В своя пълнометражен игрален дебют „Котка в стената“ българските режисьорки Мина Милева и Весела Казакова изследват трудното съжителство между имигранти и местни в един модерен блок в Лондон. Базираните в английската столица българки са и авторки на сценария, разказващ истинска история за това как една изоставена котка, ударена в стената, променя общността и живота на отделните съседи, като филмът засяга и актуални теми като имиграция, ксенофобия, Брекзит.

Лентата имаше международна премиера на престижния кинофестивал в Локарно, а тази седмица се състезава на феста в Сараево като work in progress (работа в развитие) в рамките на програмата CineLink. Авторитетното издание Variety направи интервю с Милева и Казакова, в което те представят работата си. Предлагаме ви част от него.

Как се роди този филм и какво ви вдъхнови да разкажете тази история?

Мина: За 20 години работа на свободна практика в Англия никога не са ме питали откъде идвам, докато антимигрантската медийна ярост не започна около 2010 г. Заглавията предупреждаваха за приток на 30 милиона милиона български и румънски мигранти. Странна цифра, тъй като България в момента е само 7 милиона. За нас този филм оплаква загубата на толерантност и нормалност в Лондон, един от най-културновъзприемчивите и прогресивни градове в Европа.

Никой не очакваше шепа богати хора да успеят да наложат Брекзит, само за да избегнат данъци или по някаква друга тривиална причина. И върхът е Борис Джонсън като премиер! Дори сатирата не е толкова преувеличена, колкото реалните събития напоследък. Без да се опитваме да политизираме, не бихме могли да не забележим, че този краен ефект започна бързо да навлиза в домовете ни. Например сметката от 26 000 паунда за подмяна на два прозореца е реална. Тя беше наложена от общината, където живея, и няма начин да се възразява срещу това. Тези прозорци би трябвало да са златни, за да струват толкова, но както можете да си представите, бяха от най-евтина пластмаса.

По какъв начин вашият филм се занимава с проблемите имиграция, джентрификация (изтласкване на хората на социални помощи в покрайнините, за да бъдат построени луксозни апартаменти за заможни купувачи в центъра – б.р.) и предизвикателствата, пред които са изправени мултикултурните общества?

Весела: Мигрантите от „Котка в стената“ не са отхвърлени, не са изолирани. Те са сравнително образовани и се стремят да изкачат социалната стълбица, което вероятно се отнася до голяма част от европейците в Англия днес.

До каква степен филмът отразява Лондон и британското общество днес, в сегашния климат на Брекзит?

Весела: Известна чернокожа британска актриса, която дойде на нашия кастинг, ни каза, че „Котка в стената“ е най-малко расисткият сценарий, който е чела напоследък, и това ни накара да се почувстваме горди. Бяхме благословени с екип, който не се срамуваше да покаже истинските си чувства и да ги използва по най-креативен начин.

Представихте „Котка в стената“ като работа в развитие на CineLink в Сараево. Каква роля изигра това за по-нататъшното развитие на проекта?

Мина: CineLink беше нашето влизане в напрегнатата среда на игралното кино и ни даде възможност за меко кацане. Получихме наградата Arte CineLink, която е огромен тласък за нашето развитие. Приятел от Литва ни попита: „Тези 6000 евро целият ви бюджет ли са?“. Разбира се, имахме средства и от Българската национална телевизия, и от програма „Творческа Европа Медиа“, но (заради провокативните документални филми досега – б.р.) сме малко като черната овца, що се отнася до финансиране в България.

Коментари

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.

Подобни новини

Ансамбъл „Чинари“ представя „Магията на танца“ в открито море в Деня на независимостта

За първи път ансамбъл „Чинари“ ще представи богатството и красотата на българския фолклор в открито море. Спектакълът на 22 септември е част от специална българска програма на борда на един от най-големите круизни кораби в Европа Costa Diadema, известен като Кралицата на Средиземно море.

Над 200 археологически находки връща министър Банов от Германия

Точно 202 ценни археологически находки връща в България министърът на културата Боил Банов. Той прие ценните предмети на специална церемония в българското посолство в Берлин днес, в присъствието на представители на държавния министър по въпросите на културата и медиите на Германия и българското Министерство на културата, дипломати и представители на службите на двете страни.