Планираме и създаването на национален регистър на туристическите забележителности, казва в интервю за "Монитор" министърът на туризма

- Г-жо Ангелкова, какви са резултатите от летния сезон? От кои пазари имаме най-голям спад?


- Още в края на миналата година и началото на тази заявих, че ни очаква трудно и динамично лято, пълно с множество предизвикателства. На фона на прогнозите и изключително силната негативна кампания през юни обаче можем да обобщим, че изпратихме добър сезон дори сравнено с рекордната за туризма ни 2018 година.

Последните данни на Националния статистически институт показват, че за периода януари-септември 2019 г. туристическите посещения на чужденци у нас са 7 844 168, като отчетеният спад в сравнение с януари-септември на миналата година е от едва 0,8%. Само от юни до септември визитите на чужди граждани, които са избрали България, са 5 401 139, което е понижение от 1,2 на сто спрямо летен сезон 2018 г. През септември, който също причисляваме към летния сезон, имаме над 963 хил. чуждестранни визити. Намаленият брой туристи от някои пазари се компенсира с ръст от други. Една от основните причини за по-малкия брой чуждестранни туристи от Германия през летните месеци е силната конкуренция от Турция, Гърция, Кипър, Египет, Тунис. Друга причина бе относително ниският курс на руската рубла и евтините оферти от Турция за руснаците. Спад наблюдаваме и от Румъния, но въпреки това румънците и тази година са най-многобройните чужди летовници у нас. Добри резултати обаче отчитаме при посещенията на туристи от Гърция - ръст с 4,7%, Украйна - с 24,3%, и Великобритания - с 20,6%. Туризмът е изключително конкурентоспособен икономически сектор. Затова се стремим да разработваме иновативни кампании.

- Има ли ръст на българите, предпочели родните плажове, вместо чужбина?

- Тук искам много сериозно да опровергая постоянните твърдения за отлив на българските туристи по Черноморието. Напротив, данните на НСИ показват, че за периода от юни до август 2019 г. пренощувалите българи в местата за настаняване с 10 и повече легла в област Бургас са с 23,3% повече спрямо същия период на 2018 г., в област Варна - с 1,9% повече, а в област Добрич ръстът е с 9,4 на сто. Това показва, че българите са по нашето Черноморие и избират родните курорти.

Нараства делът и на туристите, които редуват дестинации в страната и в чужбина в търсене на различна почивка. През това лято туристическите посещения на българи, например в Гърция, са 661 хил., а гърците, дошли у нас, са 503 хил. Сами виждате, че разликата не е толкова фрапираща, колкото се твърди в общественото пространство.


- Според вас какво не ни достига, за да идват у нас повече платежоспособни туристи и да станем търсена целогодишна дестинация?


- Това са две от основните цели, за които работим ежедневно. Относно привличането на платежоспособни туристи, смятам, че в последните години успяваме да се справяме сравнително добре. От януари до август приходите от международен туризъм възлизат на над 2,8 млрд. евро, като спадът спрямо същите месеци на миналата година е само 0,3%. Само за август 2019 г. приходите от международен туризъм възлизат на 788 млн. евро, като се отбелязва ръст от 1%. Така че смело можем да твърдим, че привличаме и висок клас посетители. Данните показват, че гостите все по-често избират висококатегорийните хотели. Богатата ни култура, историята, изкуството несъмнено ни дават много възможности за разработването на различни продукти. Има и туроператори, които са специализирани в тази насока, и ние като министерство, което провежда държавна политика в тази сфера. Планираме и създаването на национален туристически регистър на туристическите забележителности, който ще обобщава всички тези възможности за културен туризъм - исторически и културни паметници, фестивали, събития. 27 културно-исторически, винено-кулинарни и спа дестинации също се доказаха като работещ инструмент, който да разширява крилата на сезона и да стимулираме пътуванията в месеците април, май, октомври и ноември.


- Подготвя се механизъм за стимулиране на организирания туризъм чрез насочена реклама за крилата на сезона - месец май, юни, септември. Към кои страни и възрастови групи ще е насочен?


- Механизмът е насочен предимно към организирания туризъм през рекламата и маркетинга и ще действа пилотно за 2020 г. не само за крилата на сезона. Лично министър-председателят Бойко Борисов обяви тази мярка, като посочи размера на финансовия ресурс в рамките на 15 млн. лв. В момента сме на финалния етап на разработване на концепцията. За маркетинга и рекламата водещият подход е спецификата на съответния пазар и профилът на групите, които посещават страната. Основният акцент ще бъде поставен върху топ пазарите ни за входящ туризъм.


- Трябва ли да се въведат ограничения за краткосрочното отдаване под наем на апартаменти в големите градове?


- Законът за туризма регламентира апартаментите и стаите за гости, които се категоризират от кмета на съответната община. Ако имате предвид обаче платформи като AIRBNB, мога да заявя, че с моя заповед от април месец тази година има сформирана експертна работна група с представители от различни ведомства, общини и бизнеса. Основната й задача е да направи предложения за законови промени и регулаторни подходи на местата за настаняване при функциониране на модела AIRBNB. Дебатът по тази тема се води в европейски мащаб.

- Смятате ли за удачно само от общините да зависи продуктовото зониране в националните ни курорти?

- Според мен по този начин ще има по-добро управление на туризма на ниво община, като те сами ще определят политиката за развитие на туризма на територията си. С тази промяна целим общините да си поставят цели, свързани с развитието на туризма, които след това да бъдат изпълнявани, но и по-висока степен на ангажираност на местната администрация. Те самите знаят в какво са добри и не е необходимо да налагаме ограничения и да им казваме какви да бъдат - парти или семеен курорт. За нас е важно да имаме диалог с тях и да работим заедно за бъдещото развитие на туризма както на местно, така и на национално ниво.


