Найджъл Менсъл: Хамилтън е голям, но Фанджо е най-великият

Преди старта на новия сезон

Найджъл Менсъл: Хамилтън е голям, но Фанджо е най-великият

Можех да съм в инвалидна количка, но сега дори играя голф и съм благодарен за това, заяви легендата.

Този сезон се навършиха 40 години от дебюта на Найджъл Менсъл във Формула 1. По ирония на съдбата Менсъл дебютира с отбора на Лотус в Австрия на пистата „Йостерайхринг“, която в момента носи името „Ред Бул Ринг“ и на която на 5 юли ще бъде даден старт на новия сезон на Ф1. Безспорно британецът е една от най-големите фигури в този спорт. Световен шампион е за 1992 г., когато постига 9 победи през сезона и отвява конкуренцията със своя болид "Уилямс". Има 31 победи и 59 подиума в кариерата си. Кара за "Лотус" в периода 1980-1984, за "Уилямс" през 1985-1988, 1991-1992 и 1994, за "Ферари" през 1989-1990 и за "Макларън" през 1995 г. Ето какво каза 66-годишната легенда преди рестарта на сезона във Формула 1.

- Как гледахте на новината за възможното преминаване на Люис Хамилтън във "Ферари"?

- Още от началото за мен това бе една утопия. С оглед на обстоятелствата, Люис няма как да отиде в Скудерията в скоро време. Поне не и в следващите две години. Те взеха Карлос Сайнц и с това показаха какви са плановете им. А и според мен новият договор на Хамилтън с "Мерцедес" е формалност и очаквам скоро да бъде подновен. Смятам, че ако Люис иска да продължи да печели, трябва да остане в "Мерцедес".

- Казват обаче, че има някаква магия, когато побеждаваш с болид на "Ферари"?

- Невероятно е да печелите с "Ферари", повярвайте ми. Обичам този отбор с цялото си сърце (Менсъл има три победи със Скудерията в периода 1989-1990 – бел.ред), но пак ще повторя – "Мерцедес" е идеалното място за Хамилтън. "Ферари" можеше да спечели няколко титли през последните години, но направи твърде много грешки и изпусна невероятни шансове. "Мерцедес" не прави такива подаръци. Това се вижда в ерата на турбо хибридните двигатели, в която от 2014-а насам само пилоти на "Мерцедес" печелят титлата.

- Къде виждате мястото на Люис сред най-великите пилоти?

- Хамилтън вероятно е най-добрият британец за всички времена, но не и най-великият пилот в историята. Да, той може да спечели седем, дори и осем световни титли. Няма причина да не може да го направи. Но подобно на Шумахер, той също имаше невероятната подкрепа от своя отбор. За мен най-добри са пилотите от 50-те години. Винаги съм казвал, че за мен №1 е Фанджо. Пилотите, които се състезаваха в онези години, сигурен съм, че и Хамилтън ще се съгласи с мен, бяха истински герои. Те рискуваха живота си ежедневно. Те нямаха предпазни колани, нямаха подходящи каски, нямаха добри очила, а понякога и ръкавици. Ако стане инцидент, имате 50% процента шанс да останете жив. За щастие тези времена отминаха. Списъкът с починалите пилоти е в съзнанието на всички нас. Надявам се той никога повече да не се увеличава.

- Съжаляваш ли за нещо, когато погледнеш назад в дългата си кариера, Найджъл?

- Я да видим – три пъти наранен гръбнак, две натрошени китки, два разбити крака и титан в лявото рамо... Чист късмет е, че оцелях, така че няма за какво да съжалявам. Можех да съм в инвалидна количка, но за мой късмет съм добре и все още играя голф. Но попитайте всеки хирург и той ще ви каже, че тези видове наранявания остават с вас за цял живот. Съвременният свят не би могъл да устои на смъртта в мащабите, в които тя се разпростираше в нашия спорт по мое време. В онези дни пилоти загиваха редовно и това няма как да не се отрази на психиката ви. Мъчителните спомени за смъртта на Жил Вилньов в квалификациите на Гран при на Белгия през 1982-ра няма да ме остави до края на живота ми. Преди това Жил се сприятели с мен и станахме приятели. Той ми даваше много добри съвети, така че няма да забравя това, което се случи с него. Идвах отзад, когато видях болидът му да се преобръща, после да лети във въздуха, а накрая и самият Жил да изхвърча от колата и да се забива в оградата. Минах покрай него и си мислех, че шансовете му да оцелее на практика са нулеви. Това беше най-шокиращото нещо, на което някога съм ставал свидетел. Тогава страшно се разстроих и ще бъда безкрайно честен – все още съм. Формула 1 през 80-те и 90-те години беше много сериозна работа и ако не бъдете убит, то много голяма бе вероятността да бъдете ранен сериозно. Въобще, никога не знаехте какво ще ви се случи във всеки един момент.

- В продължение на 12 години не бе загивал нито един пилот, когато дойде кошмарът на „Имола“ през 1994-а. Тогава в един уикенд умряха Роланд Раценбергер и Айртон Сена...

- Смъртта на Сена бе катастрофален ден за автомобилния спорт. Това го промени завинаги. Състезанията като че ли се стерилизираха. Това бе голяма грешка. Ф1 бе невероятен спорт, когато даден пилот бе възнаграждаван за доброто си каране, и накзаван за лошото, за безразсъдното. Не бихте могли да влезете в даден завой с 200 км/ч, ако нямате умения, нали? Сега това се е променило. Хамилтън би се справил добре в онези времена, но е трудно да се сравняват епохите. Тогава токова блестящи пилоти претърпяха елементарни катастрофи, счупиха си краката и ръцете до състояние да не могат да продължат кариерите си. Сега, когато добрите пилоти правят грешки, те дори не се нараняват. Те дори не се потят в колата. В края на състезанието сякаш току-що са излезли от фризьорския салон. Красивото нещо в моя период бе, че ако сте направили 180 състезания и все още сте жив, ще се потупате по гърдите ще си кажете, че сте имали страхотна кариера.

Наричат го Британския лъв

Заради борбения му характер и агресивния му начин на водене на болида, журналистите дават на Менсъл прозвището Британският лъв. Това става, когато той се състезава за Ферари през 1989 и 1990 година. През 1992 година Найджъл прекратява състезателната си кариера във Формула 1 и преминава в състезанията от шампионата КАРТ в САЩ в тима на „Нюман-Хаас“. Още в първото си участие в КАРТ, печели победа на пистата „Сърфърс Парадайс“ в Австралия. През сезона печели общо 5 победи ставайки шампион за 1993 година.

През 1994-а се състезава в две вериги

Менсъл е единствения пилот в историята, който едновременно се състезава и във Формула 1, и в КАРТ сериите. Това става през 1994 г. След трагедията на „Имола“, при която загива Сена, в болида на "Уилямс" сяда тест-пилотът Дейвид Култард. Поради посредствените му резултати, сър Франк Уилямс успява да привлече Менсъл за последните шест старта от сезона. Британецът дори успява да спечели последното състезание за сезон 1994 в Австралия. Втори опит за завръщане във Формула 1 Менсъл прави през 1995 година, когато шефът на "Макларън" Рон Денис го кани да седне в кокпита на негов болид. Опитът пак е неуспешен и това води до окончателното му разделяне с Формула 1.

Назад

КОМЕНТАРИ

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.