0

П рез 2004 година френската компания Renault пресътвори румънската марка Dacia и пусна на пазара най-достъпния нов автомобил в Европа под името Logan. Седанът с 4 врати беше истинска революция и безспорен напредък спрямо предишните модели на марката Nova и Solenza. През 2007 г. се появи вторият модел от новата гама на Dacia с името Sandero. При него прогресът беше още по-изразителен и освен това той зададе посоката, в която ще се развиват автомобилите с румънската марка Dacia.

През 2004 година френската компания Renault пресътвори румънската марка Dacia и пусна на пазара най-достъпния нов автомобил в Европа под името Logan. Седанът с 4 врати беше истинска революция и безспорен напредък спрямо предишните модели на марката Nova и Solenza. През 2007 г. се появи вторият модел от новата гама на Dacia с името Sandero. При него прогресът беше още по-изразителен и освен това той зададе посоката, в която ще се развиват автомобилите с румънската марка Dacia.

Второто поколение на Dacia Sandero от 2012 г. издигна модела на още по-високо ниво и го направи най-продаваният автомобил в Европа на пазара на частни клиенти. През есента на миналата година Dacia представи третото поколение на Sandero. Още тогава стана ясно, че новият модел е привлекателен и просторен автомобил. След първия тест-драйв се разбра, че новото Sandero вече не е бюджетен модел, а се е превърнало в една наистина добра кола, но отново се предлага на достъпна цена.

Най-напред се запознах отблизо с новата Dacia Sandero. С радост трябва да призная, че виждам пред мен автомобил, който бих искал да притежавам. Разбира се, още по-приятно изглежда приключенската версия Sandero Stepway, но и синьото Sandero хваща окото, особено в по-високата версия Comfort. Най-много ми допада предната част, в която изпъкват новите Y-образни LED светлини, свързани с хоризонтална хромирана линия.

Същият мотив откривам и в задната част, която изглежда солидно и мускулесто. В профил колата има по-динамична стойка с по-нисък покрив и плавно спускаща се линия на покрива с антена в края. Колелата са с размер 15 или 16 инча, а пътният просвет остава непроменен - 133 мм в натоварено състояние. Въпреки това новата Dacia Sandero изглежда снижена на пътя с по-широки следи и големи колела.

Новата Dacia Sandero запазва почти същите общи размери – дължина 4,09 метра, широчина 1,85 метра, височина 1,50 метра и междуосие 2,60 метра, но сега предлага повече пространство отвътре и по-голяма функционалност за пътниците и багажа. Влизайки в салона сядам на шофьорското място и съм очарован от оборудването и материалите в интериора на новата Dacia Sandero. Новото арматурно табло съдържа вложка с покритие от текстил, а вентилационните отвори са с нова форма. Изцяло новото табло е още по-ергономично и разполага с нови материали върху вратите и тапицерията.

Позицията на шофиране е по-удобна, благодарение на новата седалка с множество настройки по дължина и височина, както и на регулиращия се волан по височина и в дълбочина. Новите предни седалки и регулируемите по височина подглавници осигуряват добър комфорт и опора за гърба, а тапицерията на седалките е от приятна материя.

Пред мен виждам дисплей с високо качество на графиката, а на централната конзола е поставен 8-инчов сензорен екран на мултимедийната система Media Display. Екранът е лесен за използване и има интерфейс, съвместим с Bluetooth и със системите за смартфони Android Auto и Apple CarPlay. Бутоните на климатика са разположени на една ръка разстояние.

Новата Daciа Sandero предлага три задни седалки, в които могат да се настанят удобно двама възрастни или трима за кратко разстояние. Багажникът е с обем от 328 литра и разполага с равен под с регулируема височина с две позиции. В купето има множество места за съхранение на вещи - под подлакътника, в корите на вратите и в джобовете на предните седалки.

Потегляйки на път с новата Dacia Sandero, веднага ми прави впечатление по-лесното маневриране при излизане от паркинга и по-добрата маневреност в града, което се дължи на изцяло електрическото сервоусилване на волана. Скоростният лост вече е по-къс и предавките се превключват по-лесно и отчетливо. При паркиране от голяма полза са предните и задните сензори, но най-много ми помага камерата за заден ход.

Тестваната Dacia Sandero се задвижва от 1,0-литров 3-цилиндров бензинов двигател с турбокомпресор TCе 90, съчетан с 6-степенна ръчна скоростна кутия. Макар и само с три цилиндъра, турбомоторът с мощност 90 к.с. тегли много пъргаво колата, особено само с водача на борда. Максималният въртящ момент от 160 Нм е на разположение в интервала от 2100 до 3750 об/мин, което дава възможност на Sandero да се движи доста динамично. В същото време, благодарение на турбината, двигателят е много еластичен и ускорява колата дори на 5-а предавка.

В града разходът на гориво се колебае между 6 и 7 литра на 100 км в зависимост от трафика, но на извънградски планински път със скорост 90-100 км/ч, Sandero харчи под 5 л/100 км. На магистралата със 120 км/ч консумацията е около 6 литра на 100 км.

На пътя новата Dacia Sandero вози значително по-комфортно спрямо предшественика си и по-добре от някои от конкурентите си в В-сегмента. Окачването е доста стегнато и повечето неравности на пътя не се усещат дори със 16-инчовите гуми. Каросерията на хечбека се наклонява в острите завои, но не критично. Управлението е типично за модел от този сегмент, без да претендира за достатъчно директна обратна връзка.

Новата Dacia Sandero вече се продава у нас във версията TCе 90, като цената започва от 21 100 лева за ниво Essential, а по-високата серия Comfort струва 23 100 лева. Най-достъпен остава моделът с атмосферен двигател, който започва от 19 200 лева.

Технически характеристики

Dacia Sandero TCe 90

1,0-литров 3-цилиндров бензинов двигател

6-степенна механична скоростна кутия

90 к.с. максимална мощност при 4600-5000 об/мин

160 Нм максимален въртящ момент при 2100-3750 об/мин

11,7 секунди ускорение от 0 до 100 км/ч

178 км/ч максимална скорост

5,5 л/100 км среден разход на бензин

124 г/км емисии на СО2 (WLTP)

21 100 лева цена на модела