Не ставаме за пример, каквото и да си говорим, колкото и да ни се иска, си оставаме на нивото, на което се знаем. Причината е една и тя се корени дълбоко в нашата народопсихология.

Българинът е от онзи човешки вид, който късно проумява ползите от достиженията на цивилизацията, освен ако същите тези достижения не се изразяват в някоя безвкусна, та дори непотребна джунджурия, която обаче е престижно да посочиш като неин законен притежател. Ако обаче ползата не се вижда, за какво да се хабиш, за какво да даваш пари за нея, щом съседът няма да ти завиди. Дори тя да се предоставя безплатно, тогава нашенецът пак има отговор: „Има нещо в тая работа, я просто да не се доверявам“.

Точно по тази консуматорска и твърде нашенска схема подхожда съвременникът ни към достижението на цивилизацията, наречено имунопрофилактика. Сега е сезонът на ваксинациите срещу грип.

Независимо че вероятността да се разболеем от него е два пъти по-малка при използването на ваксината, сънародникът ни трудно проумява, че тя е гаранция за неговото здраве през зимата. В някои случаи тя дори е застраховка срещу смъртта. Спомнете си вирусните пневмонии, които вкарват в гроба не малко хора по цял свят в сезона на грипа.

Средностатистическият българин знае тези факти. Наясно е още, че цената на една доза противогрипна ваксина струва не повече от две кутии цигари или три патрончета ракия. Само за информация - ако те подхване грипът, не ти мърдат поне пет дни болнични и около 100 лева за лекарства и хранителни добавки. В някои случаи се налага и хоспитализация. Като се тегли чертата, се оказва, че ваксината излиза значително по-евтино.

Ваксинациите срещу грип са препоръчителни за тези, чиято професия предполага контакти с много хора – медицински специалисти, преподаватели и работещи в обслужващата сфера. Те имат лесен достъп до инфекциите, но могат да бъдат и разпространители на вирусната зараза. А целта е да се ограничи максимално разпространението й, както и да не бъдат засегнати хронично болните лица.

Въпреки тези сметки и безспорни доказателства за ползата от ваксините, у нас от години се имунизират не повече от 2,4% от хората. В САЩ 80% от сестрите и 60% от лекарите са имунизирани. В България много малък процент от медиците са имунизирани. Резултатите от анкетата "Какво използвате срещу грип?" показват, че 56% от гласувалите не използват нищо, но епидемии у нас ежегодно има.

Като се има предвид това, напълно обяснимо е защо у нас се говори повече за болести и лечение, отколкото за профилактика. Да сте чули съседката да „агитира“ за двигателна активност, имунопрофилактика или здравословно хранене? Едва ли. Но със сигурност я чувате всеки ден как с чистачката пред блока се оплакват от задух, астма и какво ли още не. За разлика от нас, в цивилизования свят не само се говори, но се и действа в името на превенцията и профилактиката. Ето защо ние не ставаме за пример, поне за положителен пример. Освен ако целокупно хората не решат да ме опровергаят и да започнат да се грижат по-смислено за своето здраве.

Коментари

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.

Подобни новини

Всички говорят за него, никой не го е виждал

Всички говорят за него, никой не го е виждал. Що е то? Отговорът е фалшив болничен лист. Тази гатанка е изключително подходяща сега, когато едва ли има обществена личност в държавата, която да не се е изказала за (не)плащането на първия ден от болничните.

За и против неизплащането на първия ден от болничните

Може ли да сложим край на практиката с издваването на фалшиви болнични, ако първият ден от отсъстваието от работа не се изплаща? Това предложение бе обявено от представители на ГЕРБ и "Обединени патриоти" след Съвет на коалицията. Представяме ви две гледни точки като коментар по темата-на председателя на БТПП Цветан Симеонов и на финансовия експерт Мика Зайкова.

Промоциите - цунами за джоба

Модата на Черния петък вече не е новост и у нас. Отвъд Океана тя обикновено се проявява като диво пазаруване почти на каквото и да е, само да е на промоция. Сериозно погледнато обаче, там потребителите отдавна имат изградена култура на покупки на редовна стока на намалени цени и си правят добре сметката.