Нетният принос на Kaufland България към българското общество е положителен и възлиза на повече от 1 милиард лева

Нетният принос на Kaufland България към българското общество е положителен и възлиза на повече от 1 милиард лева

Данните са от доклад на австрийската консултантска компания denkstatt за цялостното въздействие на компанията върху икономическия, природния и социалния капитал в страната

Дейността на Kaufland България генерира добавена стойност от 1.25 млрд. лв. в българската икономика, което е 1.2% от брутната добавена стойност на страната за 2019 година.

Нетният принос на компанията към българското общество възлиза на 1.066 милиарда лева. Това показват данните от доклад на австрийската консултантска компания denkstatt за цялостното въздействие на компанията върху икономическия, природния и социалния капитал в страната. Документът се базира на данни за дейността на Kaufland България през 2019 г. и отразява икономическото, природното и социалното въздействие на компанията през този период.

 

Оценката на нетното въздействие на Kaufland България е направена чрез използването на иновативен подход – т.нар. sustainability accounting, който дава възможност за интегриране на въздействията върху природния и социалния капитал във финансовата отчетност на компаниите. Това е най-новата концепция за оценка на устойчивостта в глобален мащаб, при която се взимат предвид както позитиви, така и негативи от дейността и се дава финансово измерение на екологични и социални въздействия. Глобално темата се управлява от „Коалиция за капиталите“ (Capitals Coalition) – платформа, която обединява 370 компании, представители на академичните среди и неправителствени организации от цял свят.

Докладът отчита, че едно работно място в Kaufland България поддържа близо 4 други в българската икономика. Икономическата активност на Kaufland България в страната създава и поддържа 31 180 работни места, включително собствени служители (6 493) и такива на концесионери (1 610), но преди всичко заети лица в селското стопанство, хранителната индустрия и търговията. В документа се посочва още, че в резултат на икономическите взаимоотношения с Kaufland България икономическите ползи за българските директни доставчици са  почти 3 пъти повече от тези за самата компания, което показва ефектите за българския бизнес на макро ниво от сътрудничество с компанията. Друг основен извод в доклада е, че Kaufland е не просто магазин, а търговски център, като големият брой клиенти на веригата дава възможност за развитието на редица други бизнеси под покрива на хипермаркетите на компанията. Последното е особено видимо в по-малките градове, където няма други търговски обекти от сравним мащаб, констатира докладът.

От denkstatt са изчислили, че положителната стойност, която Kaufland създава за икономиката и обществото на България, е 7 пъти по-висока от стойността на негативните социални и екологични въздействия от дейността на компанията. Отрицателните въздействия на Kaufland България, които анализира документът, са свързани предимно с негативи за околната среда от дейности във веригата на доставките, които не са под пряк оперативен контрол на компанията. Докладът обобщава, че всеки 100 лева, похарчени в Kaufland, създават нетна положителна стойност за българската икономика и общество в размер на допълнителни 62 лева.

„Повече от 11 години Kaufland България традиционно е сред 10-те най‐големи компании в страната и на челна позиция сред всички търговски вериги. Със своите над 6000 служители нашата компания е най-големият работодател в сектора за модерна търговия, като вече две години получаваме международен сертификат за Топ Работодател. Ние сме сред най-големите данъкоплатци в България и значим фактор за стимулирането на националната и регионална икономика. Но в Kaufland винаги сме вярвали, че нашата лидерска позиция не е само резултат от мащаб и оборот. Съзнаваме своите отговорности към обществото и се стремим да отговаряме на неговите очаквания, като в същото време добавяме стойност към неговото развитие. За нас този доклад е възможност на база конкретни стойности да управляваме още по-добре цялостното ни въздействие върху икономиката, природата и обществото.“, коментира председателят на Управителния съвет на Kaufland България Иван Чернев.

„Често работим по проекти за остойностяване на цялостното въздействие за клиенти от Западна Европа и Северна Америка. Това е първият подобен доклад в България и най-после имаме открито говорещ български клиент – компания, която не се задоволява с преките финансови измерители и съобщения за работни места и дарения, а изчислява и комуникира нетното си въздействие върху българското обществото, включвайки в това не само позитивни, но и негативните аспекти. Анализи на нетното въздействие като този играят много важна роля като инструмент за управление на промяната в посока устойчиво развитие. Те подчертават лидерството на една компания в това да прави бизнеса си добре и открито да дискутира предизвикателствата, които среща“, каза Боян Рашев, управляващ партньор в denkstatt България и един от водещите експерти в страната по управление на околната среда и ресурсите.

Докладът анализира и оценява влиянието, което има бизнесът на Kaufland България, като всички негови въздействия върху икономиката, околната среда и цялото общество са изразени в парична стойност, т.е. с обща мерна единица и на една скала, което дава възможност за тяхното сравнение и съпоставка. Направената в документа оценка на нетното въздействие на Kaufland България обхваща: Преки: въздействия от оперативната дейност на компанията; Непреки: въздействия в резултат от закупуването на продукти и услуги от директни доставчици на веригата; Допълнителни: въздействия от закупуване на продукти и услуги от преките доставчици на Kaufland България в тяхната верига на доставки (доставчици на доставчиците); Подкрепени: въздействия от концесионери, т.е. търговците, които се помещават или срещат единствено в хипермаркетите на компанията извън най-големите градове.

Назад

КОМЕНТАРИ

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.