0

Е дин от най-влиятелните европейски драматурзи – известният Николай Коляда, пристигна в София за премиерата на спектакъла по фрагменти от негови пиеси „Кокошка“ в Нов театър – НДК.

Един от най-влиятелните европейски драматурзи – известният Николай Коляда, пристигна в София за премиерата на спектакъла по фрагменти от негови пиеси „Кокошка“ в Нов театър – НДК.

Представлението е пилотният проект на новосъздаденото театрално сдружение SPAM Studios на режисьорката Ана Батева – македонка, завършила НАТФИЗ при проф. Пламен Марков и paботеща основно в България.

Николай Коляда, набор 1957, е автор на 130 пиеси – куриозна цифра, като се има предвид неговата все пак далеч не библейска възраст. „Само“ 90 от тях са реализирани в Русия и по света – САЩ, Англия, Швеция, Италия, Франция, Германия, Монголия, Австралия и другаде, включително и у нас. „Останалите ще бъдат поставени след смъртта ми, но нямам намерение скоро да умирам. Напротив, ще напиша още 300“, пошегува се пред журналисти чешитът Коляда. Един от неговите шедьоври - „Мърлин Мърло“, е

виждал сцена в близо 150 версии

като най-малко две от тях се свързват и с родния театрален пейзаж: съответно в прочита на режисьорите Стайко Мурджев и Георги Георгиев-Антика. Друга творба на Николай Владимирович - „Баба Шанел“, пък е била или е в репертоара на всеки втори театър в родината му, похвали се самият автор. Заради пословичната му продуктивност го наричали и „уралския Лопе де Вега“, не без самоирония разкри той.

Коляда, който освен писател е режисьор и актьор, има собствен частен театър в двумилионния град Екатеринбург, където от 1994 г. организира уникалния международен фестивал „Коляда Plays” с участието само на негови заглавия в програмата. Има и своя драматургична школа, сред чиито възпитаници са познатите и у нас Ярослава Пулинович („Жана“) и Василий Сигарев („Детектор на лъжата“, „Фантомни болки“, „Пластилин“). Именно вдъхновена от духа на неговия фестивал миналата година, Ана Батева решава да направи своя театрална формация и да покани в София Николай Коляда за бойното й кръщение.

В неделя вечер руският корифей с ентусиазъм аплодира

актьорите Васил Дуев и Василена Винченцо

в българо-македонската „Кокошка“. В своя спектакъл Ана Батева сякаш е запратила героите от Чеховата „Чайка“ в наши дни – време на девалвация на стойностите както в професията, така и в личния морал. Сякаш посредствената актриса Нина Заречная и пишман-писателят (в случая – режисьор) Тригорин форсират почти до гротеска флирта си, като го превръщат в балкански танц, избиващ в хиперизразена телесност. Коляда е посветил доста страници на интригите в театралните среди, на липсата на „култура“ в културата, и тук също е така: проблемите на съсловието в „Кокошка“ са почти като в „Театър, любов моя“, но без любов – да се мъчиш да си комерсиален, да спиш с режисьор, за да получиш роля, да маркираш на сцената, без да се обвързваш емоционално... Всъщност персонажите на Коляда/Батева могат и без изкуство: русата „кокошка“ на Винченцо предпочита, вместо да играе, да е продавачка на бонбони, за да глези с лакомства любимия, който също не е сред асовете в занаята. Той пък обвинява за творческите си несгоди нея, тъпата „кокошка“... Ана Батева е свършила огромна работа, за да обслужи своята сатирична концепция: по фрагменти от няколко произведения на Чехов („Чайка“, „Вишнева градина“, някои разкази) и на Николай Коляда (едноименната „Кокошка, „Мърлин Мърло“, „Родилно петно“ и др) тя е създала тъканта на нова пиеса за обезценяването на театралното изкуство.