0

Н АСА подготви сцената за глобални дебати за водещите принципи за това как хората ще живеят и работят на Луната. Вчера космическата агенция на САЩ представи основните положения от проект за международен договор за експлоатиране на природните ресурси на естествения спътник на Земята, предаде Ройтерс.

НАСА подготви сцената за глобални дебати за водещите принципи за това как хората ще живеят и работят на Луната. Вчера космическата агенция на САЩ представи основните положения от проект за международен договор за експлоатиране на природните ресурси на естествения спътник на Земята, предаде Ройтерс.

Т. нар. Споразумения "Артемида" предвиждат обособяването на "сигурни зони" около бъдещите бази на Луната. Целта е да бъде избегнато "вредно вмешателство" от страни или компании съперници, действащи наблизо.
Проектът освен това предвижда компаниите да придобиват собственост върху лунните ресурси, които извличат. Това би позволило на подизпълнители на НАСА да превръщат леда на повърхността на Луната в ракетно гориво или да добиват руди, необходими за изграждането на площадки за кацане.

Споразуменията "Артемида" са ключов елемент от усилията на НАСА да привлече съюзници към своя план за изпращане на хора и изграждане на станции на естествения спътник на Земята през следващото десетилетие. Тяхната правна рамка ще бъде използвана като стимул за други държави да приемат американските норми за поведение в космоса.
"Това, което правим със Споразуменията "Артемида", е да прилагаме Договора за открития космос", каза за Ройтерс директорът на НАСА Джим Брайдънстайн. Той визираше международната спогодба от 1967 г., която провъзгласява, че космосът трябва да бъде използван за мирни, а не за военни цели.
Споразуменията ще "се прилагат както за ниска околоземна орбита, така и за Луната", заяви Брайдънстайн.
НАСА, която е цивилна американска агенция, играе нарастваща роля във външната политика на САЩ, отбелязва Ройтерс.
Администрацията на президента Доналд Тръмп планира да обсъди официално въпроса за Споразуменията "Артемида" с партньори като Канада, Япония, европейски страни и Обединените арабски емирства.
Русия, която е водещ партньор на НАСА за Международната космическа станция, първоначално няма да бъде поканена да се присъедини към договора, казаха източници на Ройтерс.
Агенцията отбелязва, че Пентагонът все повече смята за враждебно настроена Москва, която прави "заплашващи маневри" със свои сателити към американски разузнавателни сателити на околоземна орбита.
Съединените щати са страна по Договора за открития Космос, който постановява, че държави нямат право да предявяват териториални претенции за небесни тела и Луната. Според администрацията на Тръмп "сигурните зони" няма да представляват териториална претенция, а ще "координират технически" операциите на отделните "космически актьори". Експерти по космическо право обаче предупреждават, че без международно споразумение всякакви едностранни действия в откритото пространство биха били незаконни.
Високопоставен представител на американските власти каза по-рано пред Ройтерс, че Споразуменията "Артемида" се вписват в стратегията на Тръмп да заобикаля ООН и вместо това да се споразумява със "сходно мислещи" страни. Целта отчасти е да бъде избегнат прекалено дългият преговорен процес под шапката на световната организация, а и работата с държави, които не са космически сили, би била непродуктивна, обясни той.
През 2015 г. Конгресът на САЩ прие закон, който разрешава на компаниите да придобиват собственост върху ресурсите, които добиват в космоса. В международното право обаче няма подобни норми, отбелязва Ройтерс.
"Защо частни компании биха поели риска да добиват ресурси, ако правно е възможно да не придобият собственост върху тях?", коментира пред Ройтерс бившата заместник-ръководителка на НАСА Лори Гарвър.
Тя увери, че даването на юридически гаранции на тези компании, "може наистина да помогне за постигането на напредък в усвояването на космоса".
НАСА инвестира десетки милиарди долари в програмата "Артемида", която предвижда да бъдат изпратени хора на Луната до 2024 г., а след това да бъде установено постоянно човешко присъствие на Южния полюс на естествения спътник на Земята.
В момент, когато държавите все повече разглеждат космоса като нова арена за военно съревнование, Споразуменията "Артемида" отразяват нарастващата роля на НАСА като инструмент на американската дипломация. Очаква се проектът да предизвика недоволството на космическите съперници на САЩ като Китай, отбелязва Ройтерс.
По-рано този месец Кремъл коментира, че американския проект ще трябва да бъде анализиран задълбочено, за да се провери дали той отговаря на международното право.
Вчера ръководителят на руската космическа агенция Роскосмос Дмитрий Рогозин разкритикува Съединените щати, че са изключили страната му от първоначалните преговори за споразуменията "Артемида", като направи паралел с американската политика в Близкия изток.
"Принципът на нашествие е същият, независимо дали на Луната или в Ирак. Създаването на "коалиция на желаещите" е започнало", написа Рогозин в Туитър.
Той предупреди, че "от това ще последва само Ирак или Афганистан", визирайки военната намеса на САЩ в тези държави.
Китай иска да си сътрудничи с всички страни при изследването на Луната, "за да има по-голям принос. . . за общото бъдеще на човечеството", заяви за Ройтерс говорител на китайското министерство на външните работи.
Майк Голд, помощник-директорът на НАСА за международните връзки, обаче увери, че другите държави не бива да се безпокоят от съдържащите се в проектодоговора формулировки. Никоя отговорна космическа страна няма да отхвърли принципите в текста, каза той и изрази надежда, че "посредством Споразуменията "Артемида". . . бъдещето ще прилича много повече на "Стар Трек" и много по-малко на "Междузвездни войни".