0

О т появата си през 2011 г. досега BMW Серия 1 с индекс F20/F21 г. е продадено по целия свят в над един милион екземпляра. Автомобилът с каросерия хечбек с 3 или 5 врати е най-достъпният модел на марката със задно предаване. „Единичката” беше основно обновена през 2015 г., като фейслифтът значително промени визията на модела и го направи да изглежда много хармонично, за разлика от първообраза. През миналата година към палитрата бяха добавени два нови цвята – морско синьо и оранжево в нюанс на залез.

От появата си през 2011 г. досега BMW Серия 1 с индекс F20/F21 г. е продадено по целия свят в над един милион екземпляра. Автомобилът с каросерия хечбек с 3 или 5 врати е най-достъпният модел на марката със задно предаване. „Единичката” беше основно обновена през 2015 г., като фейслифтът значително промени визията на модела и го направи да изглежда много хармонично, за разлика от първообраза. През миналата година към палитрата бяха добавени два нови цвята – морско синьо и оранжево в нюанс на залез.

Вече е известно, че още в края на тази година настоящият модел ще се оттегли за да даде път на новото поколение, построено върху новата платформа за автомобили с предно и двойно задвижване. Докато прототипът в камуфлажна маскировка преминава финални тестове и попада в обективите на автомобилните папараци, за последен път се срещам с любимата ми „единичка”, оборудвана с темпераментния 2,0-литров бензинов турбодвигател и задно предаване. Щастието щеше да е пълно, ако моторът беше съчетан с 6-степенната ръчна скоростна кутия, но за градските задръствания, по-практична за ежедневието е 8-степенната автоматична трансмисия.

Външният вид на тестваното BMW 125i се отличава от базовите версии със спортния М-пакет, който добавя по-агресивна броня с увеличени въздухозаборници, по-ниски прагове и 18-инчови колела, както и разположени в двата края изпускателни тръби с черен хром. Опционално BMW 125i е оборудвано със спортно окачване с по-къси пружини и по-твърди амортисьори и стабилизатори, което е с 10 мм по-ниско от стандартното, добавено е адаптивно спортно управление с променливо съотношение на предавателните числа, а също така и по-мощни спирачни механизми.

Визията на спортен хечбек е подчертана и в салона на BMW 125i, във всеки един от елементите на интериора. Тук има арматурно табло с панел в черно, спортни седалки и волан, тапициран в кожа, както и стилни хромирани апликации. В салона няма нищо излишно, за до може водачът да се концентрира изключително върху пътя. В тази кола позицията на шофьора сякаш е направена точно за мен – седя върху удобна ниско разположена седалка, пред мен е компактният спортен волан, а управлението на мултимедийната система се осъществява интуитивно чрез въртящия се кръгъл контролер на системата iDrive със сензорен дисплей, на който се показва картата на навигационната система, Bluetooth и всички други познати модерни функции.

Натискам старт-стоп бутана и турбомоторът на BMW 125i се събужда. Под капака изръмжава 2,0-литровият 4-цилиндров бензинов двигател с двойно турбо TwinPower Turbo. Благодарение на турбокомпресора TwinScroll и прецизната система за впръскване на горивото, мощността на агрегата е 224 к.с., но за да разполагате с нея трябва да напрегнете мотора до 5200 об/мин. В същото време пикът на въртящия момент от 310 Нм е наличен още от 1400 об/мин и остава постоянен чак до 5000 об/мин. Двигателят е съчетан с 8-степенната автоматична скоростна кутия Steptronic. Със задно предаване BMW 125i спринтира от 0 до 100 км/ч за 6,1 секунди.

Истинско удоволствие доставя описването на завоите, но още по-вълнуващо е влизането във виражите в спортен режим с деактивирана система за стабилизация. Преминавам завой след завой, все по-рано подавам газ на изхода и се наслаждавам на лекото поднасяне. BMW 125i е истинска кола за шофиране - точна, бърза, маневрена и компактна. Иска ми се през цялото време да шофирам в спортен режим, но резервоарът се изпразва по-бързо. Въпреки това, разходът на гориво при динамична езда е около 10 л/100 км, а при лежерно возене извън града може да падне наполовина. В градския трафик на София разходът беше 8,2 л/100 км. В хечбека има място за поне четирима човека, плюс просторен багажник с обем от 360 до 1200 литра.

Цената на хечбека BMW 125i с 3 врати и автоматична скоростна кутия е минимум 66 900 лева. С опциите цената може да набъбне до над 90 хиляди лева. На пръв поглед цената изглежда доста висока, но от друга страна, това е последното BMW Серия 1 със задно предаване. Заслужава си да го имате, не само защото вероятно е бъдеща класика, но и за да се наслаждавате ежедневно на радостта от шофирането.

Технически характеристики

BMW 125i Steptronic хечбек с 3 врати

2,0-литров 4-цилиндров бензинов турбодвигател

8-степенна автоматична скоростна кутия Steptronic

224 к.с. максимална мощност при 5200 об/мин

310 Нм максимален въртящ момент при 1400-5000 об/мин

6,1 секунди ускорение от 0 до 100 км/ч

243 км/ч максимална скорост

5,7 л/100 км среден разход на гориво

130 г/км емисии на СО2

66 900 лева цена на базовия модел