Намаляват езиковите паралелки,  увеличават математическите

Намаляват езиковите паралелки, увеличават математическите

Бизнес, директори и родители умуват какво да учат децата във всяка община

Намаляване на езиковите паралелки и увеличаване на приема в паралелките с математически и природоматематически профили. Тази идея е била представена от просветното министерство по време на Отрасловия съвет за тристранно сътрудничество в областта на средното образование. Тя ще бъде включена в нов механизъм за прием в гимназиите, който се подготвя за следващата учебна година, обясни председателят на Съюза на работодателите в системата на народната просвета Диян Стаматов.

Създаването на повече паралелки по математика, природни науки, софтуерни науки и намаляването на чисто езиковите ще става постепенно. „Това

не означава затваряне на езикови паралелки

а по-скоро там, където има голямо количество на чисти езикови паралелки, те да бъдат разумно премерени с някакъв друг профил“, разясни идеята Стаматов. По този начин учениците ще имат по-добра възможност да влязат във висше учебно заведение и да приложат усвоените в гимназията знания.

Стаматов подчерта, че основната цел е да се правят умерени крачки, за да няма напрежение. „Тези промени трябва да са добре премерени. В днешно време всеки иска да учи език, но той сам по себе си не дава професия. Затова е добре да бъде съчетано с някакъв друг тип допълнителна подготовка“, коментира той.

По време на отрасловия съвет е обсъдено и професионалното образование спрямо спецификата на общината. Стаматов обясни, че трябва да се обърне внимание на това, което е важно за дадена община, и

какви кадри ще бъдат необходими

на бизнеса. „Регионалните инспектори ще правят работни срещи между бизнеса, директорите на учебните заведения и родителските организации, за да се намери пресечната точка и какви кадри ще са необходими за следващите 4 - 5 години, когато се очаква да завършат тези ученици, за да има къде да работят и да прилагат това, което са завършили“, уточни Стаматов.

На съвета е представено и проучване за миграцията на учениците, след като завършат средно образование. Според него почти 30% от завършилите профилирани паралелки

напускат страната, след като получат дипломата

си в 12-и клас. Учениците от математически паралелки били 9%, докато тези от професионални - едва 3%. Стаматов подчерта, че езиковият профил на тези ученици не ги прави конкурентоспособни в държавата, в която отиват. „Езикът сам по себе си не дава нищо друго освен добра комуникация там, където си. Важно е всички ученици, или поне една голяма от част от тях, да остават в България и да се работи целенасочено“, сподели той.

Назад

КОМЕНТАРИ

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.