Нов внос в перфектно състояние!

Нов внос в перфектно състояние!

„Нов внос, перфектно състояние на двигател, купе и скоростна кутия, много запазена“. Това е най-честото съдържание на обявите за коли втора ръка у нас. Хубавото в случая е, че напоследък поне автоджамбазите са извадили от арсенала си с лъжи най-опашатата, че колата е карана от жена или грохнал дядо на 80 г. И, разбира се, не е карана с повече от 100 км/ч на магистрала.

А въпреки забраната да се манипулират километражите някои търговците така и не влязоха в час. Затова само в някои обяви още се споменава, че колата е на „реални“ или “оригинални“ километри. Гаранция Франция! В крайна сметка след първата смяна на маслото, бъкано с присадки за увеличаване на компресията на издъхналия мотор, лъсва голата истина. И започват нескончаемите ремонти, струващи поне колкото още една трошка.

Отколешна тайна е, че българинът обича колата наравно, че в някои случаи и повече от благоверната си. Вероятно като част от тази любов необяснима и желанието за лъскаво возило на мижава цена лъсна и нова схема за внос на абсолютно здрави коли от страни извън Евросъюза, представяни като безнадеждно повредени. С Бай-Ганьовска хитрост те са били обмитявани като „дефектирали“, „наводнени“, „ударени от градушка“ или с „механични проблеми“. Тези „проблеми“, ако въобще съществуват обаче, могат да бъдат доказани само от обстойна техническа експертиза. Резултатът - вносителите на такива возила са спестили милиони от неплатени ДДС и мита заради „дефектните“ коли в продължение на две години и половина. А само на един митнически пункт в страната са установени 29 такива случая, като държавната хазна е била ощетена с едни 220 000 лева от десетократно занижена митническа стойност. В случая, разбира се, става дума за луксозни возила, за които в противен случай би трябвало да се заплатят яки митнически такси. Сега след дъжд качулка се проверява какви са щетите от Остап-Бендеровата схема, действала година и половина. Дано поне част от тези укрити ДДС и мита бъдат събрани, ама надали.

Но медалът си има и друга страна. Българинът масово залага на коли втора ръка. Не че не иска да кара нова, но тя не е по джоба на огромен процент от хората. Точно от това се възползват и търговците, които в последната година вдигнаха пандемично цените дори на трошки на по 14-15 години. Под предлог, че вносът рязко е намалял заради коронавируса, който затвори континента ни за месеци. И още нещо - противно на европейците, у нас купуваме дизели, които вече са анатемосани и изхвърлени от стара Европа. Дано с въвеждането на новите екостикери за колите, които влизат в сила от 12 юли, и нашенските градове си отдъхнат поне малко от димните облаци, които оставят по булевардите возила по на 20 и кусур години.

Но каквито и екоправила да се въвеждат, едва ли ще мръднем и на йота напред, ако държавата на започне да субсидира покупката на нови коли. Правят го успешно дори в съседна Румъния, а навремето, след влизането си в ЕС, така в Гърция домакинствата се сдобиха с нови коли.

Разбира се, няма как за 2-3 г. автопаркът ни, който е на средна възраст 21 години, да стане еко. Но поне трябва да се направят по-решителни крачки в тази посока. В противен случай ще си останем завинаги автоморгата на Европа.

Назад

ПО ТЕМАТА

КОМЕНТАРИ

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.