НАП: Търговците няма да декларират софтуера за продажба два пъти

Бизнесът отново недоволен от сроковете за касови апарати

НАП: Търговците няма да декларират софтуера за продажба два пъти

Е-магазините също ще печатат бележки с QR код

Ако търговец вече е регистрирал софтуер за управление на продажбите (СУПТО) и работи с него, то той няма да е длъжен повторно да декларира използваната програма към приходната агенция. Това стана ясно след поредна среща на Националната агенция по приходите (НАП) с представители на бизнеса.

От Българската Е-комерс асоциация посочиха, че част от електронните магазини вече са регистрирали СУПТО с помощта на софтуерни разработчици и ресурси. От бранша изразиха опасения, че след влизането в сила на промените, е-търговците ще трябва отново да преминат през целия процес на регистриране, което означава да се заделят още средства, време, нерви, човекочасове и пр. От НАП увериха, че в текстовете не е предвидено такова задължение, когато няма вписана нова функционалност на софтуера. В заключителните разпоредби е посочено в кои случаи софтуерите може да продължат да

работят по сегашния режим

От ведомството уточниха, че в основния фокус не влизат всички функционалности на СУПТО, а само тези, свързани с управлението на продажбите.

Вече и е-търговците ще печатат QR кодове. Информация за тях ще се подава ежемесечно. Така потребителят ще може да проверява своята покупка месец след като е направена. От бранша посочиха, че това е по-скоро утежнение и не е в полза на потребителите, затова поискаха кодът да отпадне.

Онлайн поръчките пък вече ще се обработват в СУПТО, а не в електронния магазин. Това ще стане с помощта на импортери, които ще прехвърлят данните от магазина към софтуера. Прехвърлянето ще е автоматично или може да се изисква от СУПТО, а самите импортери ще се регистират в НАП от разработчиците на софтуер. След като попадне в софтуера, за покупката се генерира уникален номер на продажба и обработката й продължава. От ведомството изтъкнаха, че софтуерите може да работят и с други езици, но

българският език е задължителен

и трябва да присъства в програмите. При тестването на софтуер пък ще се направи разграничение между фискалните устройства – кои ще бъдат свързани към СУПТО и кои ще продължат да работят.

Бизнесът все още е недоволен от новите срокове в наредбата. От Българската асоциация за развитие на бизнес софтуер (БАРБС) и от Българската асоциация на хотелиерите и ресторантьорите се оплакаха, че датите не са реалистични. „31 януари като дата за този бизнес е много положително и нелогично, особено в кризата, в която сме в момента – практически би било невъзможно”, коментира представител на туристическия бранш. От асоциацията на заведенията също изтъкнаха, че в момента няма как да инвестират в подмяната на касови апарати, защото няма чуждестранни туристи, а голяма част от заведенията по морето не работят. Според тях най-реалистичният срок за смяна е след март 2021 г.

Срещите на приходната агенция с представители на бизнеса започнаха още миналия месец. В част от тях се включи и министърът на финансите Владислав Горанов, който тогава упрекна търговците, че не дават конкретни предложения.

Назад

КОМЕНТАРИ

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.