyaq iV. В интериорната декорация са използвани най-естествените материали, което е продиктувано от световните тенденции за грижата за околната среда. Новият модел има изцяло нова концепция за интериора, при която традиционните нива на оборудване се заменят от нови дизайнерски селекции.

Предлага се и съвсем нова структура на наличните опции. Всяка селекция предлага изискан салон, който създава приятна и уютна обстановка и включва естествени и износоустойчиви рециклирани материали. Новата по-ясна структура на предлаганите варианти включва 10 тематични пакета, както и някои индивидуални опции, като по този начин позволява бързо и лесно колата да се оборудва според вкуса на собственика.

Интериорът на новата Skoda Enyaq iV предлага вътрешно пространство с тапицерия от плат или от кожа. Най-важната информация се представя на шофьора в обновения 5,3-инчов дигитален кокпит, който включва четири различни изгледа и сега може да се използва още по-лесно чрез мултифункционалния волан. Салонът е оборудван с иновативна мултимедийна система и 13-инчов сензорен екран, който се издига над таблото.

Дори в базовата конфигурация моделът е оборудван с много системи за безопасност и комфорт, като например автопилот и асистент за пътуване със система за наблюдение на слепите зони и система за аварийно екстремно спиране. Стандартното оборудване на новата Skoda Enyaq iV включва двузонов климатроник, асистент за паркиране, точка за безжичен Интернет eSIM и Wi-Fi, безключов достъп, управление на функциите на автомобила чрез приложение и още много други полезни функции.

Новата Skoda Enyaq iV впечатлява и с просторния си салон, в който удобно могат да седнат до 5 човека. Предните седалки на електрическия кросоувър са направени в спортен стил с висока облегалка, добра странична опора и регулируеми подглавници. На втория ред седалки има три места със сгъваем централен подлакътник. Обемът на багажника е цели 585 литра, а при сгъване на задните седалки в съотношение 60/40, капацитетът му нараства до 1710 литра и може да превозва много големи товари.

Първоначално електромобилът се предлага у нас със задно предаване и има избор от три капацитета на батерията и три нива на мощност. Базовата версия Skoda Enyaq iV 50 е оборудвана със задно разположен мотор и задно задвижване с мощност 109 кВт (148 к.с.), а максималният въртящ момент е 220 Нм. Литиево-йонната батерия има брутен капацитет 55 кВтч и автономен пробег до 340 км. Вторият вариант Enyaq iV 60 е оборудван с батерия с капацитет 62 кВтч с мощност 132 кВт (180 к.с.) и може да измине до 390 км, а максималният въртящ момент е 310 Нм.

Третият вариант Enyaq iV 80 също е със задно задвижване е оборудван с батерия с 82 кВтч, има мощност 150 кВт (204 к.с.) и въртящ момент 310 Нм. С тази батерия електромобилът може да се похвали с най-големия максимален автономен пробег от 510 км в цикъла WLTP, който е напълно подходящ както за ежедневно ползване, така и за дълги пътувания.

Зареждането на батерията може да се осъществи по няколко начина. Батерията от 82 кВтч има нетен капацитет 77 кВтч и може да се зареди от 5 до 80% за 38 минути от бърза станция със 125 кВт. В домашни условия електромобилът може удобно да се зарежда през нощта чрез стенна точка с мощност до 11 кВт. В зависимост от размера на батерията, този процес отнема от 6 до 8 часа. Моделът е оборудван с универсално зарядно устройство, което пасва на всички стандартни контакти за зареждане.

Подходяща за града и за дълги семейни пътешествия с голям автономен пробег

Новата Skoda Enyaq iV се отличава с невероятна производителност за днешните електрически автомобили. Версията iV 80 разполага с впечатляваща мощност от 204 к.с. и въртящ момент от 310 Нм, които осигуряват моментален отговор на педала на газта и много енергично ускорение, като спринтът от място до 100 км/ч отнема едва 8,6 секунди. Широката следа, ниският център на тежестта и адаптивното шаси допринасят за стабилното и предсказуемо пътно поведение на автомобила в завоите.

Водачите, които са свикнали с модерните технологии и вече са управлявали други електромобили, ще потеглят с лекота. След като натиснете педала на спирачката, натискане на бутона за стартиране, преместете малкия джойстик за управление на трансмисията в положение D (Drive), отпуснете спирачката и потегляте. Прилича на шофиране на кола с автоматична скоростна кутия, но тук няма никакво забавяне на реакцията на педала за газта, тъй като електромоторът реагира моментално.

Когато отпуснете газта, двигателят се превръща в генератор и автомобилът се забавя, докато презарежда батериите и нивото на зареждане и скоростта на забавяне могат да се регулират с перата на кормилната колона, подобно на моторната спирачка на двигателя при камиони за дълги разстояния.

Много удобен за шофиране на дълъг път е адаптивният круиз контрол. Той не само поддържа разстоянието до автомобила отпред, но взема предвид и маршрута на движение, взаимодействайки с навигацията. Предните камери разпознават пътните знаци и влизайки в населено място или друг участък с ограничение на скоростта, автопилотът автоматично ще забави колата.

Новата Skoda Enyaq iV 80 е приятна и забавна за шофиране както в града, така и на магистралата, а също и по планински пътища. Благодарение на увеличения просвет ще успее да преодолее дори умерен офроуд терен.

Електрическият кросоувър има най-големия максимален автономен пробег от 510 км, така че може да бъде не само градска кола, но и автомобил за дълги семейни пътешествия през уикендите и ваканциите. Единственото ограничение при използването му ще бъде липсата на достатъчно електрически станции за зареждане в определени части на страната.

Новият Enyaq iV се произвежда в заводите на Skoda в Млада Болеслав. Новият модел вече може да се види и изпробва в търговските центрове на марката. Цените започват от 68 580 лева за Enyaq iV 50, 75 980 лева за Enyaq iV 60 и 88 660 лева за Enyaq iV 80.

Технически характеристики

Skoda Enyaq iV 80

Синхронен електромотор с постоянни магнити

1-степенна предавателна автоматична кутия

204 к.с. максимална мощност

310 Нм максимален въртящ момент

8,6 секунди ускорение от 0-100 км/ч

160 км/ч максимална скорост

16,7 кВтч/100 км среден разход на енергия

510 км пробег със заредена батерия (WLTP)

0 г/км емисии на СО2

88 660 лева цена на модела