- Ще има ли скоро и у нас, както в западните страни, гаранционен фонд за случаите на фалит на туроператори? За последната година има ли промяна в настроенията в тази насока сред българските туроператори и агенти?


- Важно е да се отбележи, че задължителната застраховка „Отговорност на туроператора“ действа и в момента, но тя се отнася за защита на крайния клиент - туриста. След случилото се с „Томас Кук“ в Министерството на туризма постъпиха множество въпроси и предложения от бранша, засягащи защитата на икономическите интереси на българските хотелиери и туроператори. В тази връзка предвиждаме през ноември да се проведе извънредно заседание на Националния съвет по туризъм, на което да се обсъдят възможни промени в системата за защита на потребителите на туристически услуги и на икономическите оператори, извършващи туристическа дейност. С екипа ми сме готови отново да поставим на обсъждане темата за създаване на гаранционен фонд. Припомням обаче, че когато обсъждахме това преди около три години - създаването на такъв фонд не бе прието от бранша - не само туроператорския, но и от хотелиерския. Мотивът беше, че това ще оскъпи туристическата услуга. Разглеждаме детайлно опита на Великобритания и Полша в изграждането и функционирането на гаранционен фонд, така че да видим какъв е техният модел и как работи той при тях. И най-вече дали е приложим в България. Предвиждаме да поканим и представители на браншовите организации, Комисията за финансов надзор, Асоциацията на застрахователите и застрахователни дружества, защото за нас е важно да чуем всички гледни точки.

- Какви са загубите за туризма ни от фалита на „Томас Кук”? Колко са фалиралите хотели у нас?

- 58 хотела в България са приемали туристи на „Томас Кук“. Основната част от тях са в Слънчев бряг, Златни пясъци, Албена, Дюни и по-малко в Св. Константин и Елена. Няма да се ангажирам с абсолютна цифра за загубите, тъй като това са частни търговски взаимоотношения и всеки хотел има отделен договор с туроператора. От известно време водим постоянни срещи и преговори да предоговорим пренасочване на туристите на „Томас Кук” към други компании за сезон 2020 г. и за следващите сезони. И това е най-важното.

- Кои от големите западни фирми ще поемат резервациите на фалиралия британски туроператор за зимния сезон, който скоро ще започне?

- Бях на работно посещение в Германия, където с представители на международни туроператори обсъдихме инициативи за увеличаване на туристите към България и пренасочване на туристическите потоци към страната ни в ситуацията след обявения фалит на най-стария световен туроператор „Томас Кук“. По време на срещите представих мерките, които ведомството предприе своевременно, за да се подпомогнат туристите и бизнеса за бързото решаване на всякакви възникващи трудности. В ситуацията след фалита на най-стария международен туроператор „Томас Кук“ за нас е изключително важно България да се позиционира успешно и да затвърди позициите си на стабилна дестинация за организиран туризъм. Не веднъж съм казвала, че Германия е ключов пазар за българския туризъм, тя се нарежда в топ 3 на страните, от които България посреща най-много гости. В тази връзка за нас е изключително важно да привлечем германските посетители чрез разнообразни продукти и услуги, така че да увеличим туристите в месеците май, юни и септември. Проведох десетки срещи и във Великобритания по време на работно посещение в рамките на 40-тото международно изложение в Лондон. Страната ни е позната като стабилна дестинация за организиран туризъм и е много важно големите, а и по-малки туроператори да предвидят сериозни програми към България за зимния сезон, сезон 2020 и за следващите години.

ВИЗИТКА:

Николина Ангелкова е родена на 30 ноември 1979 г.


Възпитаник е на Harvard Business School - Бостън, САЩ.

Магистър по право от УНСС, завършила с грамота за отличен успех.

Има специализации в Института за следдипломна квалификация на УНСС, в Института по публична администрация в Маастрихт и в Регионалния институт за административна реформа в Нант, Франция.


От 2002 г. до 2006 г. е председател на Асоциацията за правно развитие и юридически съветник в парламентарната Комисия по регионална политика и благоустройство.

През март 2014 г. е избрана за един от 214-те млади световни лидери от общността Young Global Leaders. Престижното отличие се присъжда от Световния икономически форум.

Министър на транспорта, информационните технологии и съобщенията в служебното правителство на Георги Близнашки.

Министър на туризма от 7.11.2014 г. до 27.1.2017 г. и от 4 май 2017 г.

Коментари

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.

Подобни новини

Венцислав Караджов: Хората смятат, че личните им данни могат да се обработват само с тяхно съгласие

Отмененият от КС текст в закона беше от полза за медиите, а не в техен ущърб, казва в интервю за "Монитор" председателят на Комисията за защита на личните данни

Всяко сурово месо може да е заразено със салмонели, задължително го обработвайте термично

Доц. Атанас Мангъров: Пушени филета и шунки от студени бюфети носят риск от листериоза

Всяко сурово месо може да е заразено със салмонели, задължително го обработвайте термично

"Може да се заразите с листериоза, когато се консумират продукти, като шунка, филе, пушени риби, т.нар. студен бюфет. Когато те са замърсени с листерии в процеса на производство, източникът е животинско фекално замърсяване. Когато се съхраняват на хладно, в тях могат да се размножат листерии. За щастие, инфектиращата доза също е много висока и не е много често заразяването, но продукти, които се съхраняват дълго време в хладилник, могат да заразят хората.". Това заяви в интервю за "Монитор" завеждащият детското отделение към Инфекциозна болница в София доц. Атанас Мангъров.