0

Н алучкването на отговорите на матурата по български език и литература вече няма да бъде достатъчно зрелостникът да мине летвата за тройката. Това става ясно от критериите за оценяването тази година. Причината е, че с новия формат на държавните зрелостни изпити е намален броят на затворените отговори и максимумът, който ученикът може да събере, е 22 точки. В същото време, за успешно положена матура той трябва да изкара минимум 30 точки, а не както досега 23.

Налучкването на отговорите на матурата по български език и литература вече няма да бъде достатъчно зрелостникът да мине летвата за тройката. Това става ясно от критериите за оценяването тази година. Причината е, че с новия формат на държавните зрелостни изпити е намален броят на затворените отговори и максимумът, който ученикът може да събере, е 22 точки. В същото време, за успешно положена матура той трябва да изкара минимум 30 точки, а не както досега 23.

Общият брой на въпросите остава непроменен – 41. Тези с избираем отговор ще бъдат с осем по-малко от миналата година. Зрелостниците ще трябва да се справят и с 16 задачи с кратък свободен отговор, които няма да изискват възпроизвеждане на наизустена информация. Други упражнения ще са за създаване на текст в рамките на 4-5 изречения. Въпросите ще са разпределени в първите две части на матурата и за решаването им зрелостниците ще имат общо 120 минути. В едната ще трябва да покажат знания по правопис, граматика и пунктуация, както и да извличат информация от един или повече текстове. Другата част ще е с лексикални и литературни задачи.

За още 120 минути в третата част зрелостниците ще трябва да напишат интерпретативно съчинение или есе. За първи път ще могат да избират между две отделни теми. Темата за съчинението ще е по проблем от една или няколко творби. Формулировката за есе ще включва житейски проблем, залегнал в едно или в няколко литературни произведения, или такъв, който не е обвързан с художествен текст.

Независимо кой вариант изберат, учениците трябва да покажат функционална грамотност, както и добри умения за създаване на текст, извличане и интерпретиране на информация.Проверяващите учители ще следят за прецизното формулиране на теза и за нейното последователно и целенасочено аргументиране. Освен това, ще се оценяват интерпретирането и разпознаването на елементите на художествения текст при писането на съчинение, разгръщането на всички аспекти на поставения проблем и отстояването на собствено мнение при есето. Традиционно учениците трябва да покажат, че познават правописните, пунктуационните, граматичните и лексикалните норми. Критериите за оценяване на текста бяха предварително обсъдени с преподаватели по БЕЛ и дългогодишни оценители. Максималният брой точки, който могат да изкарат, остава непроменен – 30.

ВИЖТЕ КРИТЕРИИТЕ