Още през 2014 г., DARPA стартира програмата Ground X-Vehicle Technology (GXV-T), инициатива, предназначена да разбие едно единствено правило, което е от значение за военните при наземни сражения. Това правило е все по-изострящата се битка между танкове и противотанкови оръдия

Артилерийските проектанти продължават да създават по-големи противотанкови оръжия и в отговор на това проектантите на танкове трябва да поставят още повече броня, което води до това, че M1A2 Abrams, основният боен танк на Американската армия, вече тежи невероятните 72 тона!

Това е почти два пъти повече от теглото на тир, натоварен до максимално разрешеното тегло от 40 тона, което прави боравенето с модерния танк трудна задача, от изграждането, поддръжката и дислоцирането, до крайната употреба. Танковете не може да бъдат наречени пъргави, а огромната им маса може да повреди или унищожи пътища и мостове, което да не е част задачите им.

Поради това, DARPA работи върху следващото поколение, по-малки, по-леки и по-пъргави превозни средства, които вместо да имат тежки брони, използват други методи, когато става дума за оцеляване на бойното поле.


Миналия месец програмата GXV-T показа някои от забележителните технологии, върху които работи. И въпреки че, все още са в процес на разработка, има някои доста радикални идеи.

 

Променящи се колела (Reconfigurable Wheel Track)

Колелата позволяват бързо движение по пътя, докато веригите дават по-добра сцепление в пясък, кал и камъни. Така екип от Националния Центъра по Роботика на университета Карнеги Мелън (CME NREC) се е включил в програмата с променящи формата си колела, който се превръщат във вериги с натискането на бутон.

В режим колела, мощни рамена в главината се отварят, за да образуват кръгла форма и цялата джанта се върти. В режим вериги, главината спира да се върти, тъй като рамената заемат триъгълна форма и веригата, която е около колелото, започва се върти около главината.

Превключването между двата режима отнема само две секунди.

 

Електрически мотори в главините

Работейки със стандартния за армията 20-инчов размер на джантата, QinetiQ е създал електрически двигател, подходящ за употреба в бойна техника.

С всички предимства на обикновения електрически мотор, като ускорение, въртящ момент и тяга, двигателят на QinetiQ използва и тристепенна предавка, вътрешно термично управление и спирачна система с течно охлаждане.

 

Многофункционално окачване (Multi-Mode Extreme Travel Suspension)

Целта е високоскоростното преминаване през лош и неравен терен, а системата METS на Pratt & Miller се представя страхотно в действие. Използва стандартни 20-инчови джанти, монтирани на двойна система за окачване.

Системата за окачване с къс ход, предоставя 15 сантиметра за нормално преодоляване на неравности, но когато пътят стане наистина лош, активното окачване, осигурява на всяко от колелата ход от 1.8 м, като нагоре хода е 107 см и надолу е 76 см, от центъра.

По този начин METS може да има сцепление и да се придвижва, докато държи кабината в изправено положение, при някои доста екстремни ситуации.

 

Виртуални прозорци

Прозорците са главната уязвима точка на военните превозни средства, така че Honeywell International представи система, която ги премахва напълно.

Водачът седящ в кабината вижда заобикалящата го среда през VR очила, които превръщат кабината в прозрачна, предоставяйки видимост на 360 градуса.

 

Виртуални перспективи (Virtual Perspectives Augmenting Natural Experience)

Продължавайки с увеличаване на видимостта, Raytheon BBN Technologies са се включили с впечатляваща система за видимост, която дава на шофьора възможността да види заобикалящата го среда от редица различни гледни точки, всяка от които е генерирана от няколко видеокамери и LiDAR сензори, подобно на подобрена версия на предоставящата, при паркиране, поглед отгоре камера, в някои коли от висок клас.

Системата създава 3D модел в реално време на средата около превозното средство, след което генерира различни визуални перспективи, от поглед, директно от кабината, поглед от трето лице, от високо, както и други гледни точки с добавена реалност, с превозното средство, подпомагащи при маневриране в тесни пространства.

Също така, този подробен 3D модел помага и на системи за насочване при наличие на заплахи.

 

Off-Road Crew Augmentation (ORCA)

Също творение на CMU NREC, системата ORCA използва редица камери и сензори, за да очертае теренна пред превозното средство, предвиждайки и планирайки най-безопасния и бърз маршрут.

Системата има способност да поеме и изцяло управлението при движение извън пътя, което е доста голямо постижение.

Изпитания показват, че превозните средства със системата ORCA и визуални напътствия, се движат по-бързо и избягват почти всички спирания, които биха могли да изложат екипажа на опасност на бойното поле.

Всички тези технологии са все още в процес на разработване, тъй като програмата GXV-T има за цел да определи кои технологии може да бъдат приложени и използвани в средносрочен план.

 

По темата: DARPA GXV-T K
Коментари

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.

Подобни новини

Пакетчета за чай като акули

Точно когато сте решили, че е безопасно да отидете в кухнята и да си направите чаша ободрителен чай, се сблъсквате...с акули.

Twitter неволно раздава лични данни

Twitter се извини за "неволно" използвани имейл адреси и телефонни номера, предоставени от потребителите за сигурност на акаунта си, които предоставят възможност за насочваща индивидуална реклама, съобщава Би Би Си.

Няма вода на Марс от 3,5 млрд. години

Преди около 3,5 милиарда години водата от езерата и реките на планетата Марс се е изпарила заради промени в климата, предаде АФП.