100 проекта са подадени за включване в Списъка на иновативните училища, коментира в интервю пред "Монитор" директорът на Дирекция „Образование на българите зад граница и училищна мрежа“.

- Г-жо Михалевска, една от програмите, които бяха представени тази седмица, е „Иновации в действие“. По какъв начин ще подпомага обмена на добри практики в училищата в страната?

- Целта на програмата е да започне да се създава култура за иновации във всички учебни заведения в страната. Иновативните училища, които са в крак с новите изисквания, най-вече тези на учениците, да имат възможността да демонстрират какво са създали. Те могат да направят това както пред други иновативни училища, така и в такива, които все още не са оформили своите нови методи на преподаване. Но могат да взаимстват елементи на иновации, които след това да приложат. Чуждият опит, който използват и трансформират спрямо собствените си училища, е много ценен и се прилага в съответствие със специфичните изисквания на конкретните училища. Ние виждаме иновацията като начин на решаване на предизвикателства и различни проблеми. Например ако децата имат затруднения с усвояването на природните науки в 5-и клас, то новите методи трябва да правят знанието по-достъпно за тях, да имат по-добри образователни резултати по тези предмети. В други училища предизвикателство е комуникацията с родителите. Всяко едно училище би могло да намери себе си в тази мрежа от иновативни училища.

- Как ще протича обменът на опит между различните училища в тази мрежа от мобилности?

- На електронната платформа ischools.bg, на която и в момента се подават проектите за иновации и се оценяват, могат да бъдат намерени училища със сродна иновация или такава, към която се проявява интерес. След това двете школа, желаещи да обменят опит, сключват споразумение. По време на срещата 8 учители и ученици от едното училище посещават другото и демонстрират своята иновация. Те могат да прилагат методиката на определен учебен предмет, да променят училищната среда, да направят презентации как са променили организацията в собственото си училище, да разказват за трудностите. Важното е, че посещенията ще бъдат там, където се случват иновациите – класната стая, педагогическия съвет. Това може да бъде и място извън училище, защото на много места се правят открити уроци, които също могат да бъдат представени. Със средствата за тези мобилности не само ще се популяризира това, което правят, но и ще бъдат създадени продукти от срещите – общи програми, презентации, филми и други неща, за които учениците и учители новатори могат да се досетят.

- Какви други възможности ще предостави програмата „Иновации в действие“?

- Много важно е, че университетите и обучителните организации ще изготвят анализ на това, което се случва по време на мобилностите. По този начин те ще могат да правят модели на методиките, които след това да се разпространят в научните общности в цялата страна и да бъдат в полза на цялата педагогическа колегия. Нуждаем се от това, защото това е темпът на развитие на образованието в България. Колкото по-бързо се случват новостите и се напасват както потребностите на децата, така и подготовката на учителите, толкова по-бързо напредък ще имаме.

Комуникацията на учителя с учениците в различните възрасти, с родителите трябва да бъде променена така, че учителят и учениците да бъдат разбиращи. Преподавателите трябва да загубят традиционния си образ на единствени носители на информация, да бъдат сами пред черната дъска, а всички ученици да изпълняват стотици команди в час. Експериментите в методиките на обучение са най-много и очакваме още. За включване в Списъка на иновативните училища вече са подадени около 100 нови проекта. Предстои оценяването им, както и мониторинг на вече действащите.


- Тези модели ще бъдат ли включени към учебни програми по педагогическите специалности в университетите, за да бъдат подготвени иновативни учители?

- Това е една от задачите. Университетската общност може да обогати начина на преподаване и курсовете по педагогика по този начин. Важно е, защото практиката трябва да се свърже с науката и обратното – теорията с практиката. Педагогическите факултети се развиват също бързо в тази насока, те правят форуми и обучения с учителите, но тази мобилност би допринесла още повече и за тяхната работа.

- Партниращите училища ще могат да организират и различни публични изяви. Какво ще представляват те?

- По време на обмена могат да правят дискусии, интервюта. Училищата могат да създават и свои електронни страници, на които да представят себе си през видеа. Някои учители заснемат самите уроци, за да демонстрират какво правят за тези 3-4 часа, когато материалът е най-труден за усвояване. Могат да покажат как доброволци влизат в класните стаи – родител, логопед или по-големи ученици.

- Ако едно неиновативно училище хареса модела, който е видяло, може ли да го приложи без да носи статута на иновативно?

- Ние ще помогнем за мултиплицирането на опита. Но и в момента училищата могат да експериментират и да прилагат първо в един клас, после в повече. Друга възможност е иновациите да бъдат надграждани. Например някои училища оборудваха stem лаборатории, а след това поискаха и промени в учебните програми, така че да могат да се учат два интегрирани учебни предмета и по този начин се прави връзката между тях, така при тях се преподава едновременно биология и химия. Важното е да следват стъпките на напредъка, който са си заложили.

- Предвижда се да бъде създаден и сайт на иновативните училища. Какви възможности ще дава той?

- Всички продукти ще бъдат публикувани на него, като са разделени на различни области. Ако някой търси иновациите за ученици от 1-и до 4-и клас, може да погледне всички училища, в които се реализират такива и да научи с какво са свързани. Ако някой се интересува от конкретен вид иновация – например, къде методиката за обучение по математика е променена, също може да проследи това във всички градове в страна. По този начин учителите ще имат възможността да създадат свои контакти и мрежи и сами ще обменят опит. Така те ще могат да се развиват заедно.

- Друга от представени програми - „Мотивирани учители“ ще решава проблема с недостига на кадри. Към кого ще бъде насочена тя - хора с дългогодишен опит или и наскоро завършили младежи, които искат да придобият учителска правоспособност?

- Няма по-важна иновация от учителя. Ако той самият няма нагласата и необходимото обучение, няма кой друг да направи това. Програмата „Мотивирани учители“ е свързана с това. От една страна тя е насочена към младите хора, които не са придобили педагогическа правоспособност по една или друга причина, но имат друга базова специалност – магистратура или бакалавърска степен по физика, математика, информационни технологии, информатика или чужди езици. Министерството ще подпомогне те да придобият квалификация „учител“ във висшите училища. Преди 15-и септември те ще минат предварителна програма с тренинги, с обучения в реална среда, след което ще учат и работят едновременно. По този начин ще бъдат осигурени и подкрепящи хора – наставници, които ще помагат за тяхната бърза и успешна адаптация към училищната среда. Това могат да бъдат много добри ИТ специалисти, но работата с ученици и деца е специфична. Затова министерството осигурява тази писта към училищата не само защото има недостиг на учители по тези stem предмети, но и защото иска да мотивира тези хора по специален начин, да им създаде нагласа, че те могат да бъдат удовлетворени от това, което правят в училище.

От друга страна, има учители, които преподават по един учебен предмет, но се нуждаят от допълнителна специализация по физика и астрономия, математика, информационните технологии, информатика, по чужд език, по религия. Те също ще бъдат финансово подпомогнати да се обучат за втора или различна специалност от тази, която вече имат. Така те ще преподават по повече предмети не само в училища, в които са в момента, но и в други, където има нужда от това.

Третата линия е насочена към опитните учители, които ще бъдат насочени към трудните училища – където има не само образователни затруднения, но и учениците имат проблем със социализацията, с агресията. Тези колеги трябва да бъдат с не по-малко от 8 години стаж, да имат много референции и препоръки от работодателите си, да имат високи постижения. Ние разчитаме на тях да допринесат не само за повишаване на образователното равнище на учениците, но и да подобрят работата с родителите. Те също ще преминават въвеждащо обучение, което освен теория, ще включва и тренинги за работа в специфичната среда. Тези педагози могат да бъдат много добри учители в елитно училище, но за да могат да се справят с предизвикателствата в конкретната среда, ще им трябва допълнителна подготовка преди да влязат в класните стаи. Те ще бъдат стимулирани финансово и логистично по отношение на транспортните и битови разходи. Педагозите ще бъдат на тези места само за определено време, като им се пазят местата в сегашните училища.

- Как ще се извършва подборът на кандидатите?

- За всички модули учителите ще заявяват сами желание за участие. След това ще минават през подбор, справяйки се с предизвикателствата, които ние сме подготвили. Той няма да се извършва само от експерти от МОН, а със заповед на министъра ще бъдат определени хора, които имат опит в сферата на образованието – НПО, синдикалните организации, работодателските организации. Хора, които вече имат добър опит. Това са трите решения, които предлагаме, за да преодолеем негативната тенденция за намаляване на броя на учителите по природни науки. Имаме идеята всяка година програмата да се разраства и да бъдат включени и други предмети, за да се привлекат все повече млади хора. С увеличението на учителските заплати, както и с новата среда, е време да се промени мисленето на младите и те да осъзнаят, че си струва да си учител, защото оставяш след себе си следа за бъдещето.

Визитка:

Завършила е специалност „Философия“ в СУ „Св. Климент Охридски“

Има специализация „Социална педагогика“

Директор на СУ „Отец Паисий“ в Кърджали

Директор на Дирекция „Образование на българите зад граница и училищна мрежа“

Коментари

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.

Подобни новини

Ясно е, че се правят, за да се привлекат приходи към лечебните заведения

Пламен Таушанов: Хоспитализациите у нас нарастват с 200 000 годишно

Ясно е, че се правят, за да се привлекат приходи към лечебните заведения

"Хоспитализациите в България нарастват с 200 000 човека на година, с което страната ни е на първо място в Европейския съюз. Те са без основателна причина. Ясно е, че се правят, за да се привлекат приходи към лечебните заведения.". Това заяви в интервю за "Монитор" председателят на Българската асоциация за закрила на пациентите Пламен Таушанов.

Най-важното е, когато човек си избере професия, да ходи с удоволствие на работа и това да му носи удовлетворение

Кремена Минева, концертмайстор: Андре Рийо ме научи, че има и друго в живота освен цигулката

Най-важното е, когато човек си избере професия, да ходи с удоволствие на работа и това да му носи удовлетворение

Той хареса не само публиката, но и спокойствието на София, разкри единствената българка в най-големия частен оркестър в света

Жълти багрила, а не яйца им придават апетитен цвят

Богомил Николов: Продават ни козунаци с палма и суроватка

Жълти багрила, а не яйца им придават апетитен цвят

Онлайн платформи препродават билети за концерти и надуват цените двойно, казва в интервю за "Монитор" изпълнителният директор на Асоциация „Активни потребители